Spring over køen til vores gratis kurser. Tilmeld vores nyhedsbrev nu:
Gratis viden, kurser og webinarer inden for online markedsføring og drift af små virksomheder

Bloggen

Sådan vælger du den rigtige freelancer at arbejde med

Hvis du har fulgt de to foregående posts i denne række af historier om at ansætte freelancere på internettet, så er du nu klar til næste skridt i processen

Håndpluk freelancere

Når dit jobpost er live på Elance og oDesk, så inviterer sidernes algoritmer automatisk freelancere, som har kompetencer til at løse din opgave. Dette giver i gennemsnit 9 bud per opgave. De avancerede opgaver får lidt færre – og de simple opgaver modtager flere.

Ønsker du derudover selv at appellere til et par freelancere, som du før har arbejdet sammen med, er det også muligt. En anden mulighed kan være, at du har kigget individuelle profiler i gennem og fundet dem attraktive. Så kan du også invitere dem én for én. Dette gøres ved at trykke ”Find Freelancers”. Når du er på denne side, kan du indstille alt fra pris over reviews modtaget fra andre virksomheder og til freelancernes score baseret på test af deres kompetencer sammenlignet med, hvordan andre har klaret sig.

Lad os komme til sagen – valg af freelancer

Når jobbet er lagt op, og freelancerne er inviteret, vil du typisk modtage de første bud allerede inden for et par timer. Sådan vil det fortsætte i de næste par dage. For at spare tid og være så effektiv som muligt anbefaler jeg, at du højst tjekker de indkomne bud 1 gang per dag, for eksempel 24 timer efter at du har posted og igen 48 timer efter.

Som nævnt ovenfor modtager de fleste jobpost en god del henvendelser. Nogle mere kvalificerede end andre. Det er derfor en god idé at have en plan for, hvordan du gennemfører udvælgelsen effektivt, og for, hvordan du samtidig får valgt den rigtige freelancer til opgaven.

Lad mig her give dig et eksempel på, hvordan denne proces kan se ud:

Første step efter 48 timer (lad os sige, at der er kommet 10 bud på opgaven):

• Det første, jeg scanner ansøgerne efter, er, hvorvidt de i deres kommunikation med dig giver udtryk for, at de har læst dit opslag grundigt og herudover også kommer med indledende bud på, hvordan de vil løse opgaven. De freelancere, der tilsyneladende har copy/pasted deres ansøgning til mit job, afviser jeg med det samme. Det fjerner let et par stykker.

• Hernæst kan du foretage en hurtig gennemgang af ansøgernes profiler på Elance og oDesk. Profilerne indeholder en hel masse information om ansøgerne. Hvor mange jobs har de tidligere udført på platformen? Hvad plejer de at blive betalt? Hvordan har de scoret i de tests, som de har taget? Ser profilen professionel ud? Er de ID-verificeret? Osv. Er der en enkelt eller to, som falder i gennem ved denne gennemgang, så fjernes de naturligvis også.

• Til denne gennemgang kan du bruge denne tjekliste:

o Udviser freelanceren en oprigtig interesse i jobbet?
o Er ansøgningen professionel, venlig og skræddersyet til dig?
o Har freelanceren specifik erfaring med at håndtere din type opgave?
o Og er vedkommendes portfolio i overensstemmelse med dette?
o Er freelancerens profil skarp og målrettet mod de kompetencer, du søger?
o Hvordan har feedbacken fra andre opgaver været?
o Har freelanceren taget tests inden for de kompetencer, du søger?
o Er freelanceren ID-verificeret?
o Og i processen med dig: Har freelanceren været god til at vende tilbage hurtigt?

• Til de resterende ansøgere skriver jeg gerne de samme 3-4 spørgsmål, som jeg vurderer, at jeg enten er i tvivl om, eller som er afgørende for at kunne løse opgaven. Ved at stille det samme spørgsmål til alle får jeg mulighed for at sammenligne både kvaliteten i deres svar og den hastighed, hvormed de vender tilbage.

Andet step (efter 72 timer):

• Nu har freelancerne haft et døgn, siden jeg stillede dem de afgørende spørgsmål i forhold til at løse opgaven. De, som endnu ikke er vendt tilbage, afviser jeg omgående, da det er vigtigt at arbejde med freelancere, som reagerer hurtigt på dine henvendelser. Sandsynligvis er jeg nu nede på 5 af de oprindelige 10 ansøgere.

• Jeg tager nu et indgående kig på disse ansøgeres svar. Ofte vil 1-2 af dem se ud, som om ansøgerne ikke har forstået eller har kompetencer til at løse den nærværende opgave. Disse afvises derfor også, hvilket bringer dig ned på 3 freelancere.

• For at komme nærmere ind på, hvordan din opgave bør løses, kan du nu skrive lidt frem og tilbage med de ansøgere, som har svaret fyldestgørende på dine spørgsmål. Er du stadig tilfreds med kvaliteten af alle 3 freelanceres svar, er næste fase et mundtligt interview, for eksempel via Skype eller Google Hangout.

Tredje step/udvælgelse:

• Første tip i denne udvælgelse er faktisk lidt modsigende. Du behøver ikke at vælge nogen frem for andre. Mange af dem, jeg kender, der ofte bruger Elance og oDesk, laver tit mikro-opgaver, som de tester freelancerne af på. Så hvis du står i en situation, hvor du har 3 freelancere, som du synes virker lige gode, så er den bedste måde at teste kompetencer på nok via et reelt samarbejde.

• Hvad enten du vælger én eller flere freelancere til din opgave, skal du her i den afsluttende fase også blive enig med dem om prisen. Indledningsvis har du sat et budget, som freelancerne har henvendt sig på baggrund af. Dette er udgangspunktet for jeres forhandling. Valgte du indledningsvis, at projektet skulle være timebetalt, så skal du forhandle antal timer og timepris med freelanceren. Valgte du fastpris, så skal du dels forhandle den totale pris for projektet, dels hvor mange milestones det skal bygges op om (det kan klart anbefales at lave mange milestones, så der bliver et løbende flow mellem betalinger og leverancer).

Ovenstående er nogenlunde den proces, jeg selv bruger, når jeg skal ansætte freelancere på Elance og oDesk. Når opgaven er simpel, går jeg hurtigere igennem processen, men hvis det er et større projekt, går jeg mere i dybden med de forskellige faser.

Har du en opgave, som skal løses omgående, så skriv dette tydeligt. Rundt omkring i verden sidder der freelancere, som er klar til at arbejde for dig lige nu.

Hvis du gør det anderledes, har gode råd eller spørgsmål, så benyt endelig kommentarfeltet her, og jeg skal vende tilbage.

Mit sidste post i denne række kommer om et par uger. Det vil handle om, hvordan man samarbejder og projektleder bedst muligt, når man har med online freelancere at gøre.

Del indlægget med venner og kollegaer

Blog ekspert

Country Manager, Nordics – Elance-oDesk

Steffen Hedebrandt arbejder til dagligt med at markedsføre og vækste verdens største online arbejdsportal Elance.com i Norden.

Her rejser han jævnligt rundt i de førende Tech- og Startupmiljøer, spreder kendskabet til Elance og hjælper virksomheder med at rekruttere på nye måder. Han får virksomheder til at arbejde mere via internettet samtidig med, at han samler den sidste nye viden samt tips og tricks. Steffen Hedebrandt har, blandt meget andet, stor erfaring inden for iværksætteri, marketing, strategi, outsourcing, og online markedsføring.

Den viden vil han enormt gerne dele ud af til IVÆKST brugerne og gør det endvidere også ofte på hans blog: DigitalGlobalization.com 

Steffen Hedebrandt er bachelor i Erhvervsøkonomi fra Aalborg Universitet og kandidat i Strategi, Organisation og Ledelse fra Copenhagen Business School.

Du kan også finde Steffen på Google+

 

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

Steffen Hedebrandt
Country Manager, Nordics – Elance-oDesk
Tags: Administration

Få hjælp til at hyre freelancere til dine næste projekter. 

Steffen Hedebrandt
Country Manager, Nordics – Elance-oDesk
Tags: Administration

Selvstændige mennesker, der tager chancen. De findes alle steder. Find de freelancere der kan hjælpe dig online. 

Steffen Hedebrandt
Country Manager, Nordics – Elance-oDesk
Tags: Administration, IT

Det bliver mere og mere normalt at have online ansatte - ud over sine andre medarbejdere. Har du styr på, hvordan du vil håndtere dette? 

Steffen Hedebrandt
Country Manager, Nordics – Elance-oDesk
Tags: Administration

Ingen er fejlfri. Heller ikke iværksættere. Men prøv at undgå de typiske fejl. Listen over de kendte iværksætterfejl kan du læse her. 

Steffen Hedebrandt
Country Manager, Nordics – Elance-oDesk
Tags: Administration

Start din egen virksomhed - mens du arbejder fuldtid. Fremtidens arbejdsmarked er foranderligt. Med din egen virksomhed bliver du herre i egen hus og fremtidssikrer dig. Læs Steffen Hedebrandts indlæg på IVÆKST Bloggen. 

Country Manager, Nordics – Elance-oDesk

Steffen Hedebrandt arbejder til dagligt med at markedsføre og vækste verdens største online arbejdsportal Elance.com i Norden.

Her rejser han jævnligt rundt i de førende Tech- og Startupmiljøer, spreder kendskabet til Elance og hjælper virksomheder med at rekruttere på nye måder. Han får virksomheder til at arbejde mere via internettet samtidig med, at han samler den sidste nye viden samt tips og tricks. Steffen Hedebrandt har, blandt meget andet, stor erfaring inden for iværksætteri, marketing, strategi, outsourcing, og online markedsføring.

Den viden vil han enormt gerne dele ud af til IVÆKST brugerne og gør det endvidere også ofte på hans blog: DigitalGlobalization.com 

Steffen Hedebrandt er bachelor i Erhvervsøkonomi fra Aalborg Universitet og kandidat i Strategi, Organisation og Ledelse fra Copenhagen Business School.

Du kan også finde Steffen på Google+

 

HOLD DIG OPDATERET MED NYT FRA IVÆKST

GÅ ALDRIG MERE GLIP AF DET BEDSTE TIL DIN VIRKSOMHED

I ET STOLT SAMARBEJDE MED

Endnu ikke bruger på IVÆKST? Opret dig her