Tags: Administration
Selvstændige mennesker, der tager chancen. Håb og mål om at skabe noget, som kan gøre en forskel for mennesker, mens de samtidig bliver i stand til at betale deres egen løn.
Vigtigt! Respekt!
Det er dem, vi kalder iværksættere. Vi har brug for dem. Og heldigvis er mange ting blevet lettere for dem.
Husker du, da det var dyrt og svært at starte en virksomhed? Du skulle bruge et kontor eller butikslokale. Ekstra telefon. Bogholder. Software-licenser. Penge til annoncer. Varelager. Ansatte.
Der fødes hver eneste dag nye danske iværksættere udelukkende på baggrund af en forbindelse til internettet. Lokalet er et website. Telefonen er Skype eller et Google Hangout. Bogholderen er Dinero, Billy’s Billing eller e-conomic. Software-licenser lejer du efter behov. Annoncerne er erstattet af sociale medier og Google. Varelageret er on demand. Og medarbejderne kan projektansættes via internettet.
Danmark er verdens 6. bedste land for iværksættere, men…
Af de ovenstående services og værktøjer er de fleste allerede veletablerede og kendte blandt danske iværksættere.
Desværre gælder det samme endnu ikke helt mulighederne for at projektansætte mennesker via internettet.
Danmark er på mange måder et glimrende land at være iværksætter i. Vi er sågar for nylig blevet kåret til verdens 6. bedste land at være det i, bl.a., fordi vores uddannelsesniveau er tårnhøjt, vi er hurtige til at tage ny teknologi til os og så er det ganske nemt at etablere en virksomhed.
Hvad der er en udfordring i Danmark, er vores prisniveau generelt. Dagligvarer, husleje og ikke mindst arbejdskraft er dyrt. Som iværksætter kan du næppe undgå at være underlagt dagligvarernes pris eller den månedlige husleje. Der er dog håb for de udgifter, der går til at fastansætte medarbejdere.
Tid til at organisere sig på en ny måde
Da finanskrisen tilbage i 2008 for alvor gjorde sit indtog i Danmark såvel som globalt, fandt en masse virksomheder ud af, at de var alt for hårdt gearet i forhold til de faste, månedlige udgifter. Nogle måtte lukke. Andre klarede den.
Faste udgifter er uundgåelige, men du bør have så få af dem som muligt. Internettet har gjort verden hurtigere end nogensinde og virksomheder kan nærmest fødes og dræbes over natten.
Du kender ikke nødvendigvis de dygtige mennesker i verden, og de bor højst sandsynligt heller ikke i din by. Arbejde findes ikke længere et sted. Smarte virksomheder går derfor i retning af at blive mindre i deres kerne af fastansatte, men større i deres netværk af samarbejdspartnere og freelancere.
Det er denne udvikling, Elance.com og oDesk.com, som jeg repræsenterer, forsøger at støtte med vores platforme. Gennem disse samarbejder mere end 4 millioner virksomheder med mere end 10 millioner freelancere fra hele verden. Der lægges hver måned mere end 150.000 jobs op, og årligt bliver der købt serviceydelser for mere end 1 milliard dollars. Potentialet er enormt, og du kan stort set finde en hvilken som helst kompetence på internettet. Ansættelsen sker projektorienteret. Når ansættelsen er ovre, sætter du på ny holdet til den nye udfordring, du står overfor.
Sammen med IVÆKST vil jeg i de kommende uger gå i gennem de tre vigtigste faser i forhold til at ansætte og samarbejde med mennesker via internettet: Jobbeskrivelsen, udvælgelsen af den rigtige freelancer og online projektledelse.
Country Manager, Nordics – Elance-oDesk
Steffen Hedebrandt arbejder til dagligt med at markedsføre og vækste verdens største online arbejdsportal Elance.com i Norden.
Her rejser han jævnligt rundt i de førende Tech- og Startupmiljøer, spreder kendskabet til Elance og hjælper virksomheder med at rekruttere på nye måder. Han får virksomheder til at arbejde mere via internettet samtidig med, at han samler den sidste nye viden samt tips og tricks. Steffen Hedebrandt har, blandt meget andet, stor erfaring inden for iværksætteri, marketing, strategi, outsourcing, og online markedsføring.
Den viden vil han enormt gerne dele ud af til IVÆKST brugerne og gør det endvidere også ofte på hans blog: DigitalGlobalization.com
Steffen Hedebrandt er bachelor i Erhvervsøkonomi fra Aalborg Universitet og kandidat i Strategi, Organisation og Ledelse fra Copenhagen Business School.
Du kan også finde Steffen på Google+