Spring over køen til vores gratis kurser. Tilmeld vores nyhedsbrev nu:
Gratis viden, kurser og webinarer inden for online markedsføring og drift af små virksomheder

Bloggen

Fem tips til samarbejdet med dine online ansatte

Måden vi arbejder på er under forandring.

Teknologiske fremskridt har gjort arbejde fra hvor som helst til et reelt alternativ, og giver mennesker mulighed for at kontrollere balancen mellem arbejdsliv og fritidsliv (så længe der er Wifi i hvert fald).

De samme teknologiske fremskridt giver også virksomheder mulighed for at gå et skridt videre end blot at tilbyde fleksible arbejdsforhold.

Faktisk begynder flere og flere at arbejde som ”hybrid virksomheder”, hvor personale sammensætning udgøres både af medarbejdere på kontoret og medarbejdere på internettet.

Medarbejderne på kontoret udgør kerneteamet og medarbejderne på internettet projektansættes efter behov for deres kompetencer.

Hvordan kan du bedst udnytte denne nye måde at arbejde på, rekruttere de bedste medarbejdere på internettet og administrere din hybride arbejdsstyrke?

1. Afsæt tid til ansættelsen

At anvende internetarbejdskraft er en learning-by-doing disciplin.

Der vil uden tvivl være begyndervanskeligheder, men hvis du bruger samme energi på at finde de rigtige medarbejdere internettet som du gør på at ansætte dit in-house team, kan du skabe en stærk hybrid arbejdsstyrke.

Websites som Elance gør det arbejde nemmere at ansatte den rigtige medarbejder på internettet, men du skal stadigvæk sørge for at interviewe freelanceren, stille spørgsmål og tjekke deres referencer.

Igen, ligesom du ville gøre i forbindelse med ansættelse af offline personale.

Husk på, at det ofte er højtuddannede freelancere, der arbejder på internettet, derfor skal du tydeliggøre, hvorfor dit projekt kunne være af særlig interesse for dem.

Er du i gang med noget nyt eller spændende, bør du understrege, hvorfor netop dit tilbud er konkurrencedygtigt.

2. Kommunikation er alt

Samarbejde via internettet er en udfordring, og kommunikation er altafgørende. Du bør kommunikere klart og ofte.

Det er bedre at kommunikere for meget med dine nye samarbejdspartnere i begyndelsen end at risikere misforståelser. Brug sky-baserede tjenester og værktøjer som Google docs og Skype og bekræft al dialog skriftligt for at sikre klarhed.

Uanset om de er ansat via internettet eller arbejder fuldtid på dit kontor, så bør du have regelmæssige opfølgninger og drøftelser med dine medarbejdere.

3. Begynd i det små og lav så en evaluering 

Når du ansætter en ny medarbejder via internettet, bør du først give dem et par lette opgaver for at prøve dem af.

Når du er tilfreds med kvaliteten og deres måde at arbejde på, kan du tilbyde dem et begynde at udføre større projektet sammen med dem.

Gør du det, så vil du med tiden opbygge en pulje af pålidelige medarbejdere på internettet, som du kan bruge igen og igen.

Du bør altid evaluere og give feedback af dine medarbejderes præstation og sikre, at de bliver anvendt så effektivt som overhovedet muligt. Lever de igen og igen ikke op til dine kvalitetskrav bør du ansætte nye.

Som leder har det altid været dine menneskelige egenskaber, som er de væsentligste, men dine analytiske færdigheder vil fremover blive mere og mere værdifulde.

Som leder skal du kunne identificere huller i organisationens kompetencebehov eller endda forudsige, hvor de måtte opstå i fremtiden, og ansætte personale efter dette.

Ved at ansætte projektansætte medarbejdere via internettet får lederen mulighed for at udfylde disse huller særdeles hurtigt og effektivt.

Herefter bør du altid evaluere og analysere såvel freelancerens præstationer som områder, hvor de kan tilføre værdi til din virksomhed.

Det gælder om at være på forkant med tendenserne og den nære fremtids kompetencebehov.

4. Klarhed skaber resultater

Den tid, du i opstartsfasen lægger i at udarbejde en solid projektbeskrivelse, betaler sig senere. Hvad er det præcist at din freelancer skal levere? Små detaljer er vigtige. TAG DET MED, hvis du er i tvivl.

Opstil klare mål og forventninger fra begyndelsen. Afsæt tid til at forberede dit oplæg og drøft det med dine fjernmedarbejdere.

5. Integrer

Ved at supplere dit kernepersonale med internetmedarbejdere, kan du komplementere og udbygge kvalifikationer og viden hos dit faste personale.

Du får mulighed for at udføre arbejdet hurtigere og kan gennemføre større projekter.

Når du arbejder med mange nye medarbejdere i din virksomhed, bør du som leder, være bevidst om jeres virksomhedskultur.

Det i er gode til og jeres gode vaner skal bevares. Det kan du gøre ved at italesætte disse som leder ved relevante lejligheder.

Tillad også endelig kommunikation og etablering af kontakter mellem medarbejdere på internettet og teams som sidder i virksomheden hver dag.

Et personale, som består af engagerede medarbejdere, der er bevidste om hvad virksomheden står for og hvor den er på vej hen, vil altid skabe meget bedre resultater.

 

Del indlægget med venner og kollegaer

Blog ekspert

Country Manager, Nordics – Elance-oDesk

Steffen Hedebrandt arbejder til dagligt med at markedsføre og vækste verdens største online arbejdsportal Elance.com i Norden.

Her rejser han jævnligt rundt i de førende Tech- og Startupmiljøer, spreder kendskabet til Elance og hjælper virksomheder med at rekruttere på nye måder. Han får virksomheder til at arbejde mere via internettet samtidig med, at han samler den sidste nye viden samt tips og tricks. Steffen Hedebrandt har, blandt meget andet, stor erfaring inden for iværksætteri, marketing, strategi, outsourcing, og online markedsføring.

Den viden vil han enormt gerne dele ud af til IVÆKST brugerne og gør det endvidere også ofte på hans blog: DigitalGlobalization.com 

Steffen Hedebrandt er bachelor i Erhvervsøkonomi fra Aalborg Universitet og kandidat i Strategi, Organisation og Ledelse fra Copenhagen Business School.

Du kan også finde Steffen på Google+

 

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

Steffen Hedebrandt
Country Manager, Nordics – Elance-oDesk
Tags: Administration

Hvis du har fulgt de to foregående posts i denne række af historier om at ansætte freelancere på internettet, så er du nu klar til næste skridt i processen

Steffen Hedebrandt
Country Manager, Nordics – Elance-oDesk
Tags: Administration

Få hjælp til at hyre freelancere til dine næste projekter. 

Steffen Hedebrandt
Country Manager, Nordics – Elance-oDesk
Tags: Administration

Selvstændige mennesker, der tager chancen. De findes alle steder. Find de freelancere der kan hjælpe dig online. 

Steffen Hedebrandt
Country Manager, Nordics – Elance-oDesk
Tags: Administration

Ingen er fejlfri. Heller ikke iværksættere. Men prøv at undgå de typiske fejl. Listen over de kendte iværksætterfejl kan du læse her. 

Steffen Hedebrandt
Country Manager, Nordics – Elance-oDesk
Tags: Administration

Start din egen virksomhed - mens du arbejder fuldtid. Fremtidens arbejdsmarked er foranderligt. Med din egen virksomhed bliver du herre i egen hus og fremtidssikrer dig. Læs Steffen Hedebrandts indlæg på IVÆKST Bloggen. 

Country Manager, Nordics – Elance-oDesk

Steffen Hedebrandt arbejder til dagligt med at markedsføre og vækste verdens største online arbejdsportal Elance.com i Norden.

Her rejser han jævnligt rundt i de førende Tech- og Startupmiljøer, spreder kendskabet til Elance og hjælper virksomheder med at rekruttere på nye måder. Han får virksomheder til at arbejde mere via internettet samtidig med, at han samler den sidste nye viden samt tips og tricks. Steffen Hedebrandt har, blandt meget andet, stor erfaring inden for iværksætteri, marketing, strategi, outsourcing, og online markedsføring.

Den viden vil han enormt gerne dele ud af til IVÆKST brugerne og gør det endvidere også ofte på hans blog: DigitalGlobalization.com 

Steffen Hedebrandt er bachelor i Erhvervsøkonomi fra Aalborg Universitet og kandidat i Strategi, Organisation og Ledelse fra Copenhagen Business School.

Du kan også finde Steffen på Google+

 

HOLD DIG OPDATERET MED NYT FRA IVÆKST

GÅ ALDRIG MERE GLIP AF DET BEDSTE TIL DIN VIRKSOMHED

I ET STOLT SAMARBEJDE MED

Endnu ikke bruger på IVÆKST? Opret dig her