Tags: Administration
For at finde de bedste freelancere på Elance og oDesk må du først og fremmest lave et udførligt job post, som indeholder al den information, som kræves for at udføre din opgave.
Der findes en hel masse muligheder for og funktioner til at positionere dit job post helt rigtigt for freelancere fra hele verden. Lad os dog her starte med at se på, hvordan job posted kommer til at fremstå professionelt og af høj kvalitet.
Du konkurrerer med tusinder af virksomheder fra hele verden om at finde de bedste freelancere. Derfor er det vigtigt, at dit job post fænger ved første øjekast.
Her kommer et forslag til en proces, som sikrer et godt job post:
1. Start med en kort og præcis oversigt
Start med to-tre linjer, der generelt beskriver din opgave. Det gør det let for freelancerne at overskue, om dit job passer til deres kompetencer og interesseområder. Herfra kan de hurtigt beslutte, om de bør sætte sig udførligt ind i dit job. Freelancerne foretrækker at arbejde sammen med virksomheder, som er velorganiserede og forberedte.
2. Specificer og beskriv præcis, hvad der skal udføres
Efter den korte beskrivelse er det nu tid til at gå mere i detaljer med, hvad der skal ske. Da freelanceren ikke sidder ved siden af dig hver dag, er det vigtigt, at han eller hun har en opgavebeskrivelse, som vedkommende kontinuerligt kan vende tilbage til, hvis han eller hun ikke kan komme i kontakt med dig.
Denne jobbeskrivelse danner også rammen for den kontrakt, der indgås mellem parterne. Du kan altså ikke forvente, at freelanceren udfører en opgave, som ikke er specificeret i dit jobopslag.
Du skal beskrive, hvad det er, som skal laves. Hvilke kompetencer det kræver at udføre opgaven. Hvor lang tid du forventer, at opgaven tager. Hvornår opgaven skal være færdig. Hvilke arbejdsrutiner du forventer af freelanceren. Hvilke tidligere erfaringer du har brug for.
Skal du have lavet en mobil-app? Skal den så virke på Android, iPhone eller begge? Hvilket kodesprog bør anvendes? Og så videre.
Skal du bruge en skribent? Hvor meget og hvor ofte skal du bruge denne? På hvilket sprog og i hvilken stil? Giv eventuelt eksempler på publikationer.
Har du brug for animationsvideoer? Hvor meget erfaring er der behov for? Laver du historien, eller skal freelanceren finde på den? Bed om eksempler på lignende arbejde. Kræves der voice-over stemmer?
Et rigtig godt tip er at give to-tre best practice-eksempler på dit job post. Hvis du vil lave et socialt medie, skal det måske minde om Facebook. Skal du bruge et logo, så giv to-tre eksempler på logoer, som du kan lide.
3. Vælg specifikke kompetencer, kategorier og sub-kategorier
Når jobbeskrivelsen er lavet, skal du markere de specifikke kompetencer, som freelanceren skal have for at kunne udføre din opgave. Skal du have lavet et website, kan det f.eks. være, at du har brug for HTML5, PHP5 og så videre.
Er det en skribent, der f.eks. behersker oversættelse fra engelsk til dansk, akademisk skrivning eller noget tredje?
Herefter skal du vælge den af de 8 overordnede kategorier, som dit job post passer bedst i. Sluttelig udpeges også en sub-kategori. Alle disse valg er med til at rette jobbet helt præcist mod de freelancere, som har kompetencerne til at løse din opgave.
4. Skal det være timebetalt eller et fastprisprojekt?
På Elance og oDesk kan du vælge, hvorvidt du ønsker at betale per time, din freelancer arbejder for dig, eller om du foretrækker en fast pris på hele projektet. Begge valgmuligheder har deres fordele.
Du bør vælge timebetalte jobs, når:
• Du har behov for fleksibilitet, da tid og projektstørrelse er usikker.
• Det er en opgave, der løbende skal udføres.
• Du ønsker at evaluere to-tre kandidater, før du foretager dit endelige valg af samarbejdspartner.
• Du gerne vil starte omgående og ikke vente på, at du har den perfekte opgavebeskrivelse.
Du bør vælge fastprisprojekter, når:
• Du ved præcis, hvad der skal udføres, og du er i stand til at specificere det.
• Du ønsker at anvende escrow-funktionen (virtuelle konti), som holder dine penge, indtil du har godkendt det, som freelanceren har afleveret.
Hvad enten du vælger den ene eller anden løsning, kan du ændre dit valg løbende i samarbejde med din ansatte freelancer.
5. Sæt det rigtige budget for opgaven
Hvis det er første gang, du skal ansætte en freelancer eller i det hele taget estimere fastpris eller timepris for et projekt, så vil du opdage, at det er lidt learning-by-doing. Fortvivl dog ikke, du skal nok lære det hurtigt.
Der er nogle forskellige variabler og spørgsmål, du skal have styr på:
• Hvor mange timer tror du, at opgaven tager?
• Hvor mange timer kunne områdeeksperten i dit eget netværk løse opgaven på, og hvad ville være hans eller hendes pris?
• Hvad plejer freelanceren, som byder på din opgave, at blive betalt per time?
• Hvad betaler andre virksomheder freelancerne for denne type opgave på Elance og oDesk?
I næste job post vil jeg komme ind på, hvordan du interviewer og forhandler om opgavens pris med freelancerne, så gem dine spørgsmål indtil da.
6. Synlighed, foretrukne lande, startdato mm.
De sidste ting, før du er klar til at lægge dit job op, er at beslutte, om dette job post skal være hemmeligt. Vil du selv stå for at vælge freelancerne til dette og samtidig skjule jobopslaget for Google? Omvendt kan du lade Elance og oDesk invitere de bedst egnede freelancere til opgaven og lade Google få øje på jobopslaget. Den sidste mulighed anbefales.
For nogle opgaver gælder det, at kandidater fra bestemte lande er at foretrække. Det kunne f.eks. være, at du ønsker at lave markedsføring i Tyskland. Så er det nok hensigtsmæssigt, at freelanceren også bor der. Et andet eksempel kunne være, at freelanceren befinder sig i en bestemt tidszone.
Den sidste væsentlige oplysning, som du må give, er dit projekts startdato. Hvis opgaven skal udføres omgående, er det vigtigt, at freelanceren er bevidst om dette, før der bydes på opgaven.
Gør du som ovenstående så er du godt på vej til at lykkedes med at ansætte din første freelancer på internettet.
I næste blog post vil jeg kigge på, hvordan du interviewer og udvælger den eller de bedste freelancere. Stay tuned.
Country Manager, Nordics – Elance-oDesk
Steffen Hedebrandt arbejder til dagligt med at markedsføre og vækste verdens største online arbejdsportal Elance.com i Norden.
Her rejser han jævnligt rundt i de førende Tech- og Startupmiljøer, spreder kendskabet til Elance og hjælper virksomheder med at rekruttere på nye måder. Han får virksomheder til at arbejde mere via internettet samtidig med, at han samler den sidste nye viden samt tips og tricks. Steffen Hedebrandt har, blandt meget andet, stor erfaring inden for iværksætteri, marketing, strategi, outsourcing, og online markedsføring.
Den viden vil han enormt gerne dele ud af til IVÆKST brugerne og gør det endvidere også ofte på hans blog: DigitalGlobalization.com
Steffen Hedebrandt er bachelor i Erhvervsøkonomi fra Aalborg Universitet og kandidat i Strategi, Organisation og Ledelse fra Copenhagen Business School.
Du kan også finde Steffen på Google+