Tags: Salg
Startup Guide er en bogserie af guidebøger til startups i Berlin, Aarhus og senest Københaven. Den er fyldt med gode råd, case studies, inspiration og et både frisk og realistisk perspektiv på, hvordan man starter sit eget firma i hver by. Bogen er en lokal guide, som giver overblik over den enkelte startup-scene med fokus på steder, startups, founders, eksperter, inkubators, accelerators og uddannelse.
IVÆKSTbloggen bringer for tiden uddrag fra Startup Guide Copenhagen.
I denne uge kan du møde Jacob Kampp Berliner fra tøjmærket Soulland.
Jacob Kampp Berliner - SoullandSelvlærte serie iværksætter Jacob Kampp Berliner har altid fortrukket udførelse over teori. Født i Aarhus og flyttede til København i starten af hans 20’ere. Ved siden af Soulland, kører han også et galleri i Stockholm, verdens mindste hotel Central Café & Hotel, en Granola Bar, musik selskabet Fake Diamond, Café Pixie og endnu flere projekter. udover mode og iværksætteri, har han altid været fascineret med subkulturer, der opstår op imod det etablerede som fx. skateboarding og graffiti.
Soulland eventyret
Jeg plejede at leve i København og levede af at arbejde kedelige fuldtidsjobs. En dag mødte jeg tilfældigt en af ejerne fra smykkefirmaet Pilgrim, der tilbød mig et job som sælger i Sverige. Jeg tog imod tilbudet, og som jeg blev mere etableret der, begyndte jeg at investere i mindre firmaer og projekter. 10 år senere i 2006 fandt jeg tøjfirmaet Soulland, hvilket var startet 8 år tidligere af designer Silas Adler. Værdierne og udtrykket i Soulland genlød i mig, så jeg købte en del af det. Silas og jeg fungerede rigtig godt sammen og holdte en masse fede fester sammen, så vi valgte at gå sammen i et team. Mit fokus på brandet steg støt, så jeg endte med at stoppe som sælger hos Pilgrim for at køre Soulland fuldtid. Vi omstrukturede brandtet og valgte at tage det videre end det hoppy niveau det var på. At gå fra at sælge hjemme-printet t-shirts til at være præsenteret på mode-messer verden over, at være repræsenteret i 15 lande og have 12 ansatte på kontoret - jeg er ydmyg over at sige det er blevet en stor succes. Silas tager sig af design og jeg tager mig af salg. Udover vores butik i København åbnede vi en butik i Bangkok sidste år. Det er interessant at se hvordan vores klientel der er så meget anderledes end det her i Danmark. Vi adskiller os selv på markedet ved at være meget opmærksomme på vores branding, ikke sammenligne os selv med andre brands og producere alt i Europe hos fabrikker som vi besøger for at sikre vores produktion. Vores tydelige mærke betyder også, at vi må sige nej til mange tilbud fra virksomheder, der ikke lever op til vores ideologi. Vores team på vores kontor er awesome, og vi har ladet nogle af vores praktikanter rykke sig fra at vaske tallerkener til at arbejde fuldtid PR. Igennem at rekruttere ansatte har jeg lært at ansætte folk, der lige mangler den sidste del for at udfylde deres stilling vil arbejde ekstra for at bevise deres værd.
Min bedste beslutning var...
At give slip på troen om, at jeg skulle have en uddannelse for at blive god til noget. Jeg har også besluttet at udgå at arbejde med idioter, hvilket betyder ikke at gå på kompromis med kvaliteten af ansatte og partnere.
Hvad jeg ville have gjort anderledes...
Med min nuværende viden ville jeg have fokuseret mere på business siden af tingene og ikke kun den kreative. Jeg plejede at tænke mere på interessante sociale event, der kunne integreres i vores linje fremfor hvad der ville give et økonomisk overskud.
Berliner’s råd:
“Tænk globalt og køb lokalt. Skab en synergi med dit brand. Jeg har haft mulighed for at opbygge mit eget nabolag “so to speak”, med de fleste af mine aktiver og projekter inden for gå afstand fra hinanden. At kunne tage klienter fra Soulland butikken med til Granola Bar er en stor styrke”
Soulland.com
Gammel Kongevej 37
1610 København V
Open Monday-Friday 10.00-18.00, Saturday 10.00-16.00
Læs mere og køb Startup Guide Copenhagen her.
Founder og Managing Director
Sissel er founder og managing director af bogserien Startup Guide - En guidebog med formål at fostre det eksisterende iværksættermiljø i lokalområdet og hjælpe den nystartede iværksætter.
Berlingske Tidende kårede i 2015 Sissel til en af Danmarks top 100 talenter.
Sissel har en baggrund fra KaosPiloterne, hvor hun er i gang med at uddanne sig sideløbende med Startup Guide projektet.