Tags: Salg
Startup Guide er en bogserie af guidebøger til startups i Berlin, Aarhus og senest Københaven. Den er fyldt med gode råd, case studies, inspiration og et både frisk og realistisk perspektiv på, hvordan man starter sit eget firma i hver by. Bogen er en lokal guide, som giver overblik over den enkelte startup-scene med fokus på steder, startups, founders, eksperter, inkubators, accelerators og uddannelse.
Den næste tid vil IVÆKSTbloggen bringe uddrag fra Startup Guide Copenhagen. Første uddrag sætter fokus på Jacob Uhd, der er co-founder af Kødbyens Mad og Marked.
Jeg er oprindeligt uddannet pædagog, men jeg har altid nydt handel og har en naturlig evne for at være på forkant med nye trends. Jeg startede med at arrangere mine egne markeder i 2001, hvor jeg havde ansvar for et stort loppemarked i Lyngby. Det var mit ansvar at vælge de bedste sælgere og sørge for, at deres standard var på sit højeste. Med Kødbyens Mad og Marked tilbyder vi en platform for startups og mindre sælgere - et trygt område hvor de kan afprøve dem selv og deres produkt til en billig pris.
At bygge markedet op
Siden markedet i Lyngby har jeg tænkt på at udvikle konceptet, forhøje appellen og skærpe profilen. Dette førte til en ide omkring at kombinere et loppemarked med madboder, hvilket giver en større appel til befolkningen, samt en større udvalg af stande end et traditionelt marked. At starte det op var svært og økonomisk krævende, men midt i den hårde tid fik jeg tippet, at et stort marked blev outsourced af Københavns kommune. Jeg spurgte Christian Lundgaard, som jeg samarbejdede med tidligere, om han var interesseret i at tage projektet sammen med mig. Vi gik yderligere sammen med Simon Bacon og en ting tog den anden, og efter 6 uger følte vi, at vi havde udviklet en fantastisk præsentation af vores markeds konceptet. Vi blev ved med at udvikle vores businessplan for hvad vi ville tilbyde København og resten af verden, og den 1. December 2014 sendte vi det til kommunen. De var vilde med vores ide og gav os kontrol over området i Kødbyen som de udliciterede. Godkendelsen af vores koncept slog benene væk under os - lige pludselig skulle vi leve op til vores egne ideer meget hurtigt! Så vi fortsatte med vores (for os) noget mærkværdige rolle som markedsoperatør, som hurtigt opnåede stor succes. Siden vi startede har vi formået at promovere Kødbyens Mad og Marked uden sponsorer eller fonde. På trods af at vi pt er i gæld er den værdi, der ligger i de mennesker vi har gjort glade, meget højere end vores gæld.
På vores marked prøver vi at inkludere så mange lokalt produceret varer som muligt. Det er en sværre opgave da landmænd i Danmark ikke er vant til at sælge deres produkter på et marked, og det er ikke en del af vores kultur at købe varer på et marked mere. Så vores næste træk er at få lokale landmænd og primære producenter opdateret ved at få dem til at forstå, at den mest profitable måde at sælge deres produkter er på et lokalt marked. Vi har planer om at udvide til Fyn og Jylland snart, da vi har fået flere forespørgsler om at tage dertil. Vi håber, vi kan hjælpe med at aktivere forskellige kulturområder i Danmark der ellers vil virke utiltrækkende ved at placere et marked og bringe befolkningen og producenter sammen. Dette vil forhåbentlig gøre vores generation mere opmærksom på hvor vigtigt det er at støtte og købe lokalt. I fremtiden ønsker vi også at bringe vores marked videre til Sverige og andre lande - både som konsulenter og med vores eget marked på tour, som vi har udvidet ved at tilbyde det som catering partner. Vores køleskab er fyldt med ideer som vi er spændte på at afprøve!
Min bedste beslutning var …
At starte op for at blive selvforsynende med mine to børn. På den måde administerede jeg min egen tid præcis som jeg ville, hvilket gjorde jeg følte som den bedst mulige far. Nogle mennesker ville gøre det modsatte som enlig forældre, men jeg følte at selvom dette måske var et vovet træk, der satte mig i en stor økonomisk risiko, så var det at leve med fuldt ansvar på mine præmisser helt sikkert det værd og min bedste beslutning.
Hvad jeg ville have gjort anderledes…
De første par år prøvede jeg at tage hånd om alle business aspekter alene, hvor jeg kunne have brugt mit netværk noget mere. Jeg var for bange for, at mine ideer ville blive stjålet til at dele dem så meget som jeg egentligt skulle have gjort. For mig har entreprenørskab et vitalt spørgsmål: Vil du vokse dig stor eller fortrækker du at tage hånd om hele firmaet alene? Jeg har lært hvordan vækst og samarbejde går sammen.
Uhd’s råd:
“Tænk over hvad du virkelig vil bygge og brug dit netværk til at konstruere det. Glem din frygt omkring finansiel tryghed - hvis du er passioneret nok, så vil tingene løse sig for dig i sidste ende. Lige meget hvad andre siger, gør hvad du virkelig føler for at gøre”
Besøg Kødbyens Mad og Marked her.
Founder og Managing Director
Sissel er founder og managing director af bogserien Startup Guide - En guidebog med formål at fostre det eksisterende iværksættermiljø i lokalområdet og hjælpe den nystartede iværksætter.
Berlingske Tidende kårede i 2015 Sissel til en af Danmarks top 100 talenter.
Sissel har en baggrund fra KaosPiloterne, hvor hun er i gang med at uddanne sig sideløbende med Startup Guide projektet.