Spring over køen til vores gratis kurser. Tilmeld vores nyhedsbrev nu:
Gratis viden, kurser og webinarer inden for online markedsføring og drift af små virksomheder

Bloggen

Otte råd til at opbygge et succesfuldt iværksætternetværk

Mange iværksættere støder på udfordringer i forhold til at få implementeret og udviklet deres produkter. Ofte skyldes det en mangel på de rigtige forbindelser; det kunne være potentielle partnere, leverandører, forhandlere eller andre interessenter. Som iværksætter må man derfor ikke forsømme at netværke - det kan netop være én i dit netværk, der gør forskellen i fht. om din virksomhed får succes eller fiasko.

Følgende råd kan være en hjælp til at vælge de rigtige kanaler og bruge dem effektivt samt inspiration til, hvordan du udvikler og forbedrer dit professionelle netværk.

1. Vær aktiv på de sociale medier

Opstartsvirksomheder kan ikke længere komme uden om Internettet. I dag er det således ikke blot vigtigt, at virksomheden bliver præsenteret på en hjemmeside samt via profiler på de populære sociale netværk – det er også vigtigt, at de sociale medier bruges aktivt for at nå potentielle kunder og partnere. Et godt sted at starte er at lave en professionel LinkedIn profil og sørge for at din Facebook og/eller Twitter profil er rødglødende med nyheder, artikler og videoer – det vigtigste er, at de starter samtaler med jeres målgruppe og andre interessenter. Ved at følge relevante grupper og sider på disse kanaler har du mulighed for at komme i kontakt med potentielle partnere og kunder. Nogle virksomheder anvender forskellige virale markedsføringsstrategier for at få endnu mere ud af de muligheder, der er online.

2. Brug et nichenetværk

Kunne det ikke være nyttigt at møde andre ligesindede med henblik på at udveksle idéer og få værdifuld viden fra deres erfaringer? Iværksætterblogs som denne kan være et sandt overflødighedshorn af værdifuld viden fra både eksperter og andre iværksættere. En anden mulighed er at tilmelde sig Amino; et debatforum for mere end 100.000 iværksættere og selvstændige erhvervsdrivende.

Husk også, at det ikke kun er online, man kan finde nichenetværk. Millwatcher, en dansk iværksættervirksomhed, der arbejder med overvågning af vindproduktion og energiforbrug, har oplevet stabil vækst efter de flyttede til Vitus Bering Innovation Park i Horsens - en udviklingspark for vækstvirksomheder og iværksættere. Virksomheden deltog blandt andet i et fælles projekt med en anden beboer i bygningen - Applicators - og benytter sig af de relevante kurser og netværksevents, der jævnligt finder sted i bygningen.

3. Deltag i industrievents

At være aktiv online bør ikke erstatte den personlige kontakt med potentielle samarbejdspartnere og interessenter. Traditionelle face-to-face samtaler gør det muligt at skabe direkte og mere personlige kontakter - og måske endda indgå salgs- og samarbejdsaftaler med det samme. Se om du kan finde iværksætterevents, seminarer og konferencer i dit område, hvor du samtidig kan booste din viden og dine færdigheder, så du kan forbedre din idé. Vitus Bering Innovation Park i Horsens afholder fx en række events, hvoraf flere har til formål at sætte iværksættere sammen med investorer og udviklingsfonde med henblik på at finde støtte til den gode idé. I marts kan man således også komme til informationsmøder for iværksættere og kursus om Strategisk anvendelse af LinkedIn

4. Forbered en tydelig og effektiv elevatortale

Vær altid forberedt! Du skal være bevidst om værdien af dit produkt eller din idé – og du skal være skarp til at kommunikere det. Desuden skal du have en klar plan for, hvordan du kan etablere dig på markedet, og endelig er det utroligt vigtigt, at du klart og tydeligt kan forklare din strategi til potentielle partnere - det er måske den eneste chance, du får.

5. Brug andres netværk

Husk på, at en potentiel kontakt ikke kun er vigtig, fordi vedkommende måske kan bidrage til din forretningsidé, men også fordi han eller hun har hundredvis af forbindelser i sit netværk. Det er derfor altafgørende, at du altid er forberedt og skarp, når du starter en forretningssamtale - selvom du bliver afvist af personen, vil vedkommende måske anbefale dig i sit netværk og til personer, som er relevante for dit projekt. En god måde at skabe et iværksætternetværk på er at blive en del af en medlemsorganisation – I Vitus Bering Innovation Park kan iværksættere fx få glæde af erhvervsnetværket Business Horsens, som giver dig kontakt til 650 medlemsvirksomheder gennem events og netværk.

6. Vær på 24/7

Lad aldrig din telefon være på lydløs, hvis du vil undgå at misse en chance for at netværke. Potentielle samarbejdspartnere skal til en hver tid kunne kontakte dig, så vær altid opmærksom på at få svaret dine mails og din telefon – også selvom det er et ukendt nummer.

7. Følg op, følg op, følg op

Ligesom rådene ovenfor handler dette også om at være proaktiv. Generelt har folk travlt – også potentielle kunder - og måske kontakter de dig ikke dagen efter en forretningssamtale. Du kan også risikere misse et opkald eller mails kan forsvinde. Husk på, at det er dig, der har interesse i at få jeres samarbejde til at fungere, og at det derfor er dit ansvar at styrke og pleje forbindelser med fremtidige samarbejdspartnere.

8. Plej alle forbindelser

Hvis du behandler folk, som er de blot et springbræt for din karriere, kommer du ikke særlig langt. Prøv at grave lidt dybere for at gøre forholdet bedre – spis frokost sammen, tal om privatlivet, vær venlig og positiv. Kun på den måde kan du opbygge et netværk med troværdige og loyale personer, som er villige til at hjælpe dig.

 

IVÆKST RÅD: Opbyg dit professionelle iværksætternetværk gennem IVÆKST - Bliv gratis IVÆKST bruger og tag på gratis kurser i hele landet og mød andre virksomhedsejere.

Del indlægget med venner og kollegaer

Blog ekspert

Kommunikationsrådgiver hos Insero Business Services

Hos Insero Business Services løser Ronnie både strategiske og praktiske kommunikationsopgaver for virksomheder og iværksættere. Med udgangspunkt i virksomhedens forretningsmål sætter Ronnie retning på kommunikationen og udpeger aktiviteter, der vil bidrage til at indfri målene.

Ronnie trives med kommunikation i alle afskygninger, hvad enten der er tale om tekniske og kommercielle artikler, pressemeddelelser, fortællende videoer eller knivskarpe billeder.

Med en uddannelsesmæssig baggrund inden for medievidenskab og antropologi samt kommunikationserfaring fra Bang & Olufsen har Ronnie desuden oparbejdet en solid erfaring i at vurdere, hvilke medier der egner sig bedst i en given kommunikation eller kontekst, og så har Ronnie et trænet øje for detaljer.

Find Ronnie på Google+

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

Ronnie Ranch Hedegaard
Kommunikationsrådgiver hos Insero Business Services
Tags: Administration

Udvikling fordrer forandring og vice versa. Læs her et best practice eksempel på, hvordan en forandringsproces kan gennemføres ... Og lykkes! 

Ronnie Ranch Hedegaard
Kommunikationsrådgiver hos Insero Business Services
Tags: Administration

Hvorfor er det så vigtigt at have en hjemmeside? Få her de fem vigtigste fordele ved at have en hjemmeside til din virksomhed af Ronnie Ranch Hedegaard. 

Ronnie Ranch Hedegaard
Kommunikationsrådgiver hos Insero Business Services
Tags: Økonomi

Som opstartsvirksomhed og mindre iværksættervirksomhed er der mange ting, man skal være opmærksom på: regnskab og økonomistyring er nogle af de vigtigste. Regnskabet siger nemlig en hel del om, hvordan det går med virksomheden og forretningen.

Ronnie Ranch Hedegaard
Kommunikationsrådgiver hos Insero Business Services
Tags: Finansiering

I det konkurrenceprægede danske og internationale marked, hvor små og mellemstore danske virksomheder (SMV’ere) opererer, henleder man i endnu højere grad opmærksomheden på innovation som vejen frem til en bæredygtig udviking. 

Ronnie Ranch Hedegaard
Kommunikationsrådgiver hos Insero Business Services
Tags: Finansiering

Står du og mangler ekstern kapital til din virksomhed? Læs her om seks danske fonde, der yder tilskud til iværksættere og SMV'ere.

Ronnie Ranch Hedegaard
Kommunikationsrådgiver hos Insero Business Services
Tags: Administration, IT, Tryghed

Iværksætter i startfasen – sådan kan du forvandle en god idé til en god forretning.

Kommunikationsrådgiver hos Insero Business Services

Hos Insero Business Services løser Ronnie både strategiske og praktiske kommunikationsopgaver for virksomheder og iværksættere. Med udgangspunkt i virksomhedens forretningsmål sætter Ronnie retning på kommunikationen og udpeger aktiviteter, der vil bidrage til at indfri målene.

Ronnie trives med kommunikation i alle afskygninger, hvad enten der er tale om tekniske og kommercielle artikler, pressemeddelelser, fortællende videoer eller knivskarpe billeder.

Med en uddannelsesmæssig baggrund inden for medievidenskab og antropologi samt kommunikationserfaring fra Bang & Olufsen har Ronnie desuden oparbejdet en solid erfaring i at vurdere, hvilke medier der egner sig bedst i en given kommunikation eller kontekst, og så har Ronnie et trænet øje for detaljer.

Find Ronnie på Google+


I ET STOLT SAMARBEJDE MED

Endnu ikke bruger på IVÆKST? Opret dig her