Tags: Administration
I takt med at flere og flere danskere benytter internettet i hverdagen, bliver fordelene ved at have en hjemmeside også tydeligere for de virksomheder, der endnu ikke er hoppet med på den online bølge.
Der findes unægtelig virksomheder, som har succes uden at have en online identitet, men spørgsmålet er dog, hvor meget bedre det ville gå disse virksomheder, hvis de også havde en hjemmeside - og med hjemmeside menes selvfølgelig ikke en tro kopi af virksomheden brochure men derimod en opdateret og engagerende hjemmeside, der kan skabe troværdighed og overbevise kunderne.
Det kræver selvfølgelig, at virksomheden i første omgang investerer i oprettelse af hjemmesiden - og efterfølgende også i ressourcer til vedligeholdelse. Bliver det gjort rigtigt, vil fordelene ved at have en hjemmeside dog hurtigt kunne ses.
Nogle af fordelene er beskrevet herunder:
1. Undgå at være usynlig
Danskerne bliver stadig mere digitale – 86 % af de 16-89 årige bruger således internettet hver uge.
For de virksomheder, som ikke har en hjemmeside, ligger der her et uudnyttet potentiale, for ifølge Danmarks Statistik bruger hele 85 % af alle internetbrugere i Danmark internettet til at søge informationer om produkter og services.
Virksomheder, der ikke har en hjemmeside, dukker måske aldrig op i kundernes bevidsthed, fordi de ikke kommer frem, når kunderne søger på fx Google, der er den mest populære søgemaskine i hele verden.
Med en hjemmeside sikrer du, at de kunder, der går rundt og har brug for netop dine produkter eller services, faktisk også finder din virksomhed.
I dag er det ikke længere forbeholdt store virksomheder at have en hjemmeside, og der findes en lang række muligheder for at få en flot og professionel hjemmeside til få penge, fx med en WordPress løsning. Og med den helt rigtige hjemmeside og det helt rigtige indhold sikrer du, at din virksomhed bliver synlig de helt rigtige steder - og hos potentielle kunder.
Herunder kan du se en lille video om nogle af fordelene ved WordPress systemet
2. Få et ekstra salgsværktøj
Hvilke kanaler benytter du på nuværende tidspunkt for at opsøge dine kunder? Kunne du godt tænke dig et ekstra salgsværktøj, der ikke kun er effektivt, men som også er meget billigere end andre traditionelle salgskanaler?
En hjemmeside er et effektivt salgsværktøj, som ikke blot kan tilpasses dine kunders behov men også giver dem den nødvendige information, der skal til for at overbevise dem.
Virksomhedens hjemmeside fungerer nemlig som det sted, hvor kunder kan finde mere detaljeret information om produkter, medarbejdere og virksomhedens fremgang, hvilket skaber et mere personligt forhold til kunderne.
På traditionelle salgs- og kontaktkanaler, såsom de gule sider, er det trods alt begrænset, hvad man kan skrive om virksomheden. Med en hjemmeside har man forskellige analyseværktøjer til rådighed, bl.a. Google Analytics.
Her kan du få værdifulde oplysninger om de besøgende på din hjemmeside, fx demografi, adfærd, hvilke produkter de er mest interesseret i osv. På den måde får du uvurderlig indsigt i dine kunders behov.
Så brug hjemmesiden til at skabe et troværdigt brand og giv kunderne incitament til at handle med netop din virksomhed.
3. Mere omkostningseffektiv end traditionelle kanaler
En hjemmeside kan også bruges til at reklamere for virksomheden og produkterne.
Ved at anvende søgemaskineoptimering (SEO) kan du drage nytte af Googles rangeringer – når en kunde fx søger efter din produktkategori, kan du øge sandsynligheden for, at din hjemmeside blandt de første resultater.
Derudover tilbyder Google en reklamemulighed i form af Google Adwords, som ikke er nær så dyr som andre alternativer, herunder tv- og trykte reklamer. Med Google Adwords opretter man en gratis annonce, indtaster ord, der siger noget om det, virksomheden tilbyder, og endelig vælger man steder såsom land, region eller by.
Når en potentiel kunde i dit område søger på Google efter de produkter eller services, du tilbyder, popper din annonce op på kundens skærm, og dermed bliver din virksomhed set.
Virksomheden betaler kun Google for denne service, når kunden klikker på annoncen.
4. Skab troværdighed
I dag er din hjemmeside og din tilstedeværelse på de sociale medier nogle af de ting, som kunderne kigger på, når de skal vurdere virksomheder - især små og mellemstore virksomheder de ikke kender i forvejen.
En velfungerende hjemmeside er nemlig et tegn på, at virksomheden er sund, og at den også eksisterer i morgen, så de kan få fat i virksomheden, hvis noget skulle gå galt i salget.
Ved at have en hjemmeside, hvor folk kan finde detaljeret information om virksomheden, læse artikler og generelt følge med i, hvordan det går, skaber du et troværdighedt brand. Har kunderne tillid til din virksomhed, vil det fremadrettet være nemmere at kommunikere med dem og overbevise dem om, at de skal handle med dig. Selvom en hjemmeside er den centrale faktor i fht. at skabe troværdighed i dine kundernes øjne, skal du også tage højde for danskernes voksende brug af sociale medier.
En god ide er at tage en dialog med det webbureau, der udvikler din hjemmeside, med henblik på at skabe et unikt og tilpasset miks af online markedsføring, der baserer sig på viden om dine kunder og dine konkurrenter.
Herunder kan du se, hvilke sociale medier danskerne bruger i dag:
5. Få en værdifuld mailingliste
Ved at oprette en hjemmeside, giver du dine kunder mulighed for nemmere og hurtigere at tilmelde sig din virksomheds nyhedsmails. Derved kan du automatisk og gratis komme i kontakt med hundredevis - og sågar tusindvis - af dine kunder – en mulighed, som ikke findes i den offline verden.
Er du ikke helt overbevidst om, at dine kunder benytter e-mails, så kig på følgende diagram:
Så skab en troværdig og professionel hjemmeside, der giver værdi for dine kunder; f.eks. ved at udgive relevant kvalitetsindhold.
Så du kan bruge siden til at skabe en værdifuld e-mail liste, som måske ender med at blive dit stærkeste salgsværktøj.
Kommunikationsrådgiver hos Insero Business Services
Hos Insero Business Services løser Ronnie både strategiske og praktiske kommunikationsopgaver for virksomheder og iværksættere. Med udgangspunkt i virksomhedens forretningsmål sætter Ronnie retning på kommunikationen og udpeger aktiviteter, der vil bidrage til at indfri målene.
Ronnie trives med kommunikation i alle afskygninger, hvad enten der er tale om tekniske og kommercielle artikler, pressemeddelelser, fortællende videoer eller knivskarpe billeder.
Med en uddannelsesmæssig baggrund inden for medievidenskab og antropologi samt kommunikationserfaring fra Bang & Olufsen har Ronnie desuden oparbejdet en solid erfaring i at vurdere, hvilke medier der egner sig bedst i en given kommunikation eller kontekst, og så har Ronnie et trænet øje for detaljer.
Find Ronnie på Google+