Tags: Finansiering
I det konkurrenceprægede danske og internationale marked, hvor små og mellemstore danske virksomheder (SMV’ere) opererer, henleder man i endnu højere grad opmærksomheden på innovation som vejen frem til en bæredygtig udviking.
Blandt de aktuelle støtteordninger og fonde inden for innovation findes bl.a. Horizon 2020 – et stort europæisk program, som løber fra 2014 til 2020 med et samlet budget på 70 mia. euro (ca. 522 mia. kr).
Små og mellemstore danske virksomheder kan drage nytte af et såkaldt SMV-instrument, som udgør en del af Horizon 2020-programmet.
Der bevilges støtte til SMV’ere med ambitioner om vækst og internationalisering, som ønsker at omsætte deres idéer til markedsklare kommercielle produkter.
Hvad kan man søge til?
SMV-instrumentet tilbyder små og mellemstore virksomheder:
• Midler til innovationsprojekter i to faser:
Vurdering af koncept og gennemførlighed (fase 1)
Innovationsprojekt (fase 2)
• Supporttjenester, som sigter mod at gøre det nemmere for SMV´ere at kommercialisere deres innovationsprojekter (fase 3)
• Coaching, som har til formål at styrke virksomhedens innovationsevne.
Hvem kan søge?
Støtteordningen er tilgængelig for ”for-profit” virksomheder med op til 250 ansatte samt en årlig omsætning på maks. 50 mio. euro (ca. 370 mio. kr.). Det er muligt for både enkelte virksomheder og virksomhedskonsortier at søge om tilskud.
De forskellige faser
Selvom de fleste virksomheder normalt vil starte med 1. fase, stilles der ikke krav til, at alle faserne skal gennemføres trinvist med fase 1 først. Det kan godt være, at det for nogle konsortier er mere relevant kun at søge fase 2 elle 3, fordi de allerede har udviklet en idé.
SMV-instrumentet har et samlet budget på 3 mia. euro (ca. 22 mia. kr.) i perioden 2014-2020. For at søge om tilskud skal man finde konkrete indkaldelser fra SMV-instrumentet, der matcher éns projekt – de kan findes her.
Ejere af SMV’ere bør dog tage op til overvejelse, om de kan klare et succesfuldt projektforløb på egen hånd, da man skal have kendskab til flere områder.
Man skal bl.a. have evner til at vurdere, om et projekt er støtteberettiget hos en specifik støtteordning, at skrive en ordentlig projektansøgning, som bl.a. består af forretningsplan og markedsscreening (hvis nødvendigt), at finde de rigtige partnere til projektet samt at styre projektet i forhold til deadlines, formalia, afrapportering, økonomistyring, lønsatser og samtidig drive de kommercielle aspekter af projektet.
Af samme grund vælger mange SMV’ere at få hjælp fra en rådgivningsvirksomhed, som kan holde styr på nogle af områderne og dermed gøre det nemmere for små og mellemstore virksomheder at få bevilget støtte - og i sidste ende at gennemføre projektet.
For dem, der ønsker at få mere at vide om fundraising processen, har Jacob Vind, fundraiser hos Insero Business Services, skrevet en artikel med 8 gode råd til succesfuld fundraising.
Kommunikationsrådgiver hos Insero Business Services
Hos Insero Business Services løser Ronnie både strategiske og praktiske kommunikationsopgaver for virksomheder og iværksættere. Med udgangspunkt i virksomhedens forretningsmål sætter Ronnie retning på kommunikationen og udpeger aktiviteter, der vil bidrage til at indfri målene.
Ronnie trives med kommunikation i alle afskygninger, hvad enten der er tale om tekniske og kommercielle artikler, pressemeddelelser, fortællende videoer eller knivskarpe billeder.
Med en uddannelsesmæssig baggrund inden for medievidenskab og antropologi samt kommunikationserfaring fra Bang & Olufsen har Ronnie desuden oparbejdet en solid erfaring i at vurdere, hvilke medier der egner sig bedst i en given kommunikation eller kontekst, og så har Ronnie et trænet øje for detaljer.
Find Ronnie på Google+