Spring over køen til vores gratis kurser. Tilmeld vores nyhedsbrev nu:
Gratis viden, kurser og webinarer inden for online markedsføring og drift af små virksomheder

Bloggen

Hvad er Horizon 2020’s finansieringsmuligheder for SMV'ere?

I det konkurrenceprægede danske og internationale marked, hvor små og mellemstore danske virksomheder (SMV’ere) opererer, henleder man i endnu højere grad opmærksomheden på innovation som vejen frem til en bæredygtig udviking. 

Blandt de aktuelle støtteordninger og fonde inden for innovation findes bl.a. Horizon 2020 – et stort europæisk program, som løber fra 2014 til 2020 med et samlet budget på 70 mia. euro (ca. 522 mia. kr).

Små og mellemstore danske virksomheder kan drage nytte af et såkaldt SMV-instrument, som udgør en del af Horizon 2020-programmet.

 

 

Der bevilges støtte til SMV’ere med ambitioner om vækst og internationalisering, som ønsker at omsætte deres idéer til markedsklare kommercielle produkter.

Hvad kan man søge til?

SMV-instrumentet tilbyder små og mellemstore virksomheder:

• Midler til innovationsprojekter i to faser:

  Vurdering af koncept og gennemførlighed (fase 1)
  Innovationsprojekt (fase 2)

• Supporttjenester, som sigter mod at gøre det nemmere for SMV´ere at kommercialisere deres innovationsprojekter (fase 3)

• Coaching, som har til formål at styrke virksomhedens innovationsevne.

Hvem kan søge?

Støtteordningen er tilgængelig for ”for-profit” virksomheder med op til 250 ansatte samt en årlig omsætning på maks. 50 mio. euro (ca. 370 mio. kr.). Det er muligt for både enkelte virksomheder og virksomhedskonsortier at søge om tilskud.

De forskellige faser

Selvom de fleste virksomheder normalt vil starte med 1. fase, stilles der ikke krav til, at alle faserne skal gennemføres trinvist med fase 1 først. Det kan godt være, at det for nogle konsortier er mere relevant kun at søge fase 2 elle 3, fordi de allerede har udviklet en idé.

SMV-instrumentet har et samlet budget på 3 mia. euro (ca. 22 mia. kr.) i perioden 2014-2020. For at søge om tilskud skal man finde konkrete indkaldelser fra SMV-instrumentet, der matcher éns projekt – de kan findes her

Ejere af SMV’ere bør dog tage op til overvejelse, om de kan klare et succesfuldt projektforløb på egen hånd, da man skal have kendskab til flere områder.

Man skal bl.a. have evner til at vurdere, om et projekt er støtteberettiget hos en specifik støtteordning, at skrive en ordentlig projektansøgning, som bl.a. består af forretningsplan og markedsscreening (hvis nødvendigt), at finde de rigtige partnere til projektet samt at styre projektet i forhold til deadlines, formalia, afrapportering, økonomistyring, lønsatser og samtidig drive de kommercielle aspekter af projektet.

Af samme grund vælger mange SMV’ere at få hjælp fra en rådgivningsvirksomhed, som kan holde styr på nogle af områderne og dermed gøre det nemmere for små og mellemstore virksomheder at få bevilget støtte - og i sidste ende at gennemføre projektet.

For dem, der ønsker at få mere at vide om fundraising processen, har Jacob Vind, fundraiser hos Insero Business Services, skrevet en artikel med 8 gode råd til succesfuld fundraising.

Del indlægget med venner og kollegaer

Blog ekspert

Kommunikationsrådgiver hos Insero Business Services

Hos Insero Business Services løser Ronnie både strategiske og praktiske kommunikationsopgaver for virksomheder og iværksættere. Med udgangspunkt i virksomhedens forretningsmål sætter Ronnie retning på kommunikationen og udpeger aktiviteter, der vil bidrage til at indfri målene.

Ronnie trives med kommunikation i alle afskygninger, hvad enten der er tale om tekniske og kommercielle artikler, pressemeddelelser, fortællende videoer eller knivskarpe billeder.

Med en uddannelsesmæssig baggrund inden for medievidenskab og antropologi samt kommunikationserfaring fra Bang & Olufsen har Ronnie desuden oparbejdet en solid erfaring i at vurdere, hvilke medier der egner sig bedst i en given kommunikation eller kontekst, og så har Ronnie et trænet øje for detaljer.

Find Ronnie på Google+

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

Ronnie Ranch Hedegaard
Kommunikationsrådgiver hos Insero Business Services
Tags: Administration

Udvikling fordrer forandring og vice versa. Læs her et best practice eksempel på, hvordan en forandringsproces kan gennemføres ... Og lykkes! 

Ronnie Ranch Hedegaard
Kommunikationsrådgiver hos Insero Business Services
Tags: Administration

Hvorfor er det så vigtigt at have en hjemmeside? Få her de fem vigtigste fordele ved at have en hjemmeside til din virksomhed af Ronnie Ranch Hedegaard. 

Ronnie Ranch Hedegaard
Kommunikationsrådgiver hos Insero Business Services
Tags: Økonomi

Som opstartsvirksomhed og mindre iværksættervirksomhed er der mange ting, man skal være opmærksom på: regnskab og økonomistyring er nogle af de vigtigste. Regnskabet siger nemlig en hel del om, hvordan det går med virksomheden og forretningen.

Ronnie Ranch Hedegaard
Kommunikationsrådgiver hos Insero Business Services
Tags: Finansiering

Står du og mangler ekstern kapital til din virksomhed? Læs her om seks danske fonde, der yder tilskud til iværksættere og SMV'ere.

Ronnie Ranch Hedegaard
Kommunikationsrådgiver hos Insero Business Services
Tags: Salg, Tryghed

Som iværksætter kan det være fatalt ikke at netværke - det kan netop være én i dit netværk, der gør forskellen i fht. om din virksomhed får succes eller fiasko.

Ronnie Ranch Hedegaard
Kommunikationsrådgiver hos Insero Business Services
Tags: Administration, IT, Tryghed

Iværksætter i startfasen – sådan kan du forvandle en god idé til en god forretning.

Kommunikationsrådgiver hos Insero Business Services

Hos Insero Business Services løser Ronnie både strategiske og praktiske kommunikationsopgaver for virksomheder og iværksættere. Med udgangspunkt i virksomhedens forretningsmål sætter Ronnie retning på kommunikationen og udpeger aktiviteter, der vil bidrage til at indfri målene.

Ronnie trives med kommunikation i alle afskygninger, hvad enten der er tale om tekniske og kommercielle artikler, pressemeddelelser, fortællende videoer eller knivskarpe billeder.

Med en uddannelsesmæssig baggrund inden for medievidenskab og antropologi samt kommunikationserfaring fra Bang & Olufsen har Ronnie desuden oparbejdet en solid erfaring i at vurdere, hvilke medier der egner sig bedst i en given kommunikation eller kontekst, og så har Ronnie et trænet øje for detaljer.

Find Ronnie på Google+


I ET STOLT SAMARBEJDE MED

Endnu ikke bruger på IVÆKST? Opret dig her