Tags: Administration, IT, Tryghed
Når det kommer til iværksætteri, så er de tider forbi, hvor man sad hjemme i kælderen og udviklede revolutionerende ting. Nu gælder det om at være åben omkring sine idéer og inddrage alle led i værdikæden.
Et godt eksempel herpå er Horsens-virksomheden GoingAware, som udvikler mobile applikationer til erhvervslivet, så kunderne kan flytte dokumentationsarbejde fra den traditionelle PC til mobile enheder. GoingAware har hjemme i Vitus Bering Innovation Park, og her fik man i 2011 idéen om at anvende sin mobiltelefon til at samle fotodokumentation op i selve byggefasen af byggerier, og det har nu ført til udviklingen af en mobil applikation – MobilRapport - hvor man kan udfærdige sine tilsynsnotater eller lave kvalitetssikring direkte på mobilen.
Men én ting er selve idéen. Noget helt andet er at skabe sin egen virksomhed og gøre koncepter til forretning – her peger pilen dog også opad for GoingAware, da det i starten af 2013 lykkedes GoingAware at få en forhandleraftale på plads med det landsdækkende TDC Erhvervscenter.
Brugerdreven innovation og det rette miljø
Hvis vi ser på GoingAware, som et succesfuldt eksempel på en iværksætteridé, der er blevet om omsat til forretning, er der nogle ting der peger på, HVORFOR de er lykkedes med deres projekt:
1. Brugerdreven Innovation. Hos GoingAware arbejder man i høj grad efter princippet om brugerdreven innovation, og der udvikles ikke noget, uden at alle interessenter er involverede. Det nytter ikke noget at sidde hjemme på kontoret og gætte på, hvad kunderne har behov for - i stedet tager man ud og snakker med dem for at finde ud af, hvor det brænder mest. Har man ikke denne dialog med kunderne, risikerer man at udvikle noget, som enten er for kompliceret, eller som der reelt ikke er behov for.
2. Det rette miljø. GoingAware har det sidste halvandet år haft til huse i Vitus Bering Innovation Park i Horsens, hvor man finder en række andre mindre virksomheder samt VIA University College, Insero og Business Horsens. På den måde er parken et spændende og meget lærerigt miljø at arbejde i, og hos Going Aware anerkender man også vigtigheden af at omgive sig med mennesker, man kan sparre med og blive inspireret af - mennesker, der som en selv ønsker at føre en drøm ud i livet, og som vil gå langt for at nå målet. Man skal således huske på, at der er mange udfordringer undervejs, og at det indimellem bliver hårdt. Her gælder det om at have de rigtige mennesker omkring sig, for man kan ikke klare den alene. Desuden giver det internationale uddannelsesmiljø en ekstra dimension i dagligdagen i fht. hele tiden at møder mennesker fra andre kulturer, og samtidig have muligheden for at få tilført ny viden.
3. Opmærksomhed på hele værdikæden. Sidst men ikke mindst har GoingAware haft fokus på hele værdikæden for deres produkter og services. I første omgang har der således været løbende dialog med første kundeled – forhandlerne - og efterhånden som der er kommet feedback fra disse, er applikationen blevet opdateret efter deres ønsker og behov. GoingAware er dog ikke stoppet her, men ser også en vigtighed i at have en løbende dialog med slutbrugeren, så produktet fortsat kan udvikles. Det betyder, at kunderne kan være med til at præge produktet, mens GoingAware får værdifulde input i fht. opdateringer, så produktet bedst muligt svarer til kundernes behov.
IVÆKST afholder AdWords workshops i Vitus Bering Innovation Park i Horsens - læs mere, tilmeld dig workshoppen og kig indenfor i Horsens her.
Kommunikationsrådgiver hos Insero Business Services
Hos Insero Business Services løser Ronnie både strategiske og praktiske kommunikationsopgaver for virksomheder og iværksættere. Med udgangspunkt i virksomhedens forretningsmål sætter Ronnie retning på kommunikationen og udpeger aktiviteter, der vil bidrage til at indfri målene.
Ronnie trives med kommunikation i alle afskygninger, hvad enten der er tale om tekniske og kommercielle artikler, pressemeddelelser, fortællende videoer eller knivskarpe billeder.
Med en uddannelsesmæssig baggrund inden for medievidenskab og antropologi samt kommunikationserfaring fra Bang & Olufsen har Ronnie desuden oparbejdet en solid erfaring i at vurdere, hvilke medier der egner sig bedst i en given kommunikation eller kontekst, og så har Ronnie et trænet øje for detaljer.
Find Ronnie på Google+