Spring over køen til vores gratis kurser. Tilmeld vores nyhedsbrev nu:
Gratis viden, kurser og webinarer inden for online markedsføring og drift af små virksomheder

Bloggen

Salg for ikke-sælgere: Content Marketing

At være selvstændig eller Iværksætter kræver, at du eller en i din virksomhed får ”langet nogle produkter over disken”! For mange er det lig med, at du skal snakke med mennesker og ”sælge” dit produkt. En udfordring for mange, også selv om man ikke ser sig selv som værende decideret genert eller introvert.

For mange er det ikke noget problem, at tale med folk som er interesserede i det vi har at sige. Det er straks værre og sværere, at introducere firmaets produkt(er), til folk som ikke har tiden eller interessen til at høre på ”salgstalen”.

Det korte svar og løsningen for mange er: Content marketing

Der vil altid være tidspunkter, hvor kold kanvas (grib knoglen og ring) er eneste udvej. Ligesom der findes folk, der er vilde med og vildt dygtige til at ringe disse telefonsamtaler. Men specielt i mindre virksomheder er der ikke altid mulighed for, at tilknytte en som elsker at ringe kold kanvas. Content Marketing kan være det, som løser udfordringen.


Outbound vs Inbound

De hårde facts er, at hvis du ikke gør potentielle kunder opmærksomme på dine produkter, så sælger du ikke noget. Opmærksomheden kan du få via forskellige metoder, basalt set opdelt i to grupper; enten kan du ”råbe op om” hvad du kan tilbyde (outbound), eller du kan ”gøre opmærksom” på dine ydelser og lade kunderne stille spørgsmålene (inbound).

Outbound: De marketingsaktiviteter du benytter, hvor du aktivt fortæller ALLE (interesserede som ikke interesserede) om dine produkter og ydelser. Eksempelvis via outdoor, print annoncering, kold kanvas mm.

Inbound: Via content får du opmærksomhed fra personer som er interesserede i hvad du kan tilbyde dem. Din ”markedsføring” er interessant, informativ og støttende, og hjælper kunderne i en situation som er med til at opbygge tillid til dit brand.

For mange ”ikke salgsfolk” er Content Marketing derfor muligheden for, at sprede og dele ens viden og kompetencer. Skriv blogindlæg og del din viden, netværk og samarbejd med folk i din branche og dermed vise at du gerne vil hjælpe og bidrage til andre. På den måde udvider og spreder du kendskabet til virksomheden samtidig med, at det for mange er en sjovere tilgang.

Et resultat af content marketing (eller inbound) er mere end blot decideret salg. Du netværker mere målrettet, med personer med samme interessefelt eller behov. Du er mere synlig og bygger tillid via de digitale medier, og over tid opbygger du et brand som anses som værende ”thought leader” på dit marked. Altså bliver du en af dem man kommer til, når man har spørgsmål eller brug for hjælp.


Hvornår betaler Content Marketing sig

Der er tidspunkter og situationer for begge ovenstående former for marketing. Arbejdet med content tager typisk en del tid, før man ser det store udbytte. Annoncering kan derimod skabe synlige resultater her og nu. Groft skitseret, så OPBYGGER du en publikumsskare ved content, mens du KØBER dig til publikum via outbound.
Personligt er det min holdning, at content er ideelt for virksomheder hvor aftaler baseres på tillid, og hvor købet/salget kræver en længere periode og relation. Ofte relevant ved B2B aftaler eller større (økonomiske) B2C køb.


Inden du beslutter dig for content marketing

  • Content marketing kræver langsigtet engagement og fokus
  • Content marketing er ikke altid løsningen hvis du søger ”her og nu” salg
  • Content marketing handler ikke kun om antal kunder, men styrker dit omdømme, synlighed på sociale medier, tillid, thought leadership m.m)

Hvis ovenstående passer med dine målsætninger for din marketing, så kan indholdsmarkedsføring absolut være spændende for dig.

Del indlægget med venner og kollegaer

Blog ekspert

Indehaver/Online Marketing Specialist

Mads hjælper virksomheder med, at udvikle og optimere deres digitale tilstedeværelse.

Han har mere end 10 års marketing og salgs erfaring. For Mads handler det om, at markedsføring skal være værdiskabende sammenhængende.

Han interesserer sig ikke for at hjælpe virksomheder med deres SEO (eksempelvis), uden at næste step i markedsføringen også er gennemtænkt. Med Leads2Sale er Mads' fokus at optimere mindre/mellemstore virksomheders digitale tilstedeværelse ved at skabe flere og bedre leads, som bliver til kunder. Samtidig vil han helst opfattes som virksomhedens sparringspartner og eksterne ressource.

Er du interesseret i, hvorledes du udnytter det fulde potentiale af din marketing og salgsindsats, så download Mads' e-bog her.

Primære emner for IVÆKST Bloggen vil være: Strategi, optimering og anvendelse af online marketing i mindre/mellemstore virksomheder.

Link til gratis guide: Marketingcruise

Mød Mads på Google+

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

Mads Fischer
Indehaver/Online Marketing Specialist
Tags: Administration, Salg

Nøglen til bedre salg er en effektiv salgspipeline. Teenagers opførsel og måde at opbygge deres sociale eksistens, kan du og din forretning lære meget af, når du skal udvikle din forretning og styrke dit brand. 

Mads Fischer
Indehaver/Online Marketing Specialist
Tags: IT

Content marketing er på manges læber, sociale medier er stadigt hipt grundet nærmest konstante nye niche netværk. Og hvad med e-mail marketing eller fokus på SEO (igen) efter seneste Google opdatering?

Mads Fischer
Indehaver/Online Marketing Specialist
Tags: IT, Salg

Står du foran at skulle udarbejde din virksomheds første online marketing strategi? Læs med her og få i 4 trin analyseret og vurderet markedet, opsat målene for din indsats, defineret hvordan disse opnås, og bliver bevidst om potentielle udfordringer, inden de opstår.

Indehaver/Online Marketing Specialist

Mads hjælper virksomheder med, at udvikle og optimere deres digitale tilstedeværelse.

Han har mere end 10 års marketing og salgs erfaring. For Mads handler det om, at markedsføring skal være værdiskabende sammenhængende.

Han interesserer sig ikke for at hjælpe virksomheder med deres SEO (eksempelvis), uden at næste step i markedsføringen også er gennemtænkt. Med Leads2Sale er Mads' fokus at optimere mindre/mellemstore virksomheders digitale tilstedeværelse ved at skabe flere og bedre leads, som bliver til kunder. Samtidig vil han helst opfattes som virksomhedens sparringspartner og eksterne ressource.

Er du interesseret i, hvorledes du udnytter det fulde potentiale af din marketing og salgsindsats, så download Mads' e-bog her.

Primære emner for IVÆKST Bloggen vil være: Strategi, optimering og anvendelse af online marketing i mindre/mellemstore virksomheder.

Link til gratis guide: Marketingcruise

Mød Mads på Google+


I ET STOLT SAMARBEJDE MED

Endnu ikke bruger på IVÆKST? Opret dig her