Tags: IT
Content marketing er på manges læber, sociale medier er stadigt hipt grundet nærmest konstante nye niche netværk, hvad med e-mail marketing eller fokus på SEO (igen) efter seneste Google opdatering?? Hvor skal du fokusere din online marketing i 2014?
Dette blogindlæg står fuldstændig for skribentens egen regning, baseret på egen færden i marken, udenlandske analyser samt egne vurderinger og forhåbninger rettet mod mindre og mellemstore virksomheder. Læs mine bud og kommenter gerne med egne holdninger til, hvad der bliver ”the shit”.
Som sådan er der jo ikke noget revolutionerende eller nyt i, at fremhæve strategi som det hotte. Jeg tror dog at flere virksomheder vil fokusere på at definere en klarere online marketing strategi i 2014. Formålet med en strategi er at have en plan og rettesnor for, hvor virksomheden skal bevæge sig hen og hvordan. Virksomheder har behov for at definere sig selv, sit brand og hvorledes de kan og vil skille sig ud, for at skabe værdi for ens kunder, specielt hvis de gerne vil være succesfulde med content marketing indsatsen. I en fragmenteret digital tid er strategi arbejdet essentielt for virksomheder, store som små, og flere vil sætte fokus på udarbejdelse af en sådan.
Et underpunkt til strategi vil derfor naturligvis også være fokus på målsætninger og KPI. Nogle vil mene, at dette fokusområde, med rette, kunne have sit eget ansvar. For til en strategi hører der sig målsætninger.
Virksomheder har taget de mange muligheder til sig, for at kunne markedsføre virksomheden gennem Facebook, Twitter, LinkedIn samt deltaget med profiler i diverse communities. Jeg tror vi har nået en form for mætningspunkt, og at virksomheder er blevet mere kritiske med hvor og hvorfor de har forskellige profiler. Jeg tror virksomheder vil reducere deres antal af profiler på sociale medier, men tage stærkere ejerskab for at bygge bedre engagement og stærkere relation til deres (potentielle) kunder via tilstedeværelsen på de udvalgte kanaler.
Dette er naturligvis meget afhængigt af virksomhedens størrelse og ressourcer tilgængelig. Marketing er ikke længere bare en ren marketing funktion, men bør ligeledes være en væsentlig faktor og samarbejdspartner for salg, kunde-service/-håndtering, kommunikation, HR. Med fordel kan ”marketing” derfor uddelegeres til flere personer i virksomheden (læs: deraf også flere hænder). Sælgeren kan levere blogindlæg på de mest gængse spørgsmål han støder på ifm kundemøder, mens der som kundeservice/after sale eksempelvis kan skabes How to videoer om, hvorledes produktet anvendes bedst. Personligt ser jeg marketing som værende en sparringspartner til virksomhedens andre funktioner, og skal i højere grad bidrage i en retning fokuseret omkring forretningsudvikling end blot at brande virksomheden.
Content marketing er særdeles hipt i Danmark lige pt, hvor denne disciplin har megen opmærksomhed. Hvad bliver så det nye? Jeg tror ikke vi som sådan kommer til at se en ny marketingbølge vælte ind over os, men jeg tror og håber, at ord som Inbound Marketing og Marketing Automation vil blive flere bekendt. Jeg tror dog ikke 2014 bliver ikke året, hvor disse discipliner i høj grad implementeres i danske virksomheder…. Eller???
Må I alle få en fantastisk december måned, inkluderende en glædelig jul og godt nytår, med dem I holder af.
Indehaver/Online Marketing Specialist
Mads hjælper virksomheder med, at udvikle og optimere deres digitale tilstedeværelse.
Han har mere end 10 års marketing og salgs erfaring. For Mads handler det om, at markedsføring skal være værdiskabende sammenhængende.
Han interesserer sig ikke for at hjælpe virksomheder med deres SEO (eksempelvis), uden at næste step i markedsføringen også er gennemtænkt. Med Leads2Sale er Mads' fokus at optimere mindre/mellemstore virksomheders digitale tilstedeværelse ved at skabe flere og bedre leads, som bliver til kunder. Samtidig vil han helst opfattes som virksomhedens sparringspartner og eksterne ressource.
Er du interesseret i, hvorledes du udnytter det fulde potentiale af din marketing og salgsindsats, så download Mads' e-bog her.
Primære emner for IVÆKST Bloggen vil være: Strategi, optimering og anvendelse af online marketing i mindre/mellemstore virksomheder.
Link til gratis guide: Marketingcruise
Mød Mads på Google+