For mange mindre og mellemstore virksomheder væmmes det, når snakken falder på ordet strategi. For mange er strategi nemlig lig med, en lang akademisk afhandling på minimum 60 sider. Ordet strategi skræmmer derfor mange virksomheder, og i stedet ”styres og struktureres” der efter en Laisses Faire metode.
Vi må dog indse, at vi lever i en digital tid og der er altså intet der tyder på at dette stagnerer foreløbigt. De sidste 5-10 år har måden at drive virksomhed på udviklet sig, nye kanaler og discipliner er kommet til, meget er blevet mere transparent og ikke så lidt væsentligt, kunden er kommet MEGET tættere på. Dette positivt som negativt.
Alt sammen noget virksomheder må forholde sig til. Dette indlæg vil hjælpe dig med nemt, at kunne udarbejde virksomhedens online marketingstrategi eller plan. Opbygget på en skabelon indeholdende 4 grundelementer.
Kender du din egen virksomhed, konkurrenterne og markedet du agerer på. Hvor har du dine styrker, hvad gør konkurrenten (godt som skidt), og hvad efterspørger dine kunder, som du kan løse og dermed være værdiskabende, via din digitale tilstedeværelse.
Hvad har du af målsætninger for din indsats. Hvis du ikke ved hvad du arbejder hen i mod, ved du heller ikke om du når dertil. Der er mange diskussioner på nettet om, hvad mål kan være for ens online marketing, det vigtigste for mig er at der ført og fremmest FINDES målbare MÅLSÆTNINGER at arbejde henimod.
Du kender markedet, og har opsat din målsætninger. Nu kan du så planlægge dine aktiviteter for den kommende periode. Lav en plan over de næste 6-12 måneder for, hvilke markedsføringstiltag du vil lave, emnerne, deadline, markedsføringskanaler, ansvarlige personer m.m. Lav den simpel og pragmatisk, for der vil med stor sandsynlighed ske justeringer til denne.
Hvilke udfordringer vil du støde på. Tænk over dette, når du laver din plan. Har du og dit team timer nok eller mangler du ressourcer. Måske har du brug for viden og sparring omkring anvendelse eller opsætning af ny markedsføringskanal. Når du har identificeret risici og udfordringer ifm planen kan du nemmere forholde dig til disse og reducerer disse alt efter prioritering.
Ovenstående 4 punkts plan er primært anvendelig for mindre virksomheder, som måske står over for, at skulle udarbejde deres første online marketing strategi. Med ovenstående får du analyseret og vurderet markedet, opsat målene for din indsats, defineret hvordan disse opnås og bliver bevidst om potentielle udfordringer inden de opstår.
Indehaver/Online Marketing Specialist
Mads hjælper virksomheder med, at udvikle og optimere deres digitale tilstedeværelse.
Han har mere end 10 års marketing og salgs erfaring. For Mads handler det om, at markedsføring skal være værdiskabende sammenhængende.
Han interesserer sig ikke for at hjælpe virksomheder med deres SEO (eksempelvis), uden at næste step i markedsføringen også er gennemtænkt. Med Leads2Sale er Mads' fokus at optimere mindre/mellemstore virksomheders digitale tilstedeværelse ved at skabe flere og bedre leads, som bliver til kunder. Samtidig vil han helst opfattes som virksomhedens sparringspartner og eksterne ressource.
Er du interesseret i, hvorledes du udnytter det fulde potentiale af din marketing og salgsindsats, så download Mads' e-bog her.
Primære emner for IVÆKST Bloggen vil være: Strategi, optimering og anvendelse af online marketing i mindre/mellemstore virksomheder.
Link til gratis guide: Marketingcruise
Mød Mads på Google+