Spring over køen til vores gratis kurser. Tilmeld vores nyhedsbrev nu:
Gratis viden, kurser og webinarer inden for online markedsføring og drift af små virksomheder

Bloggen

Sådan får du 10.000 Facebook fans i en fart

Fans i massevis til Facebook siden er manges drøm. Ønsket kan nemt opfyldes. Du kan endda få dem hurtigt, nemt og billigt.

Jeg har i længere tid holdt øje med en Facebook-side, der i løbet af et par døgn fik pænt over 1.000 fans. Altså mellem 40 og 50 nye fans i timen.

Det var ekstraordinært af mange grunde og derfor både spændende og pænt mistænkeligt.  Ikke kun fordi mange af de nye fans kom på en sommersøndag med varmerekord.

Men også fordi de bogstaveligt talt væltede ind på et tidspunkt, hvor siden ikke blev opdateret.

Jeg kan naturligvis ikke fastslå det med sikkerhed, men de mange fans synes at være købt i bundter.

Og fans kan købes mange steder online. Blandt andet her.

Farligt at købe sig til popularitet

Lad dig ikke friste. Og pas på, at du ikke betaler lidt for smarte sociale medieplattenslagere, for at skaffe dig fans på den måde.

For godt nok ser det godt ud at have flere tusinde fans på sin Facebook side.

Det tiltrækker ganske givet også en del ekstra fans.

Men det er også farlig kurs at købe fans.

IVÆKST artikel: Få succes med sociale medier

Passive fans kan skade din side

For det første er der næppe ret mange af de købte fans, der er danskere. Og du har ikke meget ud af at markedsføre dig overfor filipinske, pakistanske, thailandske og indiske fans.

Du har i det hele taget ikke noget som helst ud af fans, der ikke engagerer sig aktivt i det, du skriver. Tvært imod vil mange passive fans skade din side - fordi de påvirker Facebooks vurdering af din side i negativ retning.

Jo flere aktive fans en side har, desto bedre vurderer Facebook, at indholdet er - og jo flere fans får dine statusopdateringer at se.

Har du mange passive fans, er det et tegn på en dårlig side, hvis statusopdateringer ikke er værd at sende ud i nyhedsstrømmen. Ergo vil endnu færre se dine statusopdateringer.

IVÆKST Blog: Brug sociale medier til at blive set på Google

Forskel i kvalitet af fans

Derudover skal du ikke tage fejl af de gode Facebook brugere - dem, der engagerer sig. Dem, der kommenterer, liker og deler.

De er nemlig ofte så habile brugere af Facebook og sider på Facebook, at de udmærket kan skelne mellem gode og dårlige sider.

At købe fans signalerer, at du er desperat. Men også, at du er dårlig til at kommunikere på sociale medier.

Du har langt mere ud af at skaffe dine fans ved at poste godt indhold. Sådan bliver fans også bedst til gode ambassadører for din business.

Læs mere: Sådan bliver Facebook fans gode ambassadører

 

Interesseret i at vide mere?

Download IVÆKSTs undersøgelse "Sociale medier i små virksomheder" (fra august 2012)

Del indlægget med venner og kollegaer

Blog ekspert

Webcoach, underviser, rådgiver, journalist

Indehaver af WEBwoman KOMMUNIKATION

Hjælper iværksættere, eksperter, personligheder og virksomheder med webkommunikation og online markedsføring - via website, blog og sociale medier.

Specialuddannet i pædagogisk IT-undervisning med næsten 10.000 undervisningstimer som erfaring.

Har produceret over 200 WordPress websites og blogs.

Forfatter til flere ebøger om WordPress, Facebook, blogging, markedsføring.

Drev i 1995-2001 WildWebWoman - Danmarks første online magasin for kvinder.

Har arbejdet som IT- og webjournalist på jp.dk.

Mød Lisbeth på Google+

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

Lisbeth Scharling
Webcoach, underviser, rådgiver, journalist
Tags: IT, Salg

En af de udbredte myter om tekster online er, at de skal være korte. At de max. må fylde et skærmbillede. Det er noget sludder. Tekster online må gerne være lange. Hvis du levere værdi.

Lisbeth Scharling
Webcoach, underviser, rådgiver, journalist
Tags: IT

3 banale fejl og mangler er årsag til, at mange virksomheder klarer sig dårligt i konkurrencen om at være synlig i toppen af Googles søgeresultater. Søgemaskineoptimering (SEO) handler også om at bruge de rigtige ord - såkaldte keywords. Det er ikke kun et spørgsmål om tekniske indstillinger og nørdede tricks.

Lisbeth Scharling
Webcoach, underviser, rådgiver, journalist
Tags: IT, Salg

Få et stærkere nyhedsbrev til at nå kunderne. Lisbeth Scharling giver dig de bedste råd. 

Lisbeth Scharling
Webcoach, underviser, rådgiver, journalist
Tags: Salg

Lange, flade og kedelige som grå væg-til-væg tæpper. Sådan ser alt for mange webtekster og blogindlæg ud. Men sådan behøver din tekst ikke at være.

Webcoach, underviser, rådgiver, journalist

Indehaver af WEBwoman KOMMUNIKATION

Hjælper iværksættere, eksperter, personligheder og virksomheder med webkommunikation og online markedsføring - via website, blog og sociale medier.

Specialuddannet i pædagogisk IT-undervisning med næsten 10.000 undervisningstimer som erfaring.

Har produceret over 200 WordPress websites og blogs.

Forfatter til flere ebøger om WordPress, Facebook, blogging, markedsføring.

Drev i 1995-2001 WildWebWoman - Danmarks første online magasin for kvinder.

Har arbejdet som IT- og webjournalist på jp.dk.

Mød Lisbeth på Google+


I ET STOLT SAMARBEJDE MED

Endnu ikke bruger på IVÆKST? Opret dig her