Tags: IT
3 banale fejl og mangler er årsag til, at mange virksomheder klarer sig dårligt i konkurrencen om at være synlig i toppen af Googles søgeresultater.
Alt for mange virksomheder indretter sig ikke efter de ord og vendinger, deres kunder googler. Det koster både trafik og kunder.
Søgemaskineoptimering (SEO) handler også om at bruge de rigtige ord - såkaldte keywords. Det er ikke kun et spørgsmål om tekniske indstillinger og nørdede tricks.
Mange glemmer vigtige ord. Det er eksempelvis skidt, hvis der ikke står revisor på revisionskontorets hjemmeside.
Effektiv SEO handler også om at kende sine kunder, tale deres sprog, skrive om deres interesser og bruge præcis de vendinger kunderne bruger. Det skal du gøre ved at:
Googler kunder efter noget du ikke tilbyder?
Tandlæger skal være opmærksomme på, at dobbelt så mange googler efter tandlæge som tandlæger.
Googler nogen efter "miljøvenlig frisør" vil Google finde de websites, der bruger de ord. Er de brugt rigtigt, ryger siden til tops i Googles søgeresultat.
Er du miljøvenlig, grøn eller økologisk?
Du kan også med fordel tænke kreativt, når du skriver tekster.
Er du "miljøvenlig frisør i Århus" skal du være opmærksom på, at folk googler mere end dobbelt så meget efter "økologisk frisør" som efter "miljøvenlig frisør".
Derfor kan du med fordel bruge begge udtryk på dit website. Både "miljøvenlig frisør" og "økologisk frisør".
"Jamen," kan jeg nu høre dig indvende, "min salon er ikke økologisk."
Jeg foreslår naturligvis ikke, at du skal kalde dig "økologisk frisør". Slet ikke, hvis du ikke er det! Men du kan med fordel være klar over, at mange mennesker ikke skelner mellem "miljøvenlig" og "økologisk".
Du kan eksempelvis forklare på dit website, at "jeg er ikke certificeret økologisk frisør", men "miljøvenlig frisør". Er det relevant, kan du skrive, at du også kan tilbyde "behandling med økologiske produkter".
Skriv om det konkurrenterne tilbyder
At lave en side på dit website, hvor du forklarer, at du ikke er "økologisk frisør" kan være nok til både at blive fundet og valgt af kunder, der googler efter en "økologisk frisør".
Er der hverken økologisk eller miljøvenlig frisør i din by, kan det være en stor fordel at være frisøren, der har brugt de udtryk på sin side! Ikke én gang, men flere gange. I overskrift og i selve teksten.
Brug de ord dine kunder googler
Brug Google Keyword Tool og lav så en liste med de ord og vendinger, som potentielle kunder vil google efter, når de leder efter en som dig:
Vær opmærksom på, at vi som regel bruger flere ord for at præcisere, hvad vi leder efter. Vi googler ikke kun efter en frisør, men snarere efter:
Lav alle de ordkombinationer, der vil være oplagte at bruge, hvis en potentiel kunde leder efter dig - når vedkommende vel at mærke hverken kender dig eller dit firmas navn.
Tjek om du har brugt de rigtige ord
Er de samme keywords og vendinger rent faktisk brugt på dit website? Er du i skrap konkurrence med konkurrenter, kan det være nødvendigt, at dit website har en side for hver af de mest oplagte vendinger.
Husk, at du skal bruge de rigtige ord, bruge dem flere gange og placere dem i både overskrifter samt i såkaldt brødtekst. Det er heller ikke nok, at ordet er brugt i et billede på siden.
Undgå de tre store SEO-fadæser
Når du har din SEO-hitliste kan du tjekke, om dit website er ramt af de tre SEO-fadæser:
Og så lige for god ordens skyld: effektiv SEO handler også om meget andet end tekster. Fundamentet, de tekniske indstillinger af websitet, skal være i orden. Ellers kan gode tekster være spildt SEO-arbejde.
Webcoach, underviser, rådgiver, journalist
Indehaver af WEBwoman KOMMUNIKATION
Hjælper iværksættere, eksperter, personligheder og virksomheder med webkommunikation og online markedsføring - via website, blog og sociale medier.
Specialuddannet i pædagogisk IT-undervisning med næsten 10.000 undervisningstimer som erfaring.
Har produceret over 200 WordPress websites og blogs.
Forfatter til flere ebøger om WordPress, Facebook, blogging, markedsføring.
Drev i 1995-2001 WildWebWoman - Danmarks første online magasin for kvinder.
Har arbejdet som IT- og webjournalist på jp.dk.