Tags: Salg
Lange, flade og kedelige som grå væg-til-væg tæpper.
Sådan ser alt for mange webtekster og blogindlæg ud.
Simple og hurtige tricks kan totalt forvandle en kedelig tekst:
IVÆKST Kurser: Se nyeste kurser om kommunikation, PR og markedsføring
En illustration i indledningen øger sandsynligheden for, at folk går i gang med at læse din tekst. En god illustration er naturligvis at foretrække.
Korte afsnit får teksten til at se mere overskuelig ud. De gør det også nemmere for folk at zappe i din tekst, så de kan nøjes med det interessante. 3-4 linjer i et afsnit er det optimale.
Blanke mellemrum mellem afsnit - kaldet white spaces - er hvilesteder for øjnene. Det bidrager også til at gøre teksten appetitlig og letlæselig.
Max. 50 enheder pr. linje er passende til tekst, der skal læses online. Specielt hvis den også skal kunne læses på en smartphone. Er den nem at læse på den lille skærm, er den også god på en større.
Listeopstilling - også kaldet bullets - gør teksten overskuelig og gør det nemmere at huske fakta, man læser undervejs. En linje pr. bullet ser pænest ud.
Fremhævede ord gør det nemt for læseren at scanne teksten og vurdere, hvad der skal læses. Skriv din tekst, så den kan læses i afsnit. Også når man springer mellem afsnittene.
Mellemrubrikker trækker læseren gennem teksten
Små overskrifter undervejs i teksten gør både teksten lettere og mere overskuelig. Gode mellemrubrikker kan endog trække læseren gennem selv en lang tekst. Prøv engang, når du har skrevet din webtekst, om læseren kan nøjes med at læse mellemrubrikkerne og alligevel få mening ud af teksten.
Og så lige et ekstra fif. Post gerne et link til mere af samme kaliber på din blog.
Så øger du sandsynligheden for, at folk læser mere af dit indhold frem for at hoppe videre til andre.
Webcoach, underviser, rådgiver, journalist
Indehaver af WEBwoman KOMMUNIKATION
Hjælper iværksættere, eksperter, personligheder og virksomheder med webkommunikation og online markedsføring - via website, blog og sociale medier.
Specialuddannet i pædagogisk IT-undervisning med næsten 10.000 undervisningstimer som erfaring.
Har produceret over 200 WordPress websites og blogs.
Forfatter til flere ebøger om WordPress, Facebook, blogging, markedsføring.
Drev i 1995-2001 WildWebWoman - Danmarks første online magasin for kvinder.
Har arbejdet som IT- og webjournalist på jp.dk.