Spring over køen til vores gratis kurser. Tilmeld vores nyhedsbrev nu:
Gratis viden, kurser og webinarer inden for online markedsføring og drift af små virksomheder

Bloggen

7 tip til at skrive pænt online

Lange, flade og kedelige som grå væg-til-væg tæpper.

Sådan ser alt for mange webtekster og blogindlæg ud.

Simple og hurtige tricks kan totalt forvandle en kedelig tekst:

  • Placer en illustration i indledningen
  • Lav korte afsnit
  • Lav mellemrum mellem afsnit
  • Max. cirka 50 karakterer pr. tekstlinje
  • Brug liste-opstilling, når det er passende
  • Fremhæv væsentlige ord i din tekst
  • Brug rigeligt med mellemrubrikker

IVÆKST Kurser: Se nyeste kurser om kommunikation, PR og markedsføring

 

En illustration i indledningen øger sandsynligheden for, at folk går i gang med at læse din tekst. En god illustration er naturligvis at foretrække.

Korte afsnit får teksten til at se mere overskuelig ud. De gør det også nemmere for folk at zappe i din tekst, så de kan nøjes med det interessante. 3-4 linjer i et afsnit er det optimale.

Blanke mellemrum mellem afsnit - kaldet white spaces - er hvilesteder for øjnene. Det bidrager også til at gøre teksten appetitlig og letlæselig.

Max. 50 enheder pr. linje er passende til tekst, der skal læses online. Specielt hvis den også skal kunne læses på en smartphone. Er den nem at læse på den lille skærm, er den også god på en større.

Listeopstilling - også kaldet bullets - gør teksten overskuelig og gør det nemmere at huske fakta, man læser undervejs. En linje pr. bullet ser pænest ud.

Fremhævede ord gør det nemt for læseren at scanne teksten og vurdere, hvad der skal læses. Skriv din tekst, så den kan læses i afsnit. Også når man springer mellem afsnittene.

 

Mellemrubrikker trækker læseren gennem teksten

Små overskrifter undervejs i teksten gør både teksten lettere og mere overskuelig. Gode mellemrubrikker kan endog trække læseren gennem selv en lang tekst. Prøv engang, når du har skrevet din webtekst, om læseren kan nøjes med at læse mellemrubrikkerne og alligevel få mening ud af teksten.

Og så lige et ekstra fif. Post gerne et link til mere af samme kaliber på din blog.

Så øger du sandsynligheden for, at folk læser mere af dit indhold frem for at hoppe videre til andre.

 

Del indlægget med venner og kollegaer

Blog ekspert

Webcoach, underviser, rådgiver, journalist

Indehaver af WEBwoman KOMMUNIKATION

Hjælper iværksættere, eksperter, personligheder og virksomheder med webkommunikation og online markedsføring - via website, blog og sociale medier.

Specialuddannet i pædagogisk IT-undervisning med næsten 10.000 undervisningstimer som erfaring.

Har produceret over 200 WordPress websites og blogs.

Forfatter til flere ebøger om WordPress, Facebook, blogging, markedsføring.

Drev i 1995-2001 WildWebWoman - Danmarks første online magasin for kvinder.

Har arbejdet som IT- og webjournalist på jp.dk.

Mød Lisbeth på Google+

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

Lisbeth Scharling
Webcoach, underviser, rådgiver, journalist
Tags: IT, Salg

En af de udbredte myter om tekster online er, at de skal være korte. At de max. må fylde et skærmbillede. Det er noget sludder. Tekster online må gerne være lange. Hvis du levere værdi.

Lisbeth Scharling
Webcoach, underviser, rådgiver, journalist
Tags: IT

3 banale fejl og mangler er årsag til, at mange virksomheder klarer sig dårligt i konkurrencen om at være synlig i toppen af Googles søgeresultater. Søgemaskineoptimering (SEO) handler også om at bruge de rigtige ord - såkaldte keywords. Det er ikke kun et spørgsmål om tekniske indstillinger og nørdede tricks.

Lisbeth Scharling
Webcoach, underviser, rådgiver, journalist
Tags: Salg

Du kan nemt, hurtigt og billigt få 1.000 eller 10.000 fans til din side på Facebook. Fans kan købes i bundter. Men de købte fans kan skade din synlighed på Facebook og dermed forringe udbyttet af din side ganske betydeligt.

Lisbeth Scharling
Webcoach, underviser, rådgiver, journalist
Tags: IT, Salg

Få et stærkere nyhedsbrev til at nå kunderne. Lisbeth Scharling giver dig de bedste råd. 

Webcoach, underviser, rådgiver, journalist

Indehaver af WEBwoman KOMMUNIKATION

Hjælper iværksættere, eksperter, personligheder og virksomheder med webkommunikation og online markedsføring - via website, blog og sociale medier.

Specialuddannet i pædagogisk IT-undervisning med næsten 10.000 undervisningstimer som erfaring.

Har produceret over 200 WordPress websites og blogs.

Forfatter til flere ebøger om WordPress, Facebook, blogging, markedsføring.

Drev i 1995-2001 WildWebWoman - Danmarks første online magasin for kvinder.

Har arbejdet som IT- og webjournalist på jp.dk.

Mød Lisbeth på Google+


I ET STOLT SAMARBEJDE MED

Endnu ikke bruger på IVÆKST? Opret dig her