Bloggen

Lars Løkke havde ikke styr på sine bilag… har du styr på dine?

Hvis du vil vide, hvordan det står til med økonomien i din virksomhed - så er der ingen vej uden om. Du er nødt til at få styr på bilagene.


Konsekvenserne:

Hvad er konsekvenserne, hvis du ikke har styr på bilagene og bogføring i din virksomhed?

  • Du mister overblikket over hvilke udgifter du har
  • Du har ikke styr på om dine kunder betaler
  • Du ved ikke om det går op eller ned i din virksomhed
  • Mangler overblik over om du har penge til momsen
     


Hvordan får du så styr på dine bilag, din bogføring og dit regnskab?

Det handler i bund og grund om at få indført nogle gode vaner - så du ikke skal sidde og svede aftenen før du skal aflevere bilagene til din bogholder. Eller hvis aftenen før du skal aflevere moms…

Indfør gode vaner:

  • Du har en kasse eller en plastlomme - her lægger du dine bilag hver gang du har fået et nyt
  • Har du en bon fra et forretningsmøde/kundemøde - skriv hvem der har deltaget (tro mig om tre måneder er det svært at huske, hvem du holdt møde med hvornår)
  • Den 1. i hver måned (skriv det i din kalender) trækker du et kontoudtog fra banken.
  • Med kontoudtoget i hånden - tjekker du at alle bilagene er der
  • Mangler der bilag, skriver du på et stykke papir hvilket bilag der mangler og hvorfor.
  • Tjek din mailboks for faktura - og skriv dem ud.
  • Så er du klar til at bogføre dine bilag - eller sende dem til din bogholder

Sådan holder du styr på dine bilag. Det er faktisk simpelt - det svære er, at ændre vanerne.

Hvis du afleverer dine bilag og kontoudtog til din bogholder fast hver måned og alle bilagene er med.

Du sparer din bogholder for en masse tid. Men du sparer også dig selv for en masse tid. Der bliver brugt meget tid på mails frem og tilbage omkring bilag der mangler for at regnskabet kan blive bogført. Når du sparer tid - sparer du også penge. Måske du så i stedet, kan få nogle ydelser der skaber større værdi for din virksomhed…

Flere tips:

Tag på IVÆKSTs gratis workshop 'Bilag & Bogholderi' i hele landet. Læs mere og tilmeld dig i en by nær dig.

Få gratis e-bogen ”Vejen til bedre cashflow” på Beckregnskab.dk. E-bogen indeholder 9 gode råd.

For bedre cashflow

Jette Martine Beck

Del indlægget med venner og kollegaer

Blog ekspert

Merkonom i regnskab

Jette Martine Beck er merkonom i regnskab og har mere end 25 års erfaring med regnskab og økonomi.

I sit regnskabsfirma Beck Regnskab, bliver iværksættere, små og mellemstore virksomheder hjulpet til at få styr på cashflowet. Holder styr på bogholderiet, lønningerne, momsen og kontakt til off. Myndigheder. Giver vejledning omkring optimering af økonomien.

Du kan gratis få e-bogen ”Vejen til bedre cashflow” på www.beckregnskab.dk, ved at tilmelde dig nyhedsbrevet

Følg Beck Regnskab på Google+

Følg på Facebook

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

Jette Martine Beck

Merkonom i regnskab

Tags:
Økonomi

Er du selvstændig? Husk du skal selvangive senest 1.juli! - Ekspertblogger Jette Martine Beck hjælper dig igang. Læs med her. 

Jette Martine Beck

Merkonom i regnskab

Tags:
Økonomi

Tid er penge. Få styr på dit regnskab fra start. Der kan for alle virksomheder være penge at spare, hvis man gennemgår regnskabet. En god bogholder er guld værd for din virksomhed. Listen her hjælper dig til at forstå, hvad der er vigtigst i et optimalt regnskab. 

Jette Martine Beck

Merkonom i regnskab

”Hvor lang tid kan det lige tage, at bogføre de få bilag - og hvor svært kan det lige være?”

Jette Martine Beck

Merkonom i regnskab

Som udgangspunkt er alle erhvervsdrivende bogføringspligtige, jf. bogføringsloven. Det betyder at du skal bogføre samtlige af de transaktioner - daglige bevægelser - der er i forbindelse med din virksomheds drift.

Jette Martine Beck

Merkonom i regnskab

Tags:
Økonomi

Hvad er det for en størrelse og hvad skal vi bruge den til? Og hvordan bruger vi den?

Jette Martine Beck

Merkonom i regnskab

Det skal du vide, der findes kunder der spekulerer i at trække betalingen så langt som muligt. Og hører de ikke fra dig, så betaler de ikke. De virksomheder, der har rykkerprocedure, er dem der først får betaling.

Merkonom i regnskab

Jette Martine Beck er merkonom i regnskab og har mere end 25 års erfaring med regnskab og økonomi.

I sit regnskabsfirma Beck Regnskab, bliver iværksættere, små og mellemstore virksomheder hjulpet til at få styr på cashflowet. Holder styr på bogholderiet, lønningerne, momsen og kontakt til off. Myndigheder. Giver vejledning omkring optimering af økonomien.

Du kan gratis få e-bogen ”Vejen til bedre cashflow” på www.beckregnskab.dk, ved at tilmelde dig nyhedsbrevet

Følg Beck Regnskab på Google+

Følg på Facebook

x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
Tilmeld dig vores nyhedsbrev nu.
Du kan altid framelde dig med et enkelt klik.