Tags: Administration, Økonomi
”Hvor lang tid kan det lige tage, at bogføre de få bilag - og hvor svært kan det lige være?”
Denne holdning møder jeg ofte hos virksomhedsejere, når jeg fortæller hvad jeg laver. Ofte bliver bogholderi og regnskab ikke regnet for meget andet end en nødvendig udgift. Og bogholderiet bliver udført af ejeren, ens mor eller en administrativ medarbejder.
Det er der bestemt heller ikke noget galt med - du skal bare sikre dig, at du får bogført på de rigtige momskonti, udlignet debitorer og kreditorer korrekt samt at du modtager dine betalinger og får betalt dine kreditorer til tiden, at dine likvide konti stemmer - kort sagt at du opfylder kravene i bogføringsloven og at du har overblik over økonomien i din virksomhed.
Hvis du vælger at bogføre selv, bør du overveje hvordan du griber det hele an.
Jeg vil klart anbefale dig at benytte dig af et af de online økonomistystemer der er på markedet. De er ikke så dyre, tjek dem ud og se om du ikke kan finde et der passer til din virksomhed. Jeg hører ofte om, at det kan jeg da sagtens lave i excel - ja det kan du godt, men medmindre du er en haj til excel, kan du ikke trække dit regnskab ud.
♥ Lær at bruge det økonomisystem du vælger at benytte
♥ Udnyt de muligheder der er i systemet
♥ Opbyg nogle gode processer fra starten
♥ Vær omhyggelig med dine registreringer
Min erfaring som ekstern bogholder, er at det tager virkelig mange timer at rydde op, hvis der er sket en masse fejlregistreringer. Der skal tages kontakt til skat, kreditorer og debitorer. Bliver bogføringen håndteret korrekt fra start, samt at det er en løbende proces, bruges der langt færre timer.
Det svarer til, at man har et rum hvor alt rod bliver smidt ind i. Den dag der skal ryddes op, så man kan se rummet - tager det bare så lang tid, fordi der skal tages stilling til hvad der skal ske med hver enkelt ting.
Der er rigtig mange ting der kan gå galt ved bogføring, derfor kan det ofte betale sig, at få en professionel bogholder til at gøre det. Det viser sig ofte, at det ligefrem kan betale sig for dig.
Bogholderen kan fortælle dig hvad du kan trække fra, der bliver holdt skarpt øje med om kunderne betaler til tiden, at regninger kun bliver betalt en gang, momsen er klar til tiden.
Du kan få sparring og hjælp til at optimere din virksomhed ved at lære at mere om økonomistyring.
Du skal dog være opmærksom på, at selvom du hyrer en bogholder er der ting du skal gøre:
♥ Lav aftale med din bogholder omkring deadlines og opgavefordeling
♥ God kemi er vigtigt, find en bogholder du svinger godt med
♥ Sørg for at de bilag og oplysninger du aflevere er i orden
♥ Aflevere dine bilag til aftalt tid
♥ Vælg et økonomistystem, hvor du selv har adgang, så du kan følge med i dit regnskab
Husk at uanset om du vælger en bogholder eller bogføre selv, så spørg spørg spørg - hvis der er noget du er i tvivl om. Der er altid hjælp at hente. Jo flere ting du få svar på - jo bedre bliver du til at gennemskue økonomien i dit regnskab og det kommer dig mangefoldigt tilbage.
Vil du inspireres til, hvordan du kan optimere din virksomhedsøkonomi - kan du ved at tilmelde dig, følg min blog gratis på beckregnskab.dk erhverve dig e-bogen ”Vejen til bedre cashflow”
For bedre cashflow
Jette Martine Beck
Beck Regnskab
Merkonom i regnskab
Jette Martine Beck er merkonom i regnskab og har mere end 25 års erfaring med regnskab og økonomi.
I sit regnskabsfirma Beck Regnskab, bliver iværksættere, små og mellemstore virksomheder hjulpet til at få styr på cashflowet. Holder styr på bogholderiet, lønningerne, momsen og kontakt til off. Myndigheder. Giver vejledning omkring optimering af økonomien.
Du kan gratis få e-bogen ”Vejen til bedre cashflow” på www.beckregnskab.dk, ved at tilmelde dig nyhedsbrevet
Følg Beck Regnskab på Google+
Følg på Facebook