Tags: Økonomi
Disse udsagn hører jeg ofte fra virksomhedsejere:
-”Jamen, hvor svært er det lige at bogføre nogle bilag?”
-”Det kan da ikke tage så lang tid?”
-”Jeg har kun nogle få bilag”
Det handler jo ikke kun om at bogføre bilag og lave faktura.
For at have et optimalt regnskab
1. Skal du kende reglerne for, hvor og hvornår du kan trække momsen fra.
2. Du skal vide hvilke regninger du rent faktisk har lov at fratrække i din virksomhed.
3. Din bank skal afstemmes.
4. Indkøber du større ting skal du vide noget om afskrivninger.
5. Din moms skal afstemmes.
6. Har du medarbejdere skal du vide noget om løn, og hvordan lønnen skal bogføres.
7. Regler omkring feriepenge.
8. Du skal vide om økonomien i din virksomhed hænger sammen.
9. Hvor stor omsætning skal du trække hjem for at overleve.
10. Vide der kan være forskel på dit virksomhedsregnskab og dit skatteregnskab og meget mere.
Der er mange ting du skal vide og sætte dig ind i for at du kan administrere din virksomhed.
-”Jamen, jeg kan vel finde oplysningerne på nettet efterhånden når jeg skal bruge dem”
Ja, det kan du godt - du skal bare være opmærksom på, at ikke alle oplysninger på nettet er opdaterede og korrekte.
Du kan derfor nemt komme til at lave det forkert. Få en uddannet bogholder til at lave dit regnskab - så sparer du en masse tid på at surfer rundt i blinde på nettet og ende op med forkerte oplysninger.
En god bogholder koster nogle penge - ja, men tro mig de er givet godt ud.
Du sparer virkelig meget tid - bruger du den sparede tid til at sælge dine ydelser eller produkter - er jeg ret sikker på, du kan tjene pengene hjem til bogholderen og mere til.
En bogholder koster mindre end du tror.
Få styr på dit regnskab fra start - det betaler sig
Jeg har ofte fået regnskaber ind fra virksomheder, der har kørt 1-2 år, hvor der bare har været lidt sporadisk bogføring i Excel eller noget er bogført i online økonomisystem.
Det koster lige pludselig en masse tid at skulle finde manglende bilag 1 år tilbage - der skal rettes en del fejlbogføring - laves efterangivelse til skat m.m.
Så løber taxametret og det bliver langt dyrere end, hvis bogføringen havde været lavet korrekt fra start. Du er velkommen til at tjekke ind på www.beckregnskab.dk og få inspiration til optimering af dit regnskab - tilmeld dig nyhedsmail og få ”Vejen til bedre cashflow” gratis.
Merkonom i regnskab
Jette Martine Beck er merkonom i regnskab og har mere end 25 års erfaring med regnskab og økonomi.
I sit regnskabsfirma Beck Regnskab, bliver iværksættere, små og mellemstore virksomheder hjulpet til at få styr på cashflowet. Holder styr på bogholderiet, lønningerne, momsen og kontakt til off. Myndigheder. Giver vejledning omkring optimering af økonomien.
Du kan gratis få e-bogen ”Vejen til bedre cashflow” på www.beckregnskab.dk, ved at tilmelde dig nyhedsbrevet
Følg Beck Regnskab på Google+
Følg på Facebook