Gennem de sidste par år har jeg været med til at designe en masse webshops og via webbureaet Grafikr har vi specielt stor fokus på at forbedre vores kunders konverteringsrate. Her kigger vi bl.a. altid på hvordan checkoutflowet er sat op.
Så i dette blogindlæg vil jeg komme med 5 råd til dit checkoutflow, så du forhåbenligt kan hæve din konverteringsrate.
1) Form validation
Form validation er nemt at implementere, da du kan finde plugins til dette eller få dit webbureau til at gøre det for dig. Form validation betyder, at når dine besøgende f.eks. udfylder deres postnummer i feltet, så kommer der et lille flueben bagefter. Den besøgende bliver bekræftiget i, at han eller hende har gjort noget rigtigt. Så f.eks. ved feltet “postnummer” må der kun blive indtastet tal og fire cifre for at opnå et “flueben”. Og derudover skal det selvfølgelig stemme overens med byen. Det er blot en lille psykologisk ting, som er værd at tilføje i sit checkout flow.
2) Flere betalingsløsninger
Sørg for at du også kan tage i mod bl.a. “MobilePay” på din webshop, da det alt andet lige vil være med til at øge din konverteringsrate. Flere og flere danskere anvender MobilePay og vi er så småt ved at omstille os til ikke at tage kreditkortet op af lommen, men i stedet sin smartphone, når vi skal handle.
3) Hastighedsoptimering
Det værste du kan gøre, er at lade dine besøgende vente, specielt når de har et købeklar mindset og endda har klikket på "Læg i kurv"-knappen. Så sørg for, at hele din hjemmeside loader hurtigt og test også hastigheden i din checkout. Jeg har skrevet en guide omkring optimering af Wordpress loadtid, som du kan få glæde af at læse.
4) Udnyt din kvitteringsside
Når dine kunder har betalt og er kommet over til en kvitteringsside, kan du ligeså godt udnytte denne mulighed til at skabe en mikrokonvertering. Det kan være, at du vil have dem til at like din Facebookside eller signe up til dit nyhedsbrev. Men endnu bedre er måske et kort og præcist spørgeskema, hvor du kan få konstruktivt svar på nogle spørgsmål fra dine kunder. Mit sidste forslag er, at du kan uploade en kort video, hvor du fortæller om noget værdiskabende indhold omkring din virksomhed og takker for købet og ønsker på gensyn. En video sætter et personligt præg og du skiller dig ud fra dine konkurrenter. Der er mange muligheder, men husk at gøre det på kvitteringssiden og ikke i selve købsfasen.
5) Troværdighed
Det ville være træls, hvis du mistede en potentiel kunde i din checkout, fordi han eller hun fik kolde fødder og ikke havde tillid til din shop. Så ved at have et synligt telefonnummer, eller livechat, viser du, at du er til stede og kan tage imod spørgsmål. Viser man anmeldelser fra tidligere kunder, f.eks. via Trustpilot, så skaber du også en form for social proof og bekæmper en eventuelt tvivl hos din potentielle kunde.
Der er ikke en opskrift på det perfekte checkout og der er mange forskellige tips og tricks, som man kan implementere. Det varierer meget fra branche til branche, men en god idé er at kigge på hvordan markedslederne indenfor din branche gør og finde noget inspiration.
Tak fordi du læste med.
Partner og stifter af Grafikr ApS
Erik Holflod Jeppesen har været erhversdrivende siden 2011 og har bred erfaring med e-commerce, grafisk design og markedsføring. I dag er han partner i Grafikr ApS, som er et datadrevet webbureau i Randers. Erik hjælper mellemstore virksomheder med deres visuelle kommunikation, herunder webdesign og grafisk design.
Du kan forvente, at Erik vil bidrage med viden om content marketing, konverteringsoptimering, WordPress, Shopify salg og generelt gode råd til iværksættere og erhvervsdrivende.
Følg Erik på LinkedIn eller Grafikrs Facebookside