Efter at have set mange opslag på diverse fora omkring opstart af webshops, så vil jeg i dette blogindlæg komme med 5 gode råd, som jeg håber, du kan bruge, hvis du har en iværksætter gemt i maven og skal igang med et webshop-eventyr.
Til dagligt udvikler og designer vi webshops for en masse danske virksomheder, og for et par år tilbage var jeg selv webshopejer og solgte smykker, hvilket betyder, at jeg selv har haft fingerne nede i bolledejen og ved, hvad det indebærer.
Jeg antager, at du har styr på, hvad du vil sælge, firmanavn og hele dit koncept. Nu vil du bare gerne i gang med selve webshoppen.
1) Valg af webshopsystem
Det er et klassisk råd, men det er der også en god grund til. Det er nemlig vigtigt, at du vælger et system, som passer til dine behov. Gør op med dig selv, om du vil drive webshoppen på hobbybasis ved siden af et trygt fuldtidsarbejde eller dit studie, eller om du vil gå all-in.
Mine varmeste anbefalinger går til Shopify og du betaler dog en månedlig fee og et transaktionsgebyr, men hvis du ikke er villig til at investere lidt i en professionel platform, så kan det være, at du slet ikke er klar til en webshop. Med det sagt, så er der selvfølgelig også nogle alternativer, hvor jeg også kan anbefale WordPress / WooCommerce, som derimod er gratis at anvende.
Hvis du vil sammenligne de to systemer, så har vi skrevet en guide omkring fordele og ulemper ved WooCommerce VS. Shopify, som du kan læse her.
2) Design af din webshop
Hele din webshop og design skal gå op i en højere enhed. Der skal nemlig være en rød tråd i designet og du skal tænke over, hvilke farver du anvender og hvilket signal det sender til omverden. Der er altså tale om en visuel identitet. Du har helt sikkert selv en masse ønsker og idéer, men hvis du ikke selv besidder de tekniske kompetencer til at udføre arbejdet, så kan du finde et webbureau, som helt sikkert kan hjælpe med at sætte din webshop op. Jeg anbefaler, at du indhenter nogle forskellige tilbud og laver et godt baggrundstjek på de enekelte bureauer. Webbureauet skal selvfølgelig kunne fremvise nogle referencer, men det handler også tit om den personlige kontakt: Følg din mavefornemmelse.
3) Produktbilleder
Vi antager, at du nu har fået styr hvilken platform du skal anvende og du har fundet et webbureau, som kan hjælpe med at designe og udvikle din kommende online butik.
Jeg ser desværre så mange webshops, som har grumsede billeder, som de har fået fra en leverandør i Kina. Det er drønvigtigt, at dine produktbilleder er professionelle og knivskarpe. Alt andet virker ikke troværdigt og dine besøgende forlader hurtigt din butik igen. Skal du sælge pigetøj, så kig bl.a. på hvordan de store spillere på markedet gør. Hav flere billeder af det samme produkt både med og uden model.
4) Valg af betalingsløsning
Nu er du havnet i endnu en jungle… Du skal jo kunne tage imod betalinger og du skal derfor have en betalingsløsning på din webshop. Her skal du både vælge det man kalder en “betalingsgateway” som så skal spille sammen med en “indløser”. Nogle firmaer tilbyder en samlet pakke i én løsning.
Du tænker sikkert, at du kan starte med PayPal, som er gratis at anvende. Ja, det kan du godt, men jeg anbefaler det ikke. Jeg har set en stor forbedring i konverteringsraten på webshops, som er gået væk fra PayPal og har valgt en anden ordning, som er mere kendt i Danmark. Ikke alle danskere er trygge ved PayPal endnu.
5) Markedsføring
Du har nu bygget fundametet for at drive en webshop, men de besøgende kommer jo ikke af sig selv. Det er essentielt, at du får oprettet en Facebookside og en Instagramprofil, hvor du poster noget relevant content. Få opsat en Facebookpixel og begynd at indsaml e-mails. Desto før, desto bedre. Nu skal du så vurdere, hvor du vil lægge dine markedsføringskroner. Her anbefaler jeg, hvis du ikke selv er kyndig, at du får rådvigning af et online marketing bureau ift. hvilket indsatsområde der skal fokuseres på. Tag nu ikke det første og billigste, men undersøg mulighederne. Er det influence marketing, SEO, AdWords, Facebook annoncering eller noget helt femte som fungerer bedst for dig, det må tiden vise.
Jeg vil runde dagens skriv af med at sige tak fordi du læste med. Selvom det hele godt kan virke som en flyvsk størrelse, så anbefaler jeg, for at holde det forkromede overblik, at du laver en form for “to do” liste, så du kan krydse af, hvad du har nået og hvad du mangler.
Partner og stifter af Grafikr ApS
Erik Holflod Jeppesen har været erhversdrivende siden 2011 og har bred erfaring med e-commerce, grafisk design og markedsføring. I dag er han partner i Grafikr ApS, som er et datadrevet webbureau i Randers. Erik hjælper mellemstore virksomheder med deres visuelle kommunikation, herunder webdesign og grafisk design.
Du kan forvente, at Erik vil bidrage med viden om content marketing, konverteringsoptimering, WordPress, Shopify salg og generelt gode råd til iværksættere og erhvervsdrivende.
Følg Erik på LinkedIn eller Grafikrs Facebookside