Spring over køen til vores gratis kurser. Tilmeld vores nyhedsbrev nu:
Gratis viden, kurser og webinarer inden for online markedsføring og drift af små virksomheder

Bloggen

Sælg mere i din webshop del 2: Online markedsføring

Jeg bygger alle mine blogindlæg på erfaring fra mine egne webshops, og jeg skriver derfor kun om ting jeg har prøvet selv. Hvis du vil læse mere om mig og mine projekter kan du gøre det på www.casperblom.dk.

Nu har du forhåbentlig valgt en rigtig god platform, og din shop er klar til at modtage en masse gode ordrer. Men måske er ordrebogen tom, og der kommer ingen besøg. Så er det tid til at du kommer i gang med online markedsføring. Det hjælper jo nemlig ikke at have verdens flotteste butik, hvis ingen finder den.

Hvis du ikke fik læst del 1: Valg af platform, kan du klikke her.

Med mine års erfaring og efter mange timers snak med andre e-købmænd er jeg kommet til den konklusion, at for nystartede webshops, så er der kun to ting, man skal fokusere på: SEO og AdWords.

 

Søgemaskineoptimering

SEO er et kæmpe emne. Jeg vil dog gå de vigtigste ting igennem efter min mening, som kan rykke dig rigtig langt.

 

Søgeord

Først og fremmest skal du have styr på, er hvilke søgeord som du ønsker at blive fundet på. Drop brancheordene og find ud af hvad folk i daglig tale kalder det.

Jeg plejer at bruge en kombination af følgende to metoder.

1. Googles eget søgeordsværktøjHerinde kan du skrive et søgeord ind, og så tjekker Google om der findes søgeord, der lægger sig op ad dette ord.

2. Bagefter går du så ind i dette værktøj, som kan estimere antallet af søgninger på de pågældende søgeord. Her kan du tjekke hvor mange søgninger, der cirka er på de forskellige ord. Herfra plejer jeg så at drag nogle konklusioner på hvilke ord, der skal arbejdes videre med.

Når det er gjort, kan det være en god idé at sætte nogle AdWords-annoncer op på de ord. Prøv at tage de specifikke ord og led dem direkte til produkterne eller kategorien alt efter hvilket ord det er. Efter et par dage, kan du så se om det er det rigtige søgeord. Det kan du som regel se ved om folk vælger også at købe på dette ord.

Er du ikke i gang med Google AdWords endnu? Så kan du som IVÆKST bruger få 600 kr. første gang du bruger for 200. kr. Hent din voucher her og bliv guidet igennem oprettelsen af din AdWords konto.

 

Titler

Titlen er den som står øverst oppe i din browser, når du er inde på en hjemmeside.

En god titel er vigtig fordi:
1. Den som får brugeren til at klikke ind på netop din hjemmeside, når de bliver præsenteret for 10 resultater.
2. Google vægter meget på titlen. Derfor er det også vigtigt at have et af dine søgeord med i titlen.

Fx ’Produktnavn – Køb produktnavn her med fri fragt’. Så får folk at vide at de kan købe produktet med fri fragt (som gør at de klikker), og samtidig fortæller du Google produktnavnet to gange.
Et lille ekstra tip kan være at bruge to variationer af produktnavnet, for eksempel: Modström top – køb en Modstrøm top med fri fragt’. Så du både får dem der søger på ’Modström’ og ’Modstrøm’.

 

Tekst, tekst og tekst

Google elsker tekst! Så derfor anbefaler jeg altid at man har så meget tekst på sin hjemmeside som overhovedet muligt, så længe at det ikke bliver til gene for brugeren. Husk at uanset hvor meget SEO som man laver, så er det stadig brugeren der er vigtigst – det er trods alt brugeren, som skal ligge kroner i din webshop.

Jeg anbefaler at man får skrevet nogle gode lange tekster, som samtidig er informative til:

  • Forsiden
  • Kategorierne
  • Landingpages
  • Produkterne
  • Producent-kategorier

 

Fjern fejlene i dit system

I alle systemer, er der nogle helt basale SEO-fejl af teknisk karakter. Et eksempel kan være, at nogle systemer for eksempel danner flere webadresser til produkter der er ens, men bare en forskellig farve. Det betyder at hvis man har samme vare, men i to farver vil de to webadresser se sådan her ud:

Webshop.dk/super-flot-trøje-brun
Webshop.dk/super-flot-trøje-blå

Det betyder så, at Google ser den eksakt samme tekst på begge to. Det går under betegnelsen ’Duplicate content’, og det ser Google meget negativt på.

 

Links, links og links

Links er på nuværende tidspunkt det stærkeste signal til Google, om at du har en god side. Google ser det som stemmer på din side – jo flere stemmer, desto bedre placeret bliver den, groft sagt.

Det betyder dog ikke, at du skal skynde dig ud og købe 10,000 links fra en masse russiske blogs. Google er nemlig begyndt at være meget opmærksomme på at det skal være kvalitetslinks, og ikke bare links. Men hvad er kvalitetslinks så? Lad mig give et eksempler. Lad os sige, at du som i mit tilfælde sælger golfbolde. Her er et par eksempler på gode links:

  • Links fra golfblogs
  • Links fra golffora
  • Links fra golfklubber
  • Links fra store medier (fx Eb.dk, Dr.dk, Tv2.dk osv.)
  • Links fra golfturneringer

Det virker jo meget ligetil, men det er det bestemt ikke. Flere og flere kender værdien af et godt link, og det er derfor ikke altid lige nemt at få et link fra folk. Her er lidt idéer til at få links fra nogle af ovenstående steder:

  • Giv nogle produkter gratis væk
  • Lav en ekstraordinær service, som folk fortæller om
  • Giv et super skarpt tilbud, som folk deler
  • Lav en god pressemeddelse, som medierne vil skrive om
  • Sponsorer nogle produkter til golfturneringer

 

Andet trafikgenerering

I dette blogindlæg har jeg kun talt om at få de nye kunder i biksen. Der findes dog også andre muligheder for at få omsætning. Det kan for eksempel være ved at lave nogle gode automails, eller nogle rigtig gode nyhedsbreve.

Jeg håber at dette blogindlæg kan være med til at hjælpe dig til at få flere besøgende i din webshop. Mit næste blogindlæg herinde på bloggen handler om, hvordan du får gjort flere af dine besøgene til kunder – nemlig om konverteringsoptimering.

 

 

Del indlægget med venner og kollegaer

Blog ekspert

Iværksætter og indehaver af Chilisecurity.dk og Pandacig.dk

Som 12-årig startede Casper BilligeGolfbolde.dk. Efter 10 års drift besluttede Casper sig for at sælge sin 'baby' i 2014. BilligeGolfbolde.dk gav Casper en masse erfaring, som han nu bruger i de andre virksomheder, som han er engageret i.

Ud over at lave sine egne iværksættervirksomheder, så brænder han for at få iværksætteri på skoleskemaet. Det gør han blandt andet ved at lave Iværksætterturen en gang årligt, hvor han er rundt på skoler i hele landet og snakke om iværksætteri.

Casper fortsætter med at hæve barren for sine projekter og er et eksempel på, at viljestyrke betaler sig, når man er uden for sin komfortzone.

Casper Blom vandt prisen for Årets Unge Håb i 2012.

Mød ham på Google+.

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

Casper Blom
Iværksætter og indehaver af Chilisecurity.dk og Pandacig.dk
Tags: Administration, Økonomi

e-conomic vokser i takt med din business, hør hvordan Casper Blom oplevede det med sit første selskab. 

Casper Blom
Iværksætter og indehaver af Chilisecurity.dk og Pandacig.dk
Tags: Tryghed

Jeg kan kun tænke tilbage på IVÆKSTprisen 2012 som et kæmpe skub i den rigtige retning for mig. Prisen er en fantastisk blåstempling som har åbnet døre, hurtigere end jeg troede var muligt. Da jeg vandt, satte jeg 4 mål for år 2013 - Dem kan du læse om her.

Casper Blom
Iværksætter og indehaver af Chilisecurity.dk og Pandacig.dk
Tags: IT, Salg

Oplever du også at forbrugernes online adfærd er blevet markant mere flygtig? Kom det til livs - indstil din radar på brugervenlighed og konverteringsoptimering. Med brugervenlig og konverteringsoptimering i fokus giver jeg dig her 10 tips, der kan øge din webshops omsætning.

Casper Blom
Iværksætter og indehaver af Chilisecurity.dk og Pandacig.dk
Tags: Google AdWords, IT, Salg

Når du står overfor valget af platform til din webshop, er der her en 4-trins-raket som vil sende dig udover succesrampen. De 4 trin er anbefalet af onlineeksperten Casper Blom.

Iværksætter og indehaver af Chilisecurity.dk og Pandacig.dk

Som 12-årig startede Casper BilligeGolfbolde.dk. Efter 10 års drift besluttede Casper sig for at sælge sin 'baby' i 2014. BilligeGolfbolde.dk gav Casper en masse erfaring, som han nu bruger i de andre virksomheder, som han er engageret i.

Ud over at lave sine egne iværksættervirksomheder, så brænder han for at få iværksætteri på skoleskemaet. Det gør han blandt andet ved at lave Iværksætterturen en gang årligt, hvor han er rundt på skoler i hele landet og snakke om iværksætteri.

Casper fortsætter med at hæve barren for sine projekter og er et eksempel på, at viljestyrke betaler sig, når man er uden for sin komfortzone.

Casper Blom vandt prisen for Årets Unge Håb i 2012.

Mød ham på Google+.


I ET STOLT SAMARBEJDE MED

Endnu ikke bruger på IVÆKST? Opret dig her