Bloggen

Sælg mere i din webshop del 1: Valg af platform i 4 trin

 

Mit navn er Casper Blom. Siden jeg var 17 år har jeg drevet webshops, og er i dag medejer af 5 forskellige webshops, hvor af nogle af dem er ude i flere lande.

Når du står overfor valget af platform til din webshop, er der her en 4-trins-raket som vil sende dig udover succesrampen. De 4 trin er anbefalet af mig, der vil klæde dig på til at tage de bedste beslutninger, når det gælder din virksomheds webshop.

 

 

 

 

 

4 trin jeg anbefaler, hvis du står overfor valget af ny platform:

 

1. Føl dig hjemme

Sørg altid for at prøve en demo-shop, før du siger ja til den pågældende platform. Sæt 30-45 minutter af til at sidde og lege med systemet. Prøv for eksempel følgende øvelser:

  • Opret et produkt
  • Opret et produkt med flere farver
  • Opret et produkt med flere størrelser
  • Prøv at oprette en kategori til menuen
  • Opret en ’Om os’-side
  • Lav et testkøb på det produkt, du har oprettet
  • Prøv at håndtere købet i administrationen

Når du har lavet ovenstående øvelser, så har du nok en fornemmelse af om det er en platform du vil lære at kende. Det er klart at ingenting kommer uden øvelse, men det kan hurtigt give en fornemmelse af hvor tidskrævende det vil være for dig, at lære.

 

2. Integrationer

Undersøg om platformen tilbyder integrering af dit økonomistyringsprogram. Hvis du for eksempel bruger e-conomic som økonomistyringsprogram, så tjek om der findes en integration til dette.

Du kan finde ud af om der er en integration til den pågældende platform ved at tjekke en af disse steder:

  • Se på programmets hjemmeside, fx har e-conomic en sektion med alle integrationer
  • Se på platformens hjemmeside, nogle gange viser de hvilke moduler, der er frit tilgængelige
  • Søg efter det på Google med platformen og det ønskede program, og se om der dukker noget op

Integrationerne kan selvfølgelig også ofte udvikles til netop dit behov, men det er meget nemmere og hurtigere at komme i gang, hvis der findes en integration til netop det program, som du benytter.

 

3. Brugervenlighed

Selvom at meget brugervenlighed kan ændres med et lækkert design, så betyder det stadig noget, hvordan skabelonen er. Her er vi en smule tilbage til starten, hvor jeg anbefalede folk at prøve en demo-shop. Her er et par punkter du kan tjekke angående brugervenligheden i systemet:

  • Kræver det maks 3 klik at komme fra forsiden til et produkt?
  • Er der under 4 steps i købsprocessen?
  • Giver kurven et godt overblik, over hvilke varer, der er købt?
  • Bliver produkterne præsenteret på en flot måde?
  • Er det tydeligt, når der ligger et produkt i kurven?
  • Er kurven hele tiden tydelig?

Du skal ikke tænke på farver her, men udelukkende, hvordan shoppen fungerer rent funktionelt. Farverne og formerne kan altid ændres, så det er funktionerne der er vigtige her. De kan også ofte ændres, men som også nævnt tidligere, så er det sjovere at starte fra et udgangspunkt, der er så godt som muligt.

 

4. Online markedsføring

Det er rigtig vigtigt at have en platform som er online markedsføringsvenlig. I dagens e-shop verden er konkurrencen svær, og den bliver kun hårdere år for år. Derfor er det vigtigt at man har en platform, som kan skræddersyes i forhold til virksomhedens online markedsføringstiltag. Under online markedsføring er SEO og AdWords et stort emne. Læs videre her:

 

SEO

I alle de webshops jeg driver, er SEO (søgemaskineoptimering) en stor del af forretning. SEO er alle de gratis besøg (dvs. Ikke-betalte annoncer), der kommer fra søgemaskinerne. Opererer du i Danmark vil der primært være tale om besøg fra Google. Søgemaskineoptimering er et kæmpe emne for sig selv, og i næste blogindlæg vil jeg behandle netop dette emne. Her vil jeg dog nævne de ting som rent SEOmæssigt er vigtigt der er styr på, når du vælger platform:

 

Landingpages

At kunne lave landingpages på den ene eller anden måde er ret vigtigt. I denne sammenhæng, er en landingpage en side med et langt stykke tekst, som de besøgende kan Google sig frem til. Et eksempel på en landingpage, er fx min side om hvor meget en golfbold vejer. Du kan se den her: http://www.billigegolfbolde.dk/content/39-golfbold-vejer.

Denne side er lavet, sådan at alle, der googler ’hvor meget vejer en golfbold’, de kommer ind på min side. Det er muligt at det ikke giver særlig mange salg i første omgang, men det kan sagtens give 1-200 besøg om måneden. Det er altså direkte gratis reklame til 1-200 mennesker. Får du så skrevet 30-50 artikler om forskellige emner indenfor din branche, så kan du selv begynde at gange det op. Det kan virkelig give mange besøg – helt gratis.

Rent teknisk kræver det ikke særlig meget af platformen. Det vil som regel være en del af platformens CMS. I princippet er landingpages det samme som en ’om os’-side, så kan du oprette sådan en, så kan du også lave landingpages.

Jeg uddyber landingspages i mit næste blogindlæg.

 

URL-adresser

En ting som også betyder noget for søgemaskineoptimering af din platform, er at du kan lave URL-adresser (altså web-adresser) med søgeord i selve webadressen. Det kan foreksempel være som her: http://www.icovers.dk/iphone-4s/bumpers/

Her fortæller vi altså Google, at der indgår både ’iPhone 4s’ og ’bumpers’ i URL’en. Det betyder at Google ved at den pågældende side handler om iPhone 4s bumpers, og det er et rigtig godt signal at sende.

Derudover er det også fra et brugermæssigt synspunkt en ting, som øger brugervenligheden, da brugeren ved, før der klikkes på webadressen, hvad den pågældende side handler om.

 

Mulighed for at lave titler unikke

Det sidste du skal tjekke omkring SEO på din nye platform er om du selv kan lave dine titler præcis som du ønsker. Nogle platformer er nemlig så låst, at du ikke selv kan bestemme det 100%. For eksempel kan det være at platformen automatisk sætter shopnavnet i enden på titlen, og det er ikke optimalt. På alle open-source plaforme kan dette ændres forhodlsvis nemt, men vælger du en løsning, hvor du ikke selv styrer den, kan det være at det ikke er muligt at ændre.

Et eksempel er min webshop http://www.starfashion.dk/, her har vi titlen: Modetøj hos Starfashion ★ se det nyeste dametøj online.

Denne titel er en, som vi selv har valgt 100%. Det er vigtigt at du kan det på alle dine sider, også kategorier, produkter, landingpages og specielt på forsiden.

 

AdWords og PPC-annoncering

Udover de besøg som du kan få gratis fra Google, så findes der også AdWords som er Googles betalte annoncer. Efter min mening så går Google konstant efter at øge trafikken fra de betalte annoncer i forhold til de gratis besøg, hvilket er logisk nok, da de selvfølgelig vil tjene flest mulige penge. Derfor er AdWords altså efterhånden en uvurderlig trafikkilde, som du skal have som del af din online markedsføring.

Vil du i gang med Google AdWords? Som IVÆKST bruger kan du få 600 kr. den første gang du bruger 200 kr.. Hent din voucher og bliv hjulpet igennem oprettelsen her - Så er du klar.

Google AdWords medfører så, at det er vigtigt at din platform er så fleksibel som muligt, når man annoncerer på Google. Det er primært en ting, der skal være styr på, og det er at det er muligt at lave landingpages.

 

Landingpages

I denne sammenhæng er landingpages ikke helt det samme, som da du tidligere læste om emnet. Her drejer det sig nemlig om, at dem som kommer fra adWords skal have det mest relevante resultat som overhovedet muligt.

I og med at folk er er forskellige, og at verden er i konstant forandring, så bliver der søgt på rigtig mange nye ting – hver dag. Derfor er det rigtig vigtigt, at dit system er fleksibelt, så det kan håndtere de mange nye søgeord også, og stadig levere et  kvalitetsresultat.

Lad os tage et par eksempler fra det virkelig liv på min webshop Starfashion.dk:

Hvis du søger på ’Modström’ skal du sendes til denne side: http://www.starfashion.dk/modstrom

Hvis du søger på ’Modström Gone Jakke i brun’ skal du sendes til denne side:
http://www.starfashion.dk/jakker/2559-modstrom-gone-brun.html

Hvis du søger på ’Kvinde top’, skal du sendes til denne side:
http://www.starfashion.dk/12-toppe

Vis altid det bedste resultat. Tænk på at der skal være de mest relevante øverst, så er der nemlig største sandsynlighed for at den besøgende ender med at blive en kunde.

Har du en stor webshop med +100 produkter, så kan det være en god idé, at vise et søgeresultat til brugeren. Hvis du for eksempel har en der søger på ’Brun vinterjakke’, så kan man gøre så der linkes til et søgeresultat. Her er det bare vigtigt at din søgefunktion er helt i top, så den viser relevante resultater.

 

Systemer, som jeg anbefaler

Jeg vil give min anbefaling til nogle systemer jeg selv har på den ene eller anden måde arbejdet med, og som jeg ved overholder ovenstående krav. Jeg har ingen personlig interesse I, at du vælger nogle af disse platforme, men det er gode forslag, hvis du står på bar bund.

 

At eje eller leje?

Et spørgsmål jeg ofte får, er om man skal leje sig ind hos en af udbyderne af webshop-platformen, eller om skal eje sin egen platform.

  • Fordele ved at eje: Du kan lave alt efter dit hoved, det er gratis, der er ingen begrænsninger.
  • Ulemper ved at eje: Du har ikke noget teknisk ansvar, du ved hvad du har af muligheder.
  • Fordele ved at leje: Du skal selv sørge for hosting, duskal selv sørge for sikkerhed.
  • Ulempe ved at leje: Der er begrænsninger.

 

Jeg anbefaler

Her er nogle systemer som jeg med håndet på hjertet kan anbefale:

  • Magento

Et open-source webshop-system, hvor det er gratis at benytte. Det er et af de mest brugte i verden, og det er det jeg blandt andet bruger på iCovers.dk.

  • Shoporama

Dette er nok et af de eneste leje-systemer jeg vil anbefale. Det er e-købmanden Morten Vadksær (ejer blandt andet www.faktorfobi.dk og www.kondomaten.dk), som er partner i det. Han har rigtig mange erfaringer med e-handel, og her er et system som er skræddersyet til folk der vil frem i verden.

  • Prestashop

Dette system benytter jeg på blandt andet BilligeGolfbolde.dk. Det har jeg gjort i 3 år nu, og er stadig rigtig glad for det. Det gode ved Prestashop er at administrationen er utrolig nem at finde ud af for nybegyndere, og samtidig giver systemet dig også mulighed for at vokse. Jeg er i hvert fald ikke vokset ud af det.

Der er desværre ikke et endegyldigt platform, som man kan anbefale til alle. Det hele handler om dit behov. Derfor er det også vigtigt at du bruger tiden på at finde den helt rigtige platform for netop dig, som er fremtidssikret. Tænk over om den nuværende platform også vil kunne håndtere tre gange flere ordrer, og om den platform samtidig også kan udvide til andre lande, hvis det er noget du har planer om på et senere tidspunkt.

 

Lyt til andre

Det sidste jeg vil anbefale dig, er at lytte til andre med det pågældende system. Du kan prøve at søge på Google efter specifikke platforme, og se hvilke der dukker op. Der er en masse som deler deres erfaringer med diverse platforme på fora over hele verden, og der kan være utrolig meget god viden.

Det kan også være at nogen anbefaler specielle plugins, moduler eller andet, som gør dit udviklingsarbejde meget billigere og lettere.

 

Næste blogindlæg fra min side handler om online markedsføring. Læs blogindlægget her og kom i gang med online markedsføring her.

Har du nogle uddybende spørgsmål er du altid velkommen til at lægge en kommentar eller maile til mig.

Del indlægget med venner og kollegaer

Blog ekspert

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

Casper Blom

Iværksætter og indehaver af Chilisecurity.dk og Geppel.dk

e-conomic vokser i takt med din business, hør hvordan Casper Blom oplevede det med sit første selskab. 

Casper Blom

Iværksætter og indehaver af Chilisecurity.dk og Geppel.dk

Tags:
Tryghed

Jeg kan kun tænke tilbage på IVÆKSTprisen 2012 som et kæmpe skub i den rigtige retning for mig. Prisen er en fantastisk blåstempling som har åbnet døre, hurtigere end jeg troede var muligt. Da jeg vandt, satte jeg 4 mål for år 2013 - Dem kan du læse om her.

Casper Blom

Iværksætter og indehaver af Chilisecurity.dk og Geppel.dk

Tags:
IT, Salg

Oplever du også at forbrugernes online adfærd er blevet markant mere flygtig? Kom det til livs - indstil din radar på brugervenlighed og konverteringsoptimering. Med brugervenlig og konverteringsoptimering i fokus giver jeg dig her 10 tips, der kan øge din webshops omsætning.

Casper Blom

Iværksætter og indehaver af Chilisecurity.dk og Geppel.dk

Med mine års erfaring og efter mange timers snak med andre e-købmænd er jeg kommet til den konklusion, at for nystartede webshops, så er der kun to ting, man skal fokusere på i sin online markedsføring: SEO og AdWords.

x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
Tilmeld dig vores nyhedsbrev nu.
Du kan altid framelde dig med et enkelt klik.