Bloggen

Sælg mere i din webshop del 3: Brugervenlighed og konverteringsoptimering

Tags: IT, Salg

 

På bare fire år er den gennemsnitlige webshops konverteringsrate faldet fra 8,4% til 3,8%. Onlinehandlen er omtrent fordoblet i samme periode. Med andre ord er forbrugerne blevet væsentligt mere flygtige i deres online adfærd. Er dit spørgsmål nu: Hvad gør jeg ved det? Så læs med her.

Dette blogindlæg handler om brugervenlighed og konverteringsoptimering. Brugervenlighed er i mine øjne, alt hvad der gør oplevelsen hos din webshop, venlig for brugeren. Det vil sige, at dette begreb også omfatter ting som mulighed for service på webshoppen, se hvor langt sin pakke er, information under forløbet med flere.

Fik du ikke læst del 2 om Online Markedsføring kan du klikke her

 

Konverteringsoptimering handler kort sagt om at konverteringen skal øges. Det vil sige, at hvis du på nuværende tidspunkt har en konverteringsrate på 1% (hvilket betyder at 1% af alle dine kunder køber noget), og så øger den til 2%, så FORDOBLER du altså din omsætning. Det er vel at mærke uden at bruge flere marketingkroner, det er kun ved at få mere ud af dine nuværende besøg. Hvis du derimod også fordobler dit antal af besøg (læs evt. mit tidligere blogindlæg for et par tips), så du får dobbelt så mange besøg og konverterer dobbelt så godt, så ender du faktisk med en 4-dobling af din samlede omsætning. Det ville da være meget godt, synes du ikk’?


Selvom at konverteringsoptimering ofte er en disciplin som man bør lave på konkrete eksempler, så vil jeg prøve at komme med 10 tips, som de fleste webshops vil kunne bruge.

 

1. Max 3 klik til produkt. Ofte har folk for mange underkategorier og en masse andet. Sørg for at kunne komme til dine vigtigste produkter, på max 3 klik fra hvilken som helst side på din hjemmeside.


2. Lav en smart sortering i kategorioversigter. Hvis du har en kategori med mere end 10 produkter, så bør du kigge på at sortere disse på en smart måde. Det kan for eksempel være at sælge dem som sælger bedst øverst, og sætte dem med mindst på lager nederst i kategorien. Jo flere produkter du har i hver kategori, desto mere relevant er det.

 

3. Lav dine vigtige knapper grønne. Ofte ser jeg at købs-knapper, eller gå-til-kassen-knapper har samme farve som resten af siden, fordi at en smart designer har valgt at gøre det sådan. Men sådan må det ikke være. De knapper som du allerhelst vil have brugeren til at klikke på - de skal springe direkte i øjnene. Mørkegrøn, mørkeblå og orange har jeg gode erfaringer med. Farven skal ikke være irriterende – bare iøjenfaldende.


4. Mindre felter i din købsproces. Prøv at se din købsproces igennem. Spørger du om noget overflødigt? Nogle platforme gør sådan, at der automatisk bliver spurgt om ting som køn, fødselsdag og andet møg i købsprocessen. Få det fjernet – det skader kun.

 

5. Nyhedsbrevs-felt med auto ja-tak. Jo færre beslutninger du kan give den potentielle kunde, desto bedre er det. Derfor anbefaler jeg, at du sætter autocheck i feltet, hvor du spørger om nyhedsbrev. Det kan også give ekstremt mange tilmeldinger, som du senere kan få flere penge ud af. Og det er lovligt, så længe du ikke sender reklame om andet end det, som du sælger dem.

 

6. Fjern et step i købsprocessen. Jeg har flere gange set, at det hjælper meget, hvis man kan gøre købsprocessen kortere. Prøv at se om du kan samle to steps, til ét step. Overvej om du vil have det hele i ét step. Vælger du at lave det i flere steps, så sørg for at gøre det MEGET tydeligt hvilket step kunden er nået til, og hvor meget, der er tilbage.

 

7. Gør det tydeligt, når kunden har noget i kurven. Desværre er det standard i mange shopplatforme, at kurven ikke bliver mere tydelig, når der er puttet noget i den. Det er desværre ikke særlig godt. Prøv at se om du kan gøre kurven større, eller måske en lille animation på den, når der er lagt noget i kurven. Henled opmærksomhed på kurven, så du kan få kunderne til at køre kortet igennem og checke ud.


8. Få noget ud af alle besøg. Selvom den besøgende af en årsag ikke vælger at købe nu, så se om du ikke kan få noget ud af den besøgende alligevel. Med det mener jeg, at det for eksempel kan være en email-adresse, et ’synes godt om’ på Facebook eller måske endda bare en visnng af jeres reklamefilm på Youtube. Hvis det lykkedes at få den besøgende ind i ’folden’ på den måde, så har du nemlig en chance for at gøre den besøgende til en kunde på et senere tidspunkt.

 

9. Tjen penge på udsolgte varer. Et godt tip som jeg har tjent mange penge på, er at gøre det muligt at få besked, hvis en given varer ikke er på lager, og kommer på lager igen. Sæt det op, så kunden automatisk får en mail, når du ligger det på i din administration. Det er en fantastisk brugervenlig service – og så giver den kroner i kassen.


10. Stil dig bag ved 10 personer du ikke kender og se dem købe. Det er fuldstændig uvurderlig viden, som du kan få ud af at stå bag en person, som besøger din webshop for første gang. Det skal helst ikke være nogen, som har relationer til dig, da deres mening så kan blive smittet en smule af, at de kender dig. Så prøv at spørg 5-10 personer du ikke kender særlig godt, om de ikke vil prøve at lave et testkøb på din webshop. Se om der er noget de er i tvivl om og spørg ind til det. Du vil blive fantastisk klog, og det koster som regel ikke mere end en kop kaffe.

 

Jeg håber, at du kunne bruge nogle af de 10 tips.

 

Del indlægget med venner og kollegaer

Blog ekspert

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

Casper Blom

Iværksætter og indehaver af Chilisecurity.dk og Geppel.dk

e-conomic vokser i takt med din business, hør hvordan Casper Blom oplevede det med sit første selskab. 

Casper Blom

Iværksætter og indehaver af Chilisecurity.dk og Geppel.dk

Tags:
Tryghed

Jeg kan kun tænke tilbage på IVÆKSTprisen 2012 som et kæmpe skub i den rigtige retning for mig. Prisen er en fantastisk blåstempling som har åbnet døre, hurtigere end jeg troede var muligt. Da jeg vandt, satte jeg 4 mål for år 2013 - Dem kan du læse om her.

Casper Blom

Iværksætter og indehaver af Chilisecurity.dk og Geppel.dk

Med mine års erfaring og efter mange timers snak med andre e-købmænd er jeg kommet til den konklusion, at for nystartede webshops, så er der kun to ting, man skal fokusere på i sin online markedsføring: SEO og AdWords.

Casper Blom

Iværksætter og indehaver af Chilisecurity.dk og Geppel.dk

Når du står overfor valget af platform til din webshop, er der her en 4-trins-raket som vil sende dig udover succesrampen. De 4 trin er anbefalet af onlineeksperten Casper Blom.

x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
Tilmeld dig vores nyhedsbrev nu.
Du kan altid framelde dig med et enkelt klik.