Tags: Administration
RealiseringsTræner, Cand.Mag., Certificeret HR Coach og Stress Coach, NLP og Enneagram Træner
17.09.2013NB. Gratis webinar "Tid = Penge" med Bente Bøllingtoft Lindstrøm tirsdag d. 8. oktober fra kl. 15-16 på udviklingsvej.dk - klik her.
Der er rigtig mange penge at hente, når du lærer at prioritere og fokusere på det vigtigste – på de aktiviteter der giver det største udbytte. Dét fremmer din forretning!
Mange iværksættere lader sig trække med af begejstring og ideudvikling, uden at fokusere på indtjeningen. De fleste har en tilbøjelighed til at smide det de har i hænderne, når nogen beder om hjælp, telefonen ringer eller der kommer en mail, som ser interessant ud.
Det at prioritere er super vigtigt hvis du vil have succes og kunne leve af dit firma – og gerne få et pænt overskud, så der også er tid de sjove energivende ting.
Her får du nogle tips til at fokusere og prioritere det vigtigste = det der giver højt udbytte.
1. Vær bevidst om at bruge din tid på aktiviteter med højt udbytte
2. Prioriter benhårdt
3. Fokuser på aktiviteter hvor du tjener mest
4. Uddeleger rutineopgaver, hvor du tjener mindst
5. Evaluer løbende og juster
1. Vær bevidst om at bruge din tid på aktiviteter med højt udbytte
Definer hvilke aktiviteter/produkter du tjener mest på. Del dem op i 3 grupper. Fx højt udbytte. Mellem og lavt udbytte. Vær konkret ift. aktiviteterne i din forretning.
2. Prioriter benhårdt
Her får du en metode mere til at prioritere effektivt, udover vigtighed for dit firma (A, B, C). Nemlig i H, M eller L.
H = Høj-udbytte aktiviteter/produkter. M = Mellem udbytte. L = Lavt udbytte.
3. Fokuser på aktiviteter hvor du tjener mest
Når du vurderer en opgave, så tænk udbytte ind. Og fokuser primært på aktiviteter med højt udbytte. 80/20 reglen kan også bruges her. 80% af dine ressourcer bruges på høj udbytte aktiviteter og 20% på aktiviteter med lavere udbytte. Resten uddelegeres – eller vælges fra med hård hånd.
4. Uddeleger rutineopgaver, hvor du tjener mindst
De opgaver, hvor du tjener mindst kan du med fordel uddelegere, og områder hvor du ikke er specialist og derfor bruger uforholdsmæssigt mere tid, end opgavens værdi.
Fx. har jeg uddelegeret webdesign, bygge webshop og system-tilretninger til en web-konsulent, fremfor at bruge tid på at gøre mig til specialist i web-udvikling. Jeg har uddelegeret bogføring og revision til revisor, som er bedst til det og sikkert kan gøre det 5 gange hurtige end jeg ville kunne. En administrativ assistent er langt bedre til at styre tilmeldinger og produktblade o.l. En professionel mødebooker er bedre til at få skabt interesse for dit firma, kvalificere emnerne og aftale møder. Osv.
Der er stor fordel i at kigge kritisk på hvor du bruger dine dyrebare ressourcer – og vurdere rationelt, hvor du ikke bruger dem fornuftigt = indtjeningsmæssigt – og så uddelegere det der tager uforholdsmæssigt lang tid ift. udbyttet.
5. Evaluer løbende og juster
Kig regelmæssigt på din indtjening og den måde du bruger dine ressourcer på. Fx et evalueringsmøde med dig selv hver måned, hvor du løber din indtjening igennem og kigger på hvor mange ressourcer du har brugt på hvert område ift. hvad du har tjent.
Det vil give dig erfaringer med hvordan du bedst bruger dine ressourcer – og at skære til, så du bruger dem der hvor de gør godt – og sikrer dig den bedste indtjening.
Så får du mere tid til de sjove ting – tid til familien – og råd til rejser mv.
RealiseringsTræner, Cand.Mag., Certificeret HR Coach og Stress Coach, NLP og Enneagram Træner
Bente Bøllingtoft Lindstrøm træner arbejdspladser og mennesker i at bruge talenterne og ressourcerne bedst muligt – og skabe de ønskede succes’er.
Bente har via sit firma UdviklingSvej, hjulpet mange mennesker til at skabe de ønskede resultater.
Ønsker du at kontakte Bente fx om rådgivning til forretningsudvikling og effektiv tidsforvaltning, kan du ringe på telefon 30 30 72 90. Skrive en mail til bbl@udviklingsvej.dk eller kigge på www.udviklingsvej.dk