Bloggen

De fire geografiske niveauer for lokal søgning

Hvorfor er lokal SEO så uhyggelig vigtigt?

Når en ny kunde træder ind ad din dør, har han eller hun i mange tilfælde foretaget en lokal smartphone søgning forinden. Din nye kunde har søgt på bestemte produkter eller serviceydelser, og tjekket hvilke virksomheder, der var i nærheden, og hvordan de blev bedømt. Og her skulle din virksomhed jo gerne poppe op på side et og se attraktiv ud.

En amerikansk undersøgelse fra 2016 har vist, at 76 % af dem, der foretager en lokal søgning på deres smartphone, vil besøge en lokal forretning inden 24 timer. Og 28 % af disse besøg vil resultere i et køb.

Jeg forventer, at det samme billede vil gøre sig gældende her i Danmark i 2017 – så der er ingen tid at spilde!

De fire geografiske niveauer for lokal søgning

Men hvad er det lige, der er afgørende for hvilke virksomheder, der kommer frem i en lokal smartphone søgning?

Her er det vigtigt, at holde sig for øje, at folks søgninger indeholder en blanding af det, de har behov for (et produkt eller en serviceydelse), og en geografisk lokation.

Det kan godt være, at de ikke specifikt skriver den ønskede geografiske lokation i deres søgning. I så fald går Google bare ud fra, at søgeren ønsker at finde et godt match i nærheden. Og Google plejer jo at have ganske godt styr på, hvor vi befinder os!

Og her er så de fire lokale geografiske niveauer, du skal forholde dig til:

  • Det regionale niveau (fx ’Fyn’)
  • Byniveauet (fx ’Odense’)
  • Kvarterniveauet (fx ’Skibhuskvarteret’)
  • Gadeniveauet (fx ’Skibhusvej’)

Der kan også være tale om navnet på det butikscenter, hvor du har til huse.

Det er ikke sikkert, at alle niveauer er relevante for dig, men det skal den nærmere analyse hjælpe dig med at pejle dig ind på.

Hvordan googler dine kunder lokalt – spørg dem!

Start med at spørge dine kunder! Spørg dem, om de fandt dig via Google søgning, og hvilke søgeord de benyttede. Eller spørg dem, hvad de ville søge på, hvis de skulle finde en virksomhed som din i nærheden. Her vil det komme frem hvilke geografiske lokaliteter, de benytter i den lokale søgning.

Lær geografi af din AdWords statistik

Langt de fleste succesfulde lokale virksomheder kører en AdWords kampagne i lokalområdet. Og AdWords er faktisk en af de vigtigste instrumenter til at forstå, hvordan folk søger lokalt.

Lav en annoncegruppe, hvor du sætter forskellige kombinationer af det, du har at tilbyde, op kombineret med forskellige lokale geografiske udtryk.

Når du sætter søgeordene op, så brug indstillingen ”bred match”. På den måde lader du AdWords selv pejle sig ind på, hvilke søgninger der er relevante.

Det kan fx være, at du har valgt søgeordet ’biler odense’. Google kan så godt finde ud af at vise dine annoncer, hvis der bliver søgt på ’biler skibhuskvarteret’.

De konkrete søgeord, som folk har benyttet, finder du under Søgeord > Søgetermer i din annoncegruppe. Det er under disse søgetermer du skal finde de geografiske betegnelser, folk benytter.

Brug din nyerhvervede viden på hjemmesiden

Når du har fået styr på geografiske lokationer, produkter og serviceydelser, skal du have det arbejdet ind i din hjemmeside. Sørg for, at både Google og de besøgende forstår, hvor du hører hjemme, og hvad du tilbyder. Og sørg for at gøre det klart helt ude fra forsiden.

Skriv om dine produkter og ekspertiseområder, og kombiner det med udtalelser fra kunder.

Sørg for, at du kommer helt frem på scenen med dig selv og dine medarbejdere. På den måde føler dine kommende kunder, at de er landet det rigtige sted, og vælger at tage kontakt med lige netop dig.

Tag magten over dine virksomhedsfortegnelser - Google læser alt!

Når din hjemmeside er kommet i topform, skal du sørge for at få kontrol over de virksomhedsfortegnelser, som folk benytter.

Sørg for at komme ind på de gratis optegnelser, der kan give dig et gratis link, som fx Google My Business, Tripadvisor og Yelp. Men sørg også for korrekt registrering i DeGuleSider og Krak uanset om du betaler for et link eller ej – for Google læser alt!

Og husk selvfølgeligt også at blive oprettet med firmaside i Facebook, LinkedIn og Instagram, hvor du laver linksammenkobling med din hjemmeside.

Her skal du overalt sørge for, at dine kontaktoplysninger er korrekte, og at du bliver placeret i de rigtige geografiske og branchemæssige kategorier. Og sørg for at tjekke op med jævne mellemrum.

Hvis du sørger for at holde dine registreringer ved lige og krydre med nye opslag, som refererer til din geografi (regional, by, kvarter, gade) – ja, så har du rigtig gode chancer for at komme frem i kundernes lokale søgninger efter netop det, som du har at tilbyde.

Du kan læse mere om håndtering af lokal SEO her...

Del indlægget med venner og kollegaer

Blog ekspert

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

Karsten Andersen

Indehaver af Online WebDesign ApS

Husk at optimere din hjemmeside jævnligt - ellers ryger du ned i Google organiske søgning. Undgå Panda straffen - læs hvordan. 

Karsten Andersen

Indehaver af Online WebDesign ApS

I denne artikel stiller vi skarpt på Peter, som vil have sin Volvo på værksted. Hvilke virkemidler har du, når du gerne vil have ham til at klikke på netop din annonce?

Karsten Andersen

Indehaver af Online WebDesign ApS

Et af de oftest forekommende spørgsmål, når jeg taler med en kunde første gang, er: ”Hvad koster AdWords?”. I denne artikel gennemgår jeg nogle af de vigtigste faktorer for omkostningsniveauet.

x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
Tilmeld dig vores nyhedsbrev nu.
Du kan altid framelde dig med et enkelt klik.