Et af de oftest forekommende spørgsmål, når jeg taler med en kunde første gang, er: ”Hvad koster AdWords?”. I denne artikel gennemgår jeg nogle af de vigtigste faktorer for omkostningsniveauet.
Der er stor forskel på hvor meget annoncører er villige til at give for et annonceklik i forskellige brancher. Hvor mange konkurrenter er der? Hvor skarpe er konkurrenterne til at bruge AdWords? Hvad er værdien af et salg? Der vil naturligvis være stor forskel på om der sælges tankskibe eller printerpatroner.
Man skal regelmæssigt gennemgå listerne over de faktisk anvendte søgeord og sætte ubrugelige søgeord på negativlisten. Jeg har en eksempelvis en kunde inden for robotteknologi. Her skal søgeord som ”Lego robots” og tilsvarende sættes på negativlisten, når de dukker op.
Jeg har kunder inden for helsebranchen, hvor det ikke nødvendigvis er en god ide at ligge højest på ord som kiropraktor eller fysioterapeut. Måske er det klogere at acceptere en position 5 eller 6 på disse faggruppeord, og i stedet satse på symptom eller sygdomsord som ”ondt i ryggen” eller ”diskusprolaps”. Selvfølgeligt kombineret med en rigtig god landingsside, som tager emnet under behandling.
Google er meget opsat på ikke at spilde de søgendes tid med dårlige søgeresultater – heller ikke når de er betalt. Der er to hovedfaktorer for hvor højt din annonce bliver placeret i et søgeresultat. Den ene er hvor meget du er villig til at betale for et annonceklik. Den anden er dit kvalitetsresultat. Nogle af de vigtigste faktorer for dit kvali-tetsresultat er: klikfrekvens for søgeord og annoncer og kvaliteten af din hjemmeside. Jo bedre kvalitetsresultat du opnår, jo mindre koster din kampagne.
Du kan læse mere om Google AdWords kvalitetsresultat her: Forstå og kontroller kvalitetsresultat
Alt ovenstående er ligegyldigt, hvis din hjemmeside ikke kan skaffe dig kunder. Er der god overensstemmelse mellem det, som den søgende søgte efter og det, som de møder på din hjemmeside?
Mit eget eksempel er et af de bedre: Jeg lå de første syv år nr. ét på ordet ”webdesign”, da Google kom frem i Danmark. Efter et års tid begyndte jeg at fundere på, hvorfor der ikke var flere, der kontaktede mig. Jeg begyndte intensivt at eksperimentere med at få de besøgende til at henvende sig. De besøgende skulle umiddelbart forstå, at de var landet det rigtige sted, og blive overbeviste om mine kompetencer. Efter nogle få måneder havde jeg femdoblet antallet af henvendelser!
Når du først har fået tunet din kampagne og din hjemmeside ind, og du finder ud af, at du får mere ind i kassen end du giver ud, skal du naturligvis bare give dit budget max – indtil du møder loftet for hvor mange, der søger, eller du har udsolgt på alle hylder!
Jeg har skrevet mere om emnet her: Udnyt potentialet i AdWords kampagner
Indehaver af Online WebDesign ApS
Karsten har siden 1996 hjulpet iværksættere til succes med webdesign og søgeoptimering.
Google Adsspiller en vigtig rolle i dette arbejde, da effektive kampagner kombineret med effektive hjemmesider er med til at få nystartede virksomheder godt fra start.
Karsten har siden 2012 undervist på IVÆKSTs AdWords kurser og har bred erfaring med opstart af egne virksomheder og driver i dag flere mindre virksomheder inden for IT, kunst og turisme: