Tags: Google AdWords, Salg
I denne artikel stiller vi skarpt på Peter, som vil have sin Volvo på værksted. Hvilke virkemidler har du, når du gerne vil have ham til at klikke på netop din annonce?
Når du arbejder med en AdWords annoncetekst, skal du allerførst prøve at sætte dig ind i, hvad der foregår i hovedet på din målgruppe i søgeøjeblikket. I dette tilfælde fokuserer vi på Peter, som vil have sin Volvo til serviceeftersyn. Du skal først overveje følgende:
- Tilbyder du Peter svar på bestemt spørgsmål?
- Tilbyder du Peter, at du vil opfylde et mere eller mindre defineret behov?
- Tilbyder du Peter en løsning på et konkret problem?
I dit tilfælde er det det sidste, du skal fokusere på. Peter er meget specifik i sin søgning, og du skal derfor lokke med det bedste tilbud på en måde, der springer ham i øjnene.
Der er større chance for, at Peter klikker, hvis hans søgeord optræder i AdWords annonceteksten. Søgeord bliver nemlig markeret med fed i søgeresultatet, og vil på den måde tiltrække Peters opmærksomhed.
Søgeord bliver markeret med fed i søgeresultatet – også når de optræder i annoncerne. Det tiltrækker opmærksomhed.
Dynamisk indsættelse af søgeord er et smart trick, hvor Peters egne søgeord helt automatisk bliver en del af din annoncetekst. Har Peter fx søgt på ”volvo bilværksted”, kan annoncen se ud som:
Når søgeord bliver indsat dynamisk følger teksten helt automatisk de søgeord, som Peter har skrevet. Hvis han eksempelvis havde søgt på ”volvo reparation”, ville det se således ud:
Fidusen er, at du skal benytte en bestemt kode, som sættes ind i din annonce, som ser sådan ud, når du sætter den op:
Det der står efter kolonet (:) i koden er den tekst, der bliver sat ind, hvis linjen ellers bliver for lang. Der er jo som bekendt kun plads til i alt 25 tegn i overskrift og 35 tegn i hver af de to tekstlinjer.
Et godt gammelt trick er at lokke Peter med nogle økonomiske fordele, evt. krydret med tidsbegrænsning:
Husk, at Peter ikke først og fremmest er interesseret egenskaber, der er knyttet til dit produkt eller serviceydelse – han er først og fremmest interesseret i de fordele han kan opnå. I stedet for at skrive ”Vi er de bedste i byen”, vil det være bedre, at skrive:
AdWords er ofte påfaldende ens og kedelige. Hvad er det mon lige, der kan give din AdWords annonce lidt kant?
Undersøgelser viser, at vi i høj grad lader blikket fange af tal og tegn i AdWords annoncer.
Hvis du stiller Peter i udsigt, at der er lagt op til umiddelbar handling, efter at han har klikket på din annonce, er der faktisk større chance for, at han gør det:
Kald-til-handling indbygget i annonceteksten øger erfaringsmæssigt klikraten. Årsagen er formentlig, at Peter på den måde får fornemmelsen af, at han ikke spilder sin tid, men vil blive mødt med noget, der kan lede til øjeblikkelig handling ved klik på annoncen. Det er så din opgave at udforme din landingsside, så han ikke bliver skuffet!
Du kan få mere information og tips om opsætning af AdWords kampagner her: Det vigtigste du bør vide om Google AdWords
Googles egne tips til oprettelse af vellykkede tekstannoncer
Google AdWords - Det vigtigste, du bør vide
Indehaver af Online WebDesign ApS
Karsten har siden 1996 hjulpet iværksættere til succes med webdesign og søgeoptimering.
Google Adsspiller en vigtig rolle i dette arbejde, da effektive kampagner kombineret med effektive hjemmesider er med til at få nystartede virksomheder godt fra start.
Karsten har siden 2012 undervist på IVÆKSTs AdWords kurser og har bred erfaring med opstart af egne virksomheder og driver i dag flere mindre virksomheder inden for IT, kunst og turisme: