Spring over køen til vores gratis kurser. Tilmeld vores nyhedsbrev nu:
Gratis viden, kurser og webinarer inden for online markedsføring og drift af små virksomheder

Bloggen

Google Panda – hvad er nu det?

 

Optimering af hjemmeside - undgå Panda straffen

 

Google har via sine såkaldte Panda-opdateringer siden 2011 haft fokus på at straffe ”tynde sider” med indhold af lav kvalitet og dermed belønne fyldige sider med indhold af høj kvalitet.

For at gøre vurderingerne mere menneskelige har Google ansat et korps af vurderingseksperter, som hjælper med input fra de observationer, de foretager på forskellige sites.

Skruen bliver konstant strammet, så derfor fokuserer jeg i dette indlæg på en række vigtige faktorer af stor betydning, når du skal holde din hjemmeside på god fod med Google Panda. Læs mere om optimering af hjemmeside

 

Skab unikt indhold

Når du arbejder med optimering af din hjemmeside, så sørg for på hver eneste side at have unikt og varieret indhold i overskrifter, brødtekster, title og decription. Title og Description er de tekster, du lægger ind ”bag siden”, og som har stor betydning for, hvordan du kommer frem i et søgeresultat.

Det er forskelligt fra redigeringssystem til redigeringssystem, hvorledes disse tekster redigeres.

 

Undgå tyndt indhold

Hvis du vil tækkes af Google Panda, så sørg for, at dine sider har fyldigt og originalt (ikke kopieret) indhold med detaljerede oplysninger om det emne, du skriver om. Sørg for, at du kun bruger søgeord, som reflekterer sidens indhold. Med andre ord - sidens indhold skal give god mening for den, der læser det, føles værdifuldt og ikke forstyrres af søgeord, der er kastet ud over det hele på en forstyrrende måde.

 

Undgå duplicate content

Vær meget forsigtig med såkaldt duplicate content, som Google går hårdt efter. Duplicate content opstår, når to sider på samme eller forskellige hjemmesider har hel eller delvis ens indhold.

Hvis Google synes, at det er dig, som duplikerer, så er din side, som bliver nedgraderet. Hvis du ved optimeringen af din hjemmeside er kommet af sted med at lave systematisk duplicate content på flere sider, så kan du risikere, at hele din hjemmeside bliver nedgraderet. Pas ikke mindst på, at du får teksterne skrevet igennem med dine egne ord, når du tager produktbeskrivelser fra dine leverandører.

 

Undgå overlappende artikler

Google synes, at det er dårlig stil, hvis du ved optimering af din hjemmeside laver mange artikler om samme emne med overlappende indhold.

Det vil den opfatte som sjusk, og vil nedgradere dig i søgeresultaterne. Det er dog fint, at du behandler et bestemt emne på en interessant og varieret måde i forskellige artikler. Det vil kun forbedre din sides kvalitetsresultat set igennem Google Panda øjne.

 

Undgå grammatikfejl og stavefejl

Google er blevet rigtig god til at finde grammatikfejl og stavefejl. Muligvis er den ikke helt på toppen med den danske grammatik endnu, men det vil komme! Hvis grammatik og retstavning ikke er din stærke side, så få nogle sprogkyndige til at læse korrektur på din hjemmeside engang imellem.

Husk, det er jo ikke kun skal gøres for Googles skyld, men først og fremmest skal gøres for at give dine læsere en god oplevelse.

 

Sørg for sikker navigation

En tydelig og lettilgængelig navigation er med til at optimere din hjemmeside i den rigtige retning set med Google Pandas øje. Det vil hjælpe de besøgende med at navigere rundt, og dermed holde på dem. En ensartet navigation vil normalt også gøre det nemmere for Google, at finde ud af, hvad der sker, hvis du foretager ændringer i din struktur.

 

Undgå store reklameblokke og bannere i toppen af siden

Selv om Google har pænt mange betalte reklamer på deres egne sider, så er de ikke så vilde med, at der er mange reklamer på andre sider. Logikken er enkel: Jo større reklameblokke, der er placeret øverst på siden, jo mere vil det fortrænge sidens indhold, og giver dermed en dårligere brugeroplevelse.

Det samme gælder for store bannerområder, som ligeledes vil forskubbe det egentlige indhold nedad. Hvis dine reklameblokke og topbannere fylder meget, kan Google selvfølgeligt nemt finde mange andre relevante sider at lægge øverst i deres søgeresultat!

 

Ryd op i brudte links

Brudte links, er links, som ikke fører til nogen eksisterende side på nettet. Det kan både dreje sig om interne links og links til andre hjemmesider på nettet. Du kan finde mange gode og gratis ”broken link checkers” på nettet.

 

Tydeliggør din forretning

Sørg for, at du har firmanavn, fuld adresse, CVR-nummer, telefonnummer og e-mail angivet i sidefoden. Har du en shop, så sørg for at du har et tydeligt link til dine forretningsbetingelser placeret i sidefoden.

 

Optimering af hjemmeside - undgå overoptimering!

Overoptimering af hjemmeside optræder, set med Google Pandas øjne, når du spammer siden med det samme søgeord eller den samme søgesætning på samme måde alle de steder, du kan komme i tanker om: i Titles, Description, overskrifter, brødtekster, alt-tekster (bag billeder) og i den tekst, der er i links (den såkaldte ankertekst).

Det opfattes som endnu værre, hvis du gør det bevidstløs på samme måde fra side til side, som det ofte ses i webshops. Så sørg for variation – det vil Google Panda opfatte som kvalitet.

Ovenstående er vigtige emner, som Google Panda forholder sig til. Men husk, at der er mange andre faktorer, såsom linkbuilding og teknisk optimering, som har stor indflydelse på din placering i Googles organiske søgeresultater.

 

Google SEO optimering - sådan gør du!

Del indlægget med venner og kollegaer

Blog ekspert

Indehaver af Online WebDesign ApS

Karsten har siden 1996 hjulpet iværksættere til succes med webdesign og søgeoptimering.

AdWords spiller en vigtig rolle i dette arbejde, da effektive kampagner kombineret med effektive hjemmesider er med til at få nystartede virksomheder godt fra start.

Karsten har siden 2012 undervist på IVÆKSTs AdWords kurser og har bred erfaring med opstart af egne virksomheder og driver i dag flere mindre virksomheder inden for IT, kunst og turisme:

Mød Karsten på Google+

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

Karsten Andersen
Indehaver af Online WebDesign ApS
Tags: Kommunikation & Markedsføring, Salg

Vær opmærksom på de fire niveauer: regional, by, kvarter og gade i din lokale SEO.

Karsten Andersen
Indehaver af Online WebDesign ApS
Tags: Google AdWords, Salg

I denne artikel stiller vi skarpt på Peter, som vil have sin Volvo på værksted. Hvilke virkemidler har du, når du gerne vil have ham til at klikke på netop din annonce?

Karsten Andersen
Indehaver af Online WebDesign ApS
Tags: Google AdWords, Kommunikation & Markedsføring, Salg

Et af de oftest forekommende spørgsmål, når jeg taler med en kunde første gang, er: ”Hvad koster AdWords?”. I denne artikel gennemgår jeg nogle af de vigtigste faktorer for omkostningsniveauet.

Indehaver af Online WebDesign ApS

Karsten har siden 1996 hjulpet iværksættere til succes med webdesign og søgeoptimering.

AdWords spiller en vigtig rolle i dette arbejde, da effektive kampagner kombineret med effektive hjemmesider er med til at få nystartede virksomheder godt fra start.

Karsten har siden 2012 undervist på IVÆKSTs AdWords kurser og har bred erfaring med opstart af egne virksomheder og driver i dag flere mindre virksomheder inden for IT, kunst og turisme:

Mød Karsten på Google+


I ET STOLT SAMARBEJDE MED

Endnu ikke bruger på IVÆKST? Opret dig her