Tags: Tryghed
Implementering af strategien er en succes- og stressfaktor for alle iværksættere. Vi kan have perioder, hvor vi oplever, at strategien helt eller delvist ikke trædes igennem i organisationen. Vi føler måske ikke, at vi har tid og nedprioriterer udviklingsopgaver til fordel for driftsopgaver. Den udfordring er emnet for dette fjerde og sidste indlæg om de arbejdsrelaterede elementer af iværksætter-stress. Her tre tip og en lille bonus.
1. Prik hul på powerpointen
Ofte gør strategiens format det svært at få et samlet overblik over alle aktiviteterne. Tidslinjen er ikke særlig overskuelig, og du kan ikke se samtlige aktiviteter ét sted. Det være sig powerpoint præsentationer eller flotte glittede sager til gavn for bestyrelsen.
Ét overblik over samtlige strategiske aktiviteter skal selvfølgelig arrangeres i datoorden. Et andet efter de ansvarlige. Så ved du og dine medarbejdere, hvornår der bliver fulgt op på at de enkelte aktiviteter.
2. Vær præcis
Vi har en tendens til at snakke for meget i kvartaler, når vi arbejder strategisk. I bedste fald regner vi i intervallet ind til næste direktionsmøde. Jeres startdatoer på strategiske opgaver skal helt ned på ugeniveau, eller endda på datoniveau. Ellers risikerer du at komme den lille smule bagud, der giver negativ stress over lange perioder. Heldigvis har du i andet indlæg i denne serie fået et nyt opgavesystem, hvor alt har en startdato. Og i seneste indlæg lærte du at skære starten på dine opgaver ud i pap. Det hjælper også at give de strategiske opgaver deres egen kategori, så du hurtigt kan få et overblik over fremdriften. I OneNote kan I lave et samlet overblik over strategien, som bliver opdateret løbende, når medarbejdere udfører opgaverne.
3. Følg op
Du har som chef et særligt ansvar for strategien. Og din stab forventer, at du har fokus på den. Du må derfor gerne bede om tilbagemelding, hver gang en strategisk opgave er løst. Du skal selvfølgelig også som minimum overholde dine deadlines.
På alle 1:1 møderne har du listen med alle medarbejderens aktiviteter med – så kan du stille dig til rådighed som konsulent og på den måde være medvirkende til at drive processerne.
Der bliver arbejdet mere seriøst og målrettet med tingene, når medarbejderen ved, at han eller hun på næste 1:1 møde skal stå ansigt til ansigt med dig. Det samme gælder chefmødet. Med det samme en deadline ikke kan overholdes, skal der meldes tilbage til dig. Det er ikke acceptabelt at få information på et chefmøde, om at nogen ikke har kunnet overholde en deadline, som blev passeret for tre uger siden.
Bonustip
En vigtig del af de fleste start-ups strategi er fastholdelse af gode medarbejdere. Det handler langt hen af vejen om anerkendelse. Her kan opgavesystemet i Outlook også komme i brug. For hver medarbejder opretter du en opgave uden forfaldsdato. Hver gang du har rost eller rist en medarbejder, noterer du dig det i opgaven. Når det så kommer til MUS-samtaler eller 1:1 møder, har du altid et opdateret og konkret grundlag at tale ud fra. Prøv det og mærk effekten.
Partner og cheftræner i Nye Visioner
Søren Krogsgaard er partner i kursusvirksomheden Nye Visioner, hvor han træner ledere i personlig planlægning. Oven i det er han direktør i PR- og contentbureauet Holy Truffle, en virksomhed med fokus på produktion af digitalt indhold og PR.
Søren er uddannet journalist. Han var i en årrække chefredaktør på Søndagsavisen.