Du kender det sikkert. Du har netop lagt sidste hånd på en omfattende landingpage eller et blogindlæg. Nu er du klar til, at dette skal ses af tusindvis.
Det skal bare lige promoveres. Men du har en masse andre opgaver i kalenderen, så du laver den smarte løsning: Du smider linket ind i en statusopdatering på både Facebook og LinkedIn og poster et screenshot med et link i en ‘story’ på Instagram. Bum. Færdig.
Nu kan du læne dig tilbage og vente på, at en masse følgere fra alle dine kommunikationskanaler interagerer med dit indhold. Men sandheden er, at det formentlig ikke bliver tilfældet.
Hvorfor så ikke det?
Det kan virke åbenlyst, at dit indhold skal være relevant, for at det bliver læst af andre. Oftest bliver dit indhold ikke relevant for brugeren, når de første gang møder det. Det er fordi, det ikke spiller overens med kommunikationskanalens præmisser.
Husk på at LinkedIn, YouTube, Facebook, Instagram og alle de andre kommercielle platformes allervigtigste opgave er at holde dig så lang tid på platformen som overhovedet muligt.
Derfor nytter det ikke noget, hvis du skriver en kort opsummerende tekst og så et link ind til din hjemmeside. Du fanger ikke brugerens opmærksomhed, og du leder brugeren væk, før de overhovedet har læst din indledning.
Så når du tænker promovering på Instagram, så indtænk at en fængende story formentlig giver flere visninger end et klassisk opslag. Modsat vil et opslag på Facebook formentlig give flere views end en story på selvsamme kanal.
Og bare rolig. Vi kender det godt selv. Det tager tid fra andre opgaver og kan virke uoverskueligt. Men hver evig eneste eksponering er et potentielt lead. Derfor bør virksomheder forsøge at indtænke denne del af promoveringen som en etableret del af deres markedsføringsstrategi.
Alt dette er selvfølgelig en vurderingssag. Hvis du mener, at dine arbejdstimer er bedre givet ud andetsteds, findes der også løsninger for dette. Hyr et bureau eller en influencer, der er skarpe på, hvad der netop fungerer og skaber interaktion på de forskellige kanaler.
Alle virksomheder har relevante historier at dele med deres målgruppe. Det er fuldstændig ligegyldigt, om du er en leverandør af håndsprit eller er et fashion brand. Et konkret eksempel kunne være en leverandør af storkøkken udstyr, der passende kunne lave content omkring deres samarbejder på projekter med prominente og anerkendte restauranter.
Founder og CMO i Make Influence
Rasmus Bruus Larsen er Founder og CMO i Make Influence. Han har i mere end otte år arbejdet med e-commerce og online markedsføring. Han har altid interesseret sig meget for marketing og har blandt andet specialiseret sig inden for e-mail marketing, influencer marketing, konverteringsoptimering, SoMe og forretningsudvikling.