Micro influencer marketing er en god vej til at vise dine produkter for en relevant målgruppe og dermed få flere kliks og booste salget. Men hvordan kommer du i gang med micro influencers? Og hvordan vælger man den rette? Det får du tre konkrete råd til her.
Micro influencers har typisk mellem 5000 - 25.000 følgere. Deres profiler er kendetegnet ved at have fokus på en niche baseret på deres interesser og passion. De virker mere personlige end de store profiler, men de er lige så professionnelle.
Micro influencernes store fordel er troværdighed og større engagement-rater. De giver et mere autentisk indblik i deres verden, og denne personlige vinkel gør, at følgerne ikke har reklame-skyklapperne fremme. For din virksomhed og produkter betyder det, at de bliver eksponeret for færre personer, der til gengæld er mere modtagelige.
Det var en kort definition. Her kommer rådene til at komme i gang.
Før du overvejer, hvilken micro influencer, du vil samarbejde med, er det godt at tage et skridt tilbage og først overveje, om du vil eksponeres på Instagram, YouTube eller en blog? Eller flere platforme på samme tid? Mulighederne er mange, men hver platform har sine fordele.
Instagram er især god til mode, mad, rejser, bolig og hudpleje samt andre produkter, der egner sig godt til et visuelt univers. Det er en bred platform, hvor ca. 34% af den danske befolkning har en profil ifølge tal fra Danmarks Statistik.
På YouTube er der mere spillerum med videoerne, og her kan micro influenceren virkelig være kreativ med kampagnen. Her kommer livsstilsprodukter og oplevelser virkelig til sin ret - især over for et yngre publikum.
Du kan også vælge at gå efter en blog. Her kan du få en grundig beskrivelse af jeres produkter og et stærkt link, der også styrker jeres SEO. Målgruppen afhænger af bloggens fokus.
Hvem den rette micro influencer er for jer, kommer an på dit produkt og branche og deres fokus og interesser og følgerskare.
Med mindre du bruger en influencer platform, kræver det lidt gravearbejde at finde den rigtige micro influencer. Men surf rundt på den valgte platform og besøg forskellige profiler. Der skal nok dukke et relevant match op.
Influencer marketing handler ikke kun om produkter og kampagner, men også om relationer.
Både mellem influenceren og følgerne, men især også mellem jer og influenceren. Giv derfor micro influenceren frihed til at lave opslag i tråd med deres stil, for de kender følgerne bedst. Vær gerne i løbende dialog under kampagnen og opbyg en relation, der (måske) kan vare i mange år frem.
Founder og CMO i Make Influence
Rasmus Bruus Larsen er Founder og CMO i Make Influence. Han har i mere end otte år arbejdet med e-commerce og online markedsføring. Han har altid interesseret sig meget for marketing og har blandt andet specialiseret sig inden for e-mail marketing, influencer marketing, konverteringsoptimering, SoMe og forretningsudvikling.