Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
Tilmeld dig vores nyhedsbrev nu.
Du kan altid framelde dig med et enkelt klik.
Gratis viden, kurser og webinarer inden for online markedsføring og drift af små virksomheder

Bloggen

Find den helt rette influencer til din virksomhed

Skal du i gang med influencer marketing? 

Så står du nu overfor en af de mest essentielle beslutninger, der afgør, om denne strategi bliver en succes. Du skal finde den rette influencer til at markedsføre dit brand og produkter. 

Her er tre spørgsmål, du bør svare på, inden du rækker ud til influencere. 

Hvordan er influencerens univers og engagement-rater?

Når du har fundet et par potentielle influencere, bør du altid scrolle ned af deres Instagram-profiler og lære deres univers at kende. For selvom det er en god fashion-blogger, er det ikke nødvendigvis det rette match til dine økologiske t-shirts. 

Se også, hvor ofte de lægger nye opslag op. Regelmæssige opslag plejer at styrke relationen til følgerne. Er det kommet flere eller færre opslag det seneste år? 

Det er ikke givet, at det betyder højt engagement på opslagene, så tjek hvor mange likes og kommentarer opslagene får.

Hvis du vælger influencere via en influencer marketing platform, får du endnu mere data til rådighed, inden du vælger influencers. 

Til sidst skal du selvfølgelig vurdere, om du kan lide det, du ser på profilen. Er influenceren en person, du vil have som ambassadør for dit brand? 

Matcher din målgruppe influencerens følgerskare?

Én ting er influenceren som afsender. Der skal også være et match mellem influencerens følgere, som bør være den optimale målgruppe for dit brand og produkt. Det er dem, der skal omdannes til dine nye kunder.  

Influence marketingsstyrke er, at du ikke kun har mulighed for at nå ud til din almindelig målgruppe, men også nye målgrupper, der ellers kan være svære at ramme. 

Overvej også, hvem du ikke vil eksponeres for. Et eksempel kunne være en online sexshop, der gerne vil bruge influencer marketing til at promovere sit undertøj. Her skal følgerne være voksne kvinder, og dermed skal man undgå influencere, hvis følgerskare er under 20 år. 

Brug derfor god tid på at undersøge influencernes følgerskare, så du når ud til de rette mennesker. 

Hvad er formålet med influencer-kampagnen? 

Sidst men ikke mindst skal I selvfølgelig beslutte, hvad målet med kampagnen skal være. 

  • Er det større brand awareness? 
  • Er det mere salg?
  • Mere trafik til hjemmesiden?
  • Flere tilmeldinger til nyhedsbrevet? 

Hvis det er brand awareness, I ønsker, bør I finde en macro eller mega influencer med mange følgere. Det giver enorm eksponering. 

En micro influencer med færre end 5000 følgere giver naturligvis mindre eksponering, men ofte har de højere engagement rate og giver mere trafik til din hjemmeside. 

Forarbejdet betaler sig

Der er mange dygtige influencers at vælge imellem, og i dag er de mere professionelle end nogensinde. Det kræver forarbejde at finde det rigtige match, men vælger du den rette, er du godt på vej til en succesfuld influencer marketing kampagne. 

Del indlægget med venner og kollegaer

Blog ekspert

Founder og CMO i Make Influence

Rasmus Bruus Larsen er Founder og CMO i Make Influence. Han har i mere end otte år arbejdet med e-commerce og online markedsføring. Han har altid interesseret sig meget for marketing og har blandt andet specialiseret sig inden for e-mail marketing, influencer marketing, konverteringsoptimering, SoMe og forretningsudvikling.
 

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

Marketing-folk rundt om et bord
Rasmus Bruus Larsen
Founder og CMO i Make Influence
Tags: Kommunikation & Markedsføring

Bruger du stadigvæk halvhjertet energi på din influencer marketing og ærgrer dig over for få leads og konverteringer? Så er det måske på tide, at du tænker din influencer marketing ind i din overordnet markedsføringsstrategi.

Smartphone med instagram og micro influencer profil
Rasmus Bruus Larsen
Founder og CMO i Make Influence
Tags: Kommunikation & Markedsføring

Micro influencer marketing er en god vej til at vise dine produkter for en relevant målgruppe og dermed få flere kliks og booste salget. Men hvordan kommer du i gang med micro influencers?

Founder og CMO i Make Influence

Rasmus Bruus Larsen er Founder og CMO i Make Influence. Han har i mere end otte år arbejdet med e-commerce og online markedsføring. Han har altid interesseret sig meget for marketing og har blandt andet specialiseret sig inden for e-mail marketing, influencer marketing, konverteringsoptimering, SoMe og forretningsudvikling.
 


I ET STOLT SAMARBEJDE MED

Endnu ikke bruger på IVÆKST? Opret dig her