Skal du i gang med influencer marketing?
Så står du nu overfor en af de mest essentielle beslutninger, der afgør, om denne strategi bliver en succes. Du skal finde den rette influencer til at markedsføre dit brand og produkter.
Her er tre spørgsmål, du bør svare på, inden du rækker ud til influencere.
Når du har fundet et par potentielle influencere, bør du altid scrolle ned af deres Instagram-profiler og lære deres univers at kende. For selvom det er en god fashion-blogger, er det ikke nødvendigvis det rette match til dine økologiske t-shirts.
Se også, hvor ofte de lægger nye opslag op. Regelmæssige opslag plejer at styrke relationen til følgerne. Er det kommet flere eller færre opslag det seneste år?
Det er ikke givet, at det betyder højt engagement på opslagene, så tjek hvor mange likes og kommentarer opslagene får.
Hvis du vælger influencere via en influencer marketing platform, får du endnu mere data til rådighed, inden du vælger influencers.
Til sidst skal du selvfølgelig vurdere, om du kan lide det, du ser på profilen. Er influenceren en person, du vil have som ambassadør for dit brand?
Én ting er influenceren som afsender. Der skal også være et match mellem influencerens følgere, som bør være den optimale målgruppe for dit brand og produkt. Det er dem, der skal omdannes til dine nye kunder.
Influence marketingsstyrke er, at du ikke kun har mulighed for at nå ud til din almindelig målgruppe, men også nye målgrupper, der ellers kan være svære at ramme.
Overvej også, hvem du ikke vil eksponeres for. Et eksempel kunne være en online sexshop, der gerne vil bruge influencer marketing til at promovere sit undertøj. Her skal følgerne være voksne kvinder, og dermed skal man undgå influencere, hvis følgerskare er under 20 år.
Brug derfor god tid på at undersøge influencernes følgerskare, så du når ud til de rette mennesker.
Sidst men ikke mindst skal I selvfølgelig beslutte, hvad målet med kampagnen skal være.
Hvis det er brand awareness, I ønsker, bør I finde en macro eller mega influencer med mange følgere. Det giver enorm eksponering.
En micro influencer med færre end 5000 følgere giver naturligvis mindre eksponering, men ofte har de højere engagement rate og giver mere trafik til din hjemmeside.
Der er mange dygtige influencers at vælge imellem, og i dag er de mere professionelle end nogensinde. Det kræver forarbejde at finde det rigtige match, men vælger du den rette, er du godt på vej til en succesfuld influencer marketing kampagne.
Founder og CMO i Make Influence
Rasmus Bruus Larsen er Founder og CMO i Make Influence. Han har i mere end otte år arbejdet med e-commerce og online markedsføring. Han har altid interesseret sig meget for marketing og har blandt andet specialiseret sig inden for e-mail marketing, influencer marketing, konverteringsoptimering, SoMe og forretningsudvikling.