Bloggen

Den ultimative guide til YouTube-annoncering - 3 af 3

Dette er del 3 af Den ultimative guide til YouTube-annoncering. Læs del 2 her.

Sidste del af den ultimative guide til YouTube-annoncering kommer til at handle om, hvordan du rammer din kernemålgruppe med dine videoannoncer. I forbindelse med målretning, bliver du også introduceret til video remarketing, som i mange tilfælde er super effektivt. En andet interessant målretningsmulighed er “Similar audiences”, som jeg også berører i denne del. Til slut har jeg lavet en simple tjekliste, som samler op på tværs af alle 3 indlæg.

Tredje del kommer til at fokusere på:

  • Hvordan du rammer din kernemålgruppe
  • Video remarketing
  • Similar audiences
  • Tjekliste

 

Kampagnemålretning

Som nævnt i starten af dette blogindlæg, så oprettes og håndteres alle YouTube kampagner i AdWords. Når du opretter en YouTube kampagnen uanset, om det er InStream eller Discovery ads, så skal du målretter dine annoncer og ramme din målgruppe bedst muligt. Du har følgende målretningsmuligheder:

  • Keywords: På samme måde som AdWords, hvor man ønsker at få vist sine annoncer, når brugerne anvender bestemte keywords. Eksempelvis målretter vi hos Lendme vores annoncer, når en bruger søger på samlelån.
  • Geografi: Er du en lokal butik, kan du eksempelvis målrette specifikke områder
  • Demografi: Vælg blandt andet alder, køn og forældrestatus
  • Interesser: Målret dine annoncer mod folk, der har vist interesse for noget specifik. Det kan eksempelvis være personer, hvis adfærd indikerer, at de interesserer sig for sport eller musik.
  • Emner: Du har mulighed for at målrette dine annoncer mod specifikke emner. Det kunne være emner, der omhandler biler
  • Placeringer: Du har mulighed for at vælge specifikke videoer og eller YouTube kanaler, hvor du gerne vil vise dine annoncer. Det kræver dog, at ejeren accepterer videoannoncer. Et eksempel kunne være, hvis du sælger Nike fodboldstøvler. Her ville det være oplagt at målret sine annoncer mod Ronaldo videoer, som ofte ses af unge fans, der selv spiller fodbold.

Du har også mulighed for at kombinere ovenstående målretningsmuligheder og på den måde ramme din målgruppe mere præcist.

Udover muligheden for at kombinere, så har du faktisk også mulighed for at ekskludere ovenstående målretningsmuligheder.

 

Video remarketing

En stærk og effektiv målretningsmulighed, som du skal få dig lært hurtigt muligt er remarketing. Med video remarketing har du mulighed for at nå ud til brugere, som allerede har interageret med en af dine videoer, videoannoncer eller YouTube kanal. På den måde kan du altså ramme brugere, som allerede har vist en eller anden form for interesse for dit video content. 

Men det stopper ikke her. Du har nemlig også mulighed for at målrette dine videoannoncer mod brugere, som på en eller anden måde har interageret med dit website. Det kan eksempelvis være i form af et besøg eller køb.

Seneste tiltag fra Google på remarketingfronten er de såkaldte “Customer lists”. Med customer list har du mulighed for at uploade din e-maildatabase og efterfølgende eksponere dem for dine videoannoncer.

 

Similar audiences

Det kommer nok ikke bag på dig, når jeg siger, at Google ved rigtig meget om dig og mig. Man kan være for eller imod, men det ændrer ikke på, at mængden af data, som Google besidder fortæller rigtig meget om brugerne. Faktisk har de så meget data og viden, at de blandt alle deres millioner af brugere kan finde nogen, som minder og dine kunder. De kalder det for Similar audiences og går i korte træk ud på, at de beder Google finde brugere, som minder om eksempelvis dine kunder. Når de har gjort det kan du efterfølgende målrette dine videoannoncer til netop det segment.

Du kan eksempelvis uploade emailadresser på dine kunder og lave et similar audience på dine kunder. Ellers du kan også vælge at lave et similar audience segment, på alle dem der har besøgt dit website.

Hos Lendme har vi stor succes med at anvende similar audiences til vores YouTube kampagner: Men faktisk også til vores Facebook kampagner, da Facebook på samme måde som Google har data og viden nok til at kunne lave segmenter, der minder om kunderne. Facebook kalder det dog for Lookalike i stedet for similar audiences.

 

How to video om YouTube annoncering

Har du har fået blod på tanden og klar til at tage næste skridt, som er at oprette en YouTube kampagne. Så anbefaler jeg dig at søge efter en how to video på YouTube. Jeg kunne sagtens have forlænget dette blogindlæg med 2-3 ekstra sider med forklaring og screen shots. Men i stedet henviser jeg til, at du benytter YouTube, da det netop er i cases som disse, at mediet fungerer super godt. Der findes et hav af forskellige videoer, hvor du bliver guidet igennem step by step. Så hop ind på YouTube og så eksempelvis efter “How to create an YouTube instream ad”.

 

Tjekliste

Hvis du har besluttet dig for at kaste dig ud i YouTube annoncering, så får du her en tjekliste på at komme i gang.

  • Opret en YouTube kanal
  • Opret en AdWords konto
  • Connect dine YouTube og AdWords
  • Find ud af, om dit mål og budskab passer bedst til InStream eller Discovery ads
  • Opret en eller flere kampagne i AdWords (se how to videoer)
  • Vælg målretning
  • Få styr på remarketing og similar audiences
Del indlægget med venner og kollegaer

Blog ekspert

CIO

Peter Grunnet Wang er oprindeligt uddannet Geofysiker fra Københavns Universitet. Peter er med-stifter og CIO i Lendme, der er Danmarks første digitale låne-broker med et fuldt automatiseret end-to-end system. Peter har mange års erfaring med udvikling af digitale produkter og services, med specielt fokus på overordnet styring af IT-projekter af hele "stacken".

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

Kundeservice er virksomhedens ansigt udadtil, og god kundeservice er mange penge værd. Hos Lendme har vi konkretiseret, hvad god kundeservice er

I anden del af den ultimative guide til YouTube-annoncering får du en introduktion til de to annonceformater, som du har mulighed for at oprette. Udover en forklaring af formater, fortæller jeg også, hvornår du bør overveje det ene format frem det andet. I forlængelse heraf får du også inspiration til, hvilke mål og kpi’er du kan arbejde med til begge formater.

Danskernes medievaner har flyttet sig meget, når det kommer til at se traditionelt flow tv. Online videotjenester som eksempelvis YouTube, Facebook video, Netflix og HBO får mere og mere opmærksomhed. I denne guide viser vi dig de  mangemuligheder og det potentiale, YouTube dækker over.

Tags:
IT

Her får du tre konkrete forslag til, hvordan du hurtigt kan forbedre brugeroplevelsen og konverteringen på din hjemmeside. Tiltag vi i Lendme har haft stor glæde af.

Mulighederne er uendelige, spørgsmålene er mange, og der er ikke grænser for, hvor mange, der kan lave en hjemmeside for dig. I dette blogindlæg beskriver vi, hvilke overvejelser der er gode at gøre sig, inden man skal have lavet en hjemmeside. Hos Lendme har vi været igennem præcis denne proces, og har stor erfaring fra tidligere projekter - her skriver vi om gode råd og tips, før du selv kaster dig ud i samme proces.

CIO

Peter Grunnet Wang er oprindeligt uddannet Geofysiker fra Københavns Universitet. Peter er med-stifter og CIO i Lendme, der er Danmarks første digitale låne-broker med et fuldt automatiseret end-to-end system. Peter har mange års erfaring med udvikling af digitale produkter og services, med specielt fokus på overordnet styring af IT-projekter af hele "stacken".

x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
Tilmeld dig vores nyhedsbrev nu.
Du kan altid framelde dig med et enkelt klik.