Tags: IT, Kommunikation & Markedsføring
Danskernes medievaner har flyttet sig meget, når det kommer til at se traditionelt flow tv. Online videotjenester som eksempelvis YouTube, Facebook video, Netflix og HBO får mere og mere opmærksomhed. Selvom den unge del af befolkningen har været hurtigst til at foretrække onlinetjenester, så følger den ældre del godt med. Man taler også om, at medier som eksempelvis YouTube og Facebook er lean in medier, hvor brugerne har fokus (ofte via mobilen) på mediet, hvorimod tv i højere grad er lean back. Det vil sige, når reklameblokken starter finder vi mobilen frem og tjekker fx Facebook.
Det betyder, at man som annoncør skal til at genoverveje størrelsen på sit tv-reklamebudget, hvis man gerne vil være samme sted som målgruppen. Omvendt har tjenester som Youtube og Facebook også gjort det muligt for virksomheder med budgetter, der ikke rækker til tv, at annoncere i levende billeder og lyd.
Selvom onlinetjenesterne bider sig mere og mere fast i mediebilledet, så har tv stadig sin berettigelse i visse tilfælde. Vi oplever eksempelvis, at tv stadig fungerer godt inden for lånebranchen. Så målet med dette blogindlæg, er ikke at tale tv ned, men i stedet at åbne op for de muligheder og det potentiale, YouTube dækker over.
Hos Lendme har vi stor success med Youtube-annoncering, og vi håber andre kan få glæde af denne form for markedsføring.
Den ultimative guide
Jeg har valgt at dele det samlede indlæg op i tre dele, som tilsammen kommer til at berører følgende områder:
Første del kommer til at fokusere på:
Fakta om YouTube
Siden den første YouTube video “Me at the zoo” blev uploadet 23. april 2005 er der sket meget. Kigger man på nogle af de tal, som Google selv har offentliggjort omkring YouTube, så kan følgende blandt andet nævnes:
Ovenståenden er blot et udsnit af nogle af de vanvittige tal, som YouTube leverer. Kigger vi på, hvordan Youtube indgår i det danske mediebillede, så er kanalen i top 3 sammen med kanaler som tv2 og tv3, når det kommer til kommercielle tv-kanaler.
Sådan kommer du igang
Nedenstående beskriver, hvad du skal have på plads, inden du kan begynde at annoncere via YouTube.
Step 1
Ikke overraskende kræver det en YouTube-kanal, hvis du gerne vil annoncere. Så hvis du ikke har en YouTube-kanal, er step 1 at oprette en YouTube-kanal. I stedet for at jeg bruger en masse spalteplads på at forklare, hvordan du sætter en kanal op, bruger jeg i mediet selv. I denne YouTube-videoguide, kan du se, hvordan du opretter en kanal.
Step 2
For at kunne oprette YouTube-annoncer kræver det også, at du har en AdWords-konto, da hele annonceringsdelen er en integreret del af AdWords. Så hvis du ikke har en AdWords konto, skal den også oprettes. Det er gratis at oprette både en YouTube- og AdWords-konto. Du betaler først i det øjeblik, du begynder at annoncere. På samme måde som med YouTube-kanalen får du her et link til en YouTube-video, der guider dig til, hvordan du opretter en AdWords-konto.
Step 3
Når du har oprettet en YouTube- og AdWords-konto, skal de kobles sammen, hvilket er en simpel opgave. Denne video viser dig, hvordan du med ganske få klik kobler YouTube og AdWords sammen.
Læs videre i del 2 af Den ultimative guide, hvor de mange forskellige annonceformater beskrives.
CIO
Peter Grunnet Wang er oprindeligt uddannet Geofysiker fra Københavns Universitet. Peter er med-stifter og CIO i Lendme, der er Danmarks første digitale låne-broker med et fuldt automatiseret end-to-end system. Peter har mange års erfaring med udvikling af digitale produkter og services, med specielt fokus på overordnet styring af IT-projekter af hele "stacken".