IVÆRKSÆTTERHOTLINE
Få den hjælp du søger
Læs mere
Tlf. 7013 0313 (Hverdage 8.00-20.00)
Skriv en mail med dit spørgsmål
Spring over køen til vores gratis kurser. Tilmeld vores nyhedsbrev nu:

Send en mail til hotlinen:

Kom først i køen

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få alle vores gratis aktiviteter direkte i din inbox.

Bloggen

Den Ultimative Guide til YouTube-annoncering - 1 af 3

Danskernes medievaner har flyttet sig meget, når det kommer til at se traditionelt flow tv. Online videotjenester som eksempelvis YouTube, Facebook video, Netflix og HBO får mere og mere opmærksomhed. Selvom den unge del af befolkningen har været hurtigst til at foretrække onlinetjenester, så følger den ældre del godt med. Man taler også om, at medier som eksempelvis YouTube og Facebook er lean in medier, hvor brugerne har fokus (ofte via mobilen) på mediet, hvorimod tv i højere grad er lean back. Det vil sige, når reklameblokken starter finder vi mobilen frem og tjekker fx Facebook.

Det betyder, at man som annoncør skal til at genoverveje størrelsen på sit tv-reklamebudget, hvis man gerne vil være samme sted som målgruppen. Omvendt har tjenester som Youtube og Facebook også gjort det muligt for virksomheder med budgetter, der ikke rækker til tv, at annoncere i levende billeder og lyd.

Selvom onlinetjenesterne bider sig mere og mere fast i mediebilledet, så har tv stadig sin berettigelse i visse tilfælde. Vi oplever eksempelvis, at tv stadig fungerer godt inden for lånebranchen. Så målet med dette blogindlæg, er ikke at tale tv ned, men i stedet at åbne op for de muligheder og det potentiale, YouTube dækker over.

Hos Lendme har vi stor success med Youtube-annoncering, og vi håber andre kan få glæde af denne form for markedsføring.

 

Den ultimative guide

Jeg har valgt at dele det samlede indlæg op i tre dele, som tilsammen kommer til at berører følgende områder:

  • Hvad er YouTube for en størrelse?
  • Hvordan du helt lavpraktisk kommer i gang
  • Introduktion til annonceringsformaterne
  • Hvordan du rammer din kernemålgruppe
  • Video remarketing
  • Similar audiences
  • Tjekliste

Første del kommer til at fokusere på:

  • Hvad er YouTube for en størrelse?
  • Hvordan du helt lavpraktisk kommer i gang

 

Fakta om YouTube

Siden den første YouTube video “Me at the zoo” blev uploadet 23. april 2005 er der sket meget. Kigger man på nogle af de tal, som Google selv har offentliggjort omkring YouTube, så kan følgende blandt andet nævnes:

  • 1 milliard timers indhold bliver hver dag set på YouTube
  • YouTube er verdens 2. største søgemaskine - kun overgået af Googles egen
  • Over 1 milliard brugere, hvilket svarer til ca. en tredjedel af hele internettet
  • Hvert minut bliver der set 4.1 millioner YouTube videoer

Ovenståenden er blot et udsnit af nogle af de vanvittige tal, som YouTube leverer. Kigger vi på, hvordan Youtube indgår i det danske mediebillede, så er kanalen i top 3 sammen med kanaler som tv2 og tv3, når det kommer til kommercielle tv-kanaler.

 

Sådan kommer du igang

Nedenstående beskriver, hvad du skal have på plads, inden du kan begynde at annoncere via YouTube.

Step 1

Ikke overraskende kræver det en YouTube-kanal, hvis du gerne vil annoncere. Så hvis du ikke har en YouTube-kanal, er step 1 at oprette en YouTube-kanal. I stedet for at jeg bruger en masse spalteplads på at forklare, hvordan du sætter en kanal op, bruger jeg i  mediet selv. I denne YouTube-videoguide, kan du se, hvordan du opretter en kanal.

Step 2

For at kunne oprette YouTube-annoncer kræver det også, at du har en AdWords-konto, da hele annonceringsdelen er en integreret del af AdWords. Så hvis du ikke har en AdWords konto, skal den også oprettes. Det er gratis at oprette både en YouTube- og AdWords-konto. Du betaler først i det øjeblik, du begynder at annoncere. På samme måde som med YouTube-kanalen får du her et link til en YouTube-video, der guider dig til, hvordan du opretter en AdWords-konto.

Step 3

Når du har oprettet en YouTube- og AdWords-konto, skal de kobles sammen, hvilket er en simpel opgave. Denne video viser dig, hvordan du med ganske få klik kobler YouTube og AdWords sammen.

Læs videre i del 2 af Den ultimative guide, hvor de mange forskellige annonceformater beskrives.

Del indlægget med venner og kollegaer

KOMMENTER PÅ Google+

Henter kommentarer ...

Blog ekspert

CIO

Peter Grunnet Wang er oprindeligt uddannet Geofysiker fra Københavns Universitet. Peter er med-stifter og CIO i Lendme, der er Danmarks første digitale låne-broker med et fuldt automatiseret end-to-end system. Peter har mange års erfaring med udvikling af digitale produkter og services, med specielt fokus på overordnet styring af IT-projekter af hele "stacken".

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

13.04.2018
Peter Grunnet Wang
CIO
Tags: Administration, Kommunikation, Kommunikation & Markedsføring, Tryghed

Kundeservice er virksomhedens ansigt udadtil, og god kundeservice er mange penge værd. Hos Lendme har vi konkretiseret, hvad god kundeservice er

26.01.2018
Peter Grunnet Wang
CIO
Tags: IT, Kommunikation & Markedsføring

Sidste del af den ultimative guide til YouTube-annoncering kommer til at handle om, hvordan du rammer din kernemålgruppe med dine videoannoncer.

26.01.2018
Peter Grunnet Wang
CIO
Tags: IT, Kommunikation & Markedsføring

I anden del af den ultimative guide til YouTube-annoncering får du en introduktion til de to annonceformater, som du har mulighed for at oprette. Udover en forklaring af formater, fortæller jeg også, hvornår du bør overveje det ene format frem det andet. I forlængelse heraf får du også inspiration til, hvilke mål og kpi’er du kan arbejde med til begge formater.

01.11.2017
Peter Grunnet Wang
CIO
Tags: IT

Her får du tre konkrete forslag til, hvordan du hurtigt kan forbedre brugeroplevelsen og konverteringen på din hjemmeside. Tiltag vi i Lendme har haft stor glæde af.

29.09.2017
Peter Grunnet Wang
CIO
Tags: IT, Kommunikation, Kommunikation & Markedsføring

Mulighederne er uendelige, spørgsmålene er mange, og der er ikke grænser for, hvor mange, der kan lave en hjemmeside for dig. I dette blogindlæg beskriver vi, hvilke overvejelser der er gode at gøre sig, inden man skal have lavet en hjemmeside. Hos Lendme har vi været igennem præcis denne proces, og har stor erfaring fra tidligere projekter - her skriver vi om gode råd og tips, før du selv kaster dig ud i samme proces.

CIO

Peter Grunnet Wang er oprindeligt uddannet Geofysiker fra Københavns Universitet. Peter er med-stifter og CIO i Lendme, der er Danmarks første digitale låne-broker med et fuldt automatiseret end-to-end system. Peter har mange års erfaring med udvikling af digitale produkter og services, med specielt fokus på overordnet styring af IT-projekter af hele "stacken".

Få relevant viden om vækst. Snyd ikke dig selv for disse vitaminer til din virksomhed

HOLD DIG OPDATERET MED NYT FRA IVÆKST

GÅ ALDRIG MERE GLIP AF DET BEDSTE TIL DIN VIRKSOMHED

I ET STOLT SAMARBEJDE MED

Endnu ikke bruger på IVÆKST? Opret dig her