Hver dag taler vi med mange kunder vedr. inkasso, som ofte er fortvivlet omkring mulighederne for at inddrive deres ubetalte fakturaer. Er inkasso altid den rigtige løsning, når du har en ubetalt faktura?
I dette blogindlæg vil jeg forsøge at guide dig til, hvilke overvejelser du bør gøre dig, inden du går inkasso-vejen.
Er der kontakt til skyldner efter fakturering?
Ofte oplever vores kunder (kreditor) at op til leveringen, har dialogen med kunden (debitor) været upåklagelig, telefonen er blevet taget, og e-mails er blevet besvaret – men når fakturaen modtages, er debitor tavs.
Årsagerne til tavsheden kan være mange – men ofte ser vi, at når vi tager kontakt til skyldner, gør skyldner opmærksom på registrering som dårlig betaler samt tilskrivning af renter, rykkere og inkassosalær – ja så genoptages kommunikationen, og gælden bliver afviklet.
Råddet er, at du altid bør starte med at tage kontakt til skyldner med en ubetalt faktura. Sådan løses sagen bedst – vi kan trods alt alle sammen glemme at betale en faktura. Ignorerer skyldner dig bevist, ja så bør du overveje inkasso, da det ofte er eneste mulighed for at få skyldner i tale.
Har skyldner gjort indsigelse?
Har du hørt fra skyldner, efter fakturaen er sendt, og har skyldner gjort indsigelse, har du i udgangspunktet ikke mulighed for inkasso, og eneste mulighed er retssag.
Hvad er en indsigelse? Der findes faktisk ingen juridisk definition på begrebet, men en indsigelse er en utilfredshed over arbejdets kvalitet, udførsel eller pris. Populært kan man sige, at skyldner ikke skal betale for et stykke arbejde, der ikke er lavet korrekt – og derfor kan du heller ikke køre inkasso.
Har skyldner gjort indsigelse, skal du i stedet tage kontakt til en advokat, der kan hjælpe dig med en retssag. Der findes ingen nedre grænse for, hvornår det kan betale sig at føre en retssag, og finder du en dygtig advokat, kan en retssag sagtens være besværet værd. For en indsigelse er ALDRIG en fribillet til ikke at betale en regning!
Der er endelig kontakt – men skyldner trækker tiden
Ofte ser vi, at kreditor er i dialog med skyldner efter fakturaen er sendt, men at dialogen ikke fører til andet end blot tom snak. Dette kan eksempelvis være manglende overholdelse af betalingsfrist for senere betaling, manglende overholdelse af afdragsordninger eller konstante (dårlige) undskyldninger.
Hos Debito mener vi som udgangspunkt, at det er bedst, at en ubetalt faktura løses mellem debitor og kreditor. Og har kunden eksempelvis ikke pengene, så er mange virksomheder også villige til at lave en afdragsordning eller lignende, hvilket er en god løsning, hvis man som virksomhed kan, vil og ønsker at administrere dette.
Men oplever du som virksomhed, at skyldner blot trækker tiden og ikke overholder jeres aftaler, så er det vores klare overbevisning, at din tid kan bruges bedre, og at du derfor bør overveje inkasso. Så kan du i stedet fokusere på din forretning og på de kunder, der rent faktisk betaler dig.
Hvis du ender med at vurdere, at du er nødt til at ty til inkasso, kan du læse mere her:
Inkassodirektør og medejer af inkassovirksomheden Debito
Morten Holst Henriksen er uddannet Cand.Merc.Aud fra Aalborg Universitet og direktør for inkassobureauet Debito, der tilbyder inkasso til små- og mellemstore danske virksomheder. Han er derudover ekstern lektor for Region Nordjylland og Aalborg Universitet, hvor han underviser i regnskab, økonomi, inkasso, jura og forretningsudvikling.
Morten Holst Henriksen har vundet "Venture Cup" for bedste ide med Debito ApS - samt været nomineret til "Entrepreneur of the year" og "årets guldæg" - med selv samme virksomhed.
Debito ApS hjælper hver dag små- og mellemstore danske virksomheder med deres inkasso - og er blandt markedets mest effektive.