Tags: Økonomi
Markedet for regnskabsprogrammer boomer som aldrig før i Danmark og er vi blandt de lande i verden der har allerflest regnskabsprogrammer at vælge imellem, i forhold til antal virksomheder der er.
Det store udvalg af regnskabsprogrammer er glædeligt, men kan også være svært at overskue, når du står og skal i gang med et regnskabsprogram for første gang.
I dette blog indlæg er der taget udgangspunkt i en mindre virksomhed og at regnskabsprogrammet skal være online - der findes en håndfuld rigtig store regnskabsprogrammer, disse er typisk installeret internt hos virksomheden, typisk kræver det intern eller ekstern serverplads, har typisk meget dyre licenser tilkoblet, er ofte dyre at vedligeholde og kræver et stort behov.
Dermed er der en god håndfuld retur, som du bør overveje og se nærmere på: Billy, E-conomy, Simpelt regnskab, Web regnskab, Dinero og Xena.
Jeg har udvalgt 4 punkter du bør tage med i dine overvejelser når du skal vælge regnskabsprogram.
1) Vælg et regnskabsprogram du kan vokse med
De fleste regnskabsprogrammer, herunder e-conomic, dinero og Xena har forskellige prisstrukturer, typisk en helt gratis udgave, en billig udgave og en dyrer version.
I langt de fleste startups, mindre virksomheder og enkeltmandsvirksomheder hvor aktiviteten, antal fakturaer osv. er af mindre omfang, er de gratis og billige produkter fra disse mere end rigeligt - og får du brug for det, kan du altid opgrader til en større pakke når du en dag får brug for flere bilag, posteringer og tillægsmoduler til fx rykkerstyring, inkasso, indscanning osv.
Det giver ingen mening at vælge en store udgave, hvis det på sigt viser sig at være unødvendigt og fordyrrende. Start derfor altid med det billigste - og i takt med din virksomhed vokser, kan du altid opgrader.
Har du på sigt planer om ansatte, indscanningsmpduler, planer om at kunne sende dine kunder rykkere og sende dine dårlige betalere til inkasso - ja så er e-conomic og dinero rigtig fine valg. De begge har rigtig mange integrationer til alt fra pakkelabels, timeregistrering, debitorstyrring, webshop styring osv.
2) Prisen må ikke være et parameter
Når du vælger regnskabsprogram i dette segment, så må prisen aldrig være afgørende for dig. Se i langt højere grad på selve produktet, brugervenlighed, funktioner og dine vækstmuligheder med produktet.
Prisen for disse løsninger koster et sted fra 79 kroner pr. mdr. til ca. 199 kroner. Prisforskellen er dermed så lille at den ikke bør have indflydelse på valget.
Typisk er betalingen for disse løsninger månedlige betalinger.
3) Vælg et regnskabsprogram der kan spille sammen med dine løsninger
Bruger du løsninger i dag inden for eksempelvis lagerstyring, timeregistrering eller inkasso - ja så undersøg om eksempelvis din nuværende inkassovirksomhed fx. har en integration til et regnskabsprogram, det gør ofte arbejdet med dårlige betalere, timeregistrering eller din lagerstyrring langt nemmere og kan spare dig for mange daglige kampe, posteringer og bilag.
At være fremsynet er svært, men forsøg alligevel, måske har du ikke behovet i dag - men kunne det tænkes du fremadrettet fik behov for lagerstyring, webshop integration? - Ja så vælg allerede nu et regnskabsprogram der understøtter dette.
4) Skal du bogføre resten af dit liv?
Nej vel?
Som selvstændig og iværksætter er bogføring, fakturering, håndtering af dårlige betalere, udsendelse af rykkere og postering af bilag ikke det man drømmer om at bruge sin tid på. Man vil i langt højere grad bruge tid på sine kunder, sit produkt og udvikling af sin virksomhed. I starten er det ofte en nødvendighed at man selv bogfører, og typisk også en sund diciplin. Regnskabsprogrammer som Dinero har mange smarte funktioner der hjælper mindre bogførings-kyndige med at bogføre sine bilag smart og enkelt. Dette sker igennem eksempelvis at foreslå hvor bilag bør bogføres. Har du kun ambitoner om et simpelt setup, hvor du nemt og hurtigt kan bogføre de par bilag du måtte have, ja så gå efter en løsning som billy, dinero eller lignende.
Men er din drøm derimod ikke at skulle bogføre, følge op på dårlige betalere og udsende rykkerskrivelser resten af dit liv - ja så bør du i langt højere grad se imod en løsning som e-conomic.
Nej, e-conomic er ikke lige så nemt at komme igang med, nej e-conomic er ikke lige så brugervenligt hvis du aldrig før har bogført, der er det væsentligt hurtigere at komme igang med både Dinero og Billy - men ønsker du derimod en løsning hvor en intern eller ekstern bogholder og revisor jonglerer rundt i - og som de er verdensmestre i? ja så er e-conomic utvivlsomt den rigtige løsning. Der findes ingen eksterne eller interne bogholdere der ikke har erfaring med e-conomic eller i hvert fald inden for meget kort tid vil være superbrugere.
Du vil endda kunne risikerer at visse bogholdere ikke vil bogføre i andet ens e-conomic.
Konklusion
Find det regnskabsprogram du føler dig godt tilpas med og som du tror du kan vokse med. De fleste regnskabsprogrammer er lynhurtige at komme igang med, og mange af dem gør også bogføring nemmere (end det har været).
Har du ambitioner om at vækste og dermed gøre virksomheden mere komplekst end blot ind- og udbetalinger, få en intern eller ekstern bogholder på sigt, ja så bør du allerede nu måske overveje en løsning som e-conomic. E-conomic er ikke nødvendig den bedste løsning for dig her og nu, men det er den løsning du vil kunne vokse mest med.
God jagt efter regnskabsprogram :-)
Inkassodirektør og medejer af inkassovirksomheden Debito
Morten Holst Henriksen er uddannet Cand.Merc.Aud fra Aalborg Universitet og direktør for inkassobureauet Debito, der tilbyder inkasso til små- og mellemstore danske virksomheder. Han er derudover ekstern lektor for Region Nordjylland og Aalborg Universitet, hvor han underviser i regnskab, økonomi, inkasso, jura og forretningsudvikling.
Morten Holst Henriksen har vundet "Venture Cup" for bedste ide med Debito ApS - samt været nomineret til "Entrepreneur of the year" og "årets guldæg" - med selv samme virksomhed.
Debito ApS hjælper hver dag små- og mellemstore danske virksomheder med deres inkasso - og er blandt markedets mest effektive.