Tags: Finansiering, Tryghed
Lige før jul skrev Michael Kolding, som er afdelingsdirektør i Jyske Bank, i sin blog her på IVÆKST, at det er vigtigt, at du er i stand til at skabe tryghed hos din bankrådgiver, hvis du ønsker hjælp til finansiering.
Læs Michael Koldings blog 'Kedelig bankmand' her.
I den her blog giver jeg dig nogle redskaber til, hvor du i praksis formulerer en beskrivelse af din virksomhed, så bankmanden både får indsigt i din forretning og samtidig oplever dig som en troværdig samarbejdspartner.
Beskriv de udfordringer, som du løser for andre med din virksomhed
Sørg for, at det står klart for din bankmand, hvad det er for udfordringer din virksomhed løser for andre. På den måde viser du, at du ikke kun er en ’drømmer’, der ønsker at starte egen virksomhed. Du har faktisk også gjort dig klart, at der skal være nogen til at aftage dit produkt
Beskriv udgangspunktet for din virksomhed
Sørg for, at det står klart for din bankmand, at du har forberedt dig grundigt på situationen. Tag udgangspunkt i din SWOT-analyse og vis ham, at du har lavet en grundig analyse, hvor du både forholder dig til styrker, svagheder, trusler og muligheder. Vær ærlig om de udfordringer, som du står over for, for bankmanden skal nok opdage dem alligevel. Det centrale er ikke, om det lykkes dig at sælge din idé 100%. Det centrale er, at det lykkes for dig at give bankmanden den opfattelse, at du er seriøs og har forståelse for, hvad det et, du er ved at begive dig ud i.
Beskriv dine produkter eller ydelser
Sørg for, at det står klart for din bankmand, hvad det er for produkter eller ydelser, du tilbyder kunderne. Hvis bankmanden har en klar opfattelse af, hvad det er, du tilbyder, vil han opleve, at du er præcis og god til at formidle. I hans øjne fremstår du dermed også mere troværdig, fordi han kan se, at så er der også en god chance for, at dine kunder forstår, hvad du sælger.
Beskriv dine mål
Sørg for, at det står klart for din bankmand, hvad dine mål er. Del det f.eks. op i hovedmål og delmål. Præsentér samtidig en model for, hvordan du følger op på dine mål, så det er tydeligt, hvordan du evaluerer din indsats. På den måde demonstrerer du overblik og saglighed, og du giver banken en god fornemmelse af, at du ikke arbejder i blinde.
Retorisk konsulent
Founder af Øverst Oppe
Michael Lykke er med sin baggrund som retoriker, skuespiller og mange års erfaring som underviser en garvet instruktør, der arbejder med kommunikation på både personligt og strategisk niveau i små - såvel som store organisationer.
Han løser opgaver i organisationer som Syddansk Universitet, Advokatsamfundet og Steno Health Promotion Center. Derudover arbejder han også med at coache iværksættere og start up’s i personlig præsentationsteknik.