I 2015 ville jeg starte mit første affiliate marketing projekt. Det skulle være noget, som aldrig gik af mode. Der skulle være en konstant efterspørgsel. Det skulle også være noget, som havde et stort økonomisk potentiale, men med minimal konkurrence. Det viste sig selvsagt at være umuligt at finde.
Alt fra a-kasser, lån og forsikring til webhosting og online spil var maxet ud med 117 hardcore marketeers, der lå og kæmpede om trafikken på Google. Skulle jeg alligevel kaste mig ind i kampen? Nej. Det ville blive en lang og træg vej til tops, når man er oppe imod dygtige, erfarne personer, der har et gennemgribende kendskab til online marketing. Der skulle al for meget til, før at jeg ville kunne cementere mig i nichen og få en bid af kagen.
Den alternative metode
Mit SEO game var på det tidspunkt ikke godt nok, så jeg var nødt til at finde en anden tilgang, hvis jeg skulle forfølge idéen. Og den fandt jeg. Jeg begyndte nemlig at tænke mere kreativt og se det hele ovenfra. Jeg forsøgte at sætte mig i brugernes sted og tænke som dem.
Jeg endte med at vælge ’webhosting’ som niche - for jeg fandt en tilgang, hvor jeg ikke skulle konkurrere med alle de andre. Jeg havde fundet overhalingsbanen. Bagdøren. Processen var simpel og startede med et spørgsmål:
- Hvad skal en person bruge, inden han eller hun skal bruge webhosting?
Svaret var indlysende; Et domænenavn. Personen ville også skulle bruge et CMS og en masse andet, men først efter webhosting var på plads. Domænenavnet er typisk allerede fundet, når der skal købes webhosting. Det er det første, man leder efter. Hvis jeg kunne få fat i alle de personer, før de aktivt begyndte at søge efter webhosting, kunne jeg interagere med dem, før mine konkurrenter fik chancen. Giver det mening?
Domæneguide.dk blev født
Jeg havde nu sikret mig, at konkurrencen på domæne-relaterede søgeord var mindre end dem for webhosting. Der var ikke rigtig andre konkurrenter end DK-Hostmaster og de største webhosting selskaber som One.com, Simply etc. Jeg vurderede at opgaven var til at magte og gik igang med projektet.
Indenfor et års tid lå jeg på side 1 med alle de saftige søgeord. Dog ikke på ord som ’webhosting' og 'webhotel’ - men det var ok. De ord kunne de andre ligge og slås om. Jeg var i stedet gået efter ’domæne, domænenavn, køb domænenavn’ etc. - og akkurat som forventet, konverterede min hjemmeside rigtig pænt fra starten af.
Andre vigtige elementer
Jeg har altid troet på begreberne ’relevans, frekvens og naturlighed’, når det kommer til SEO. Det kan man let se på f.eks. Majestic Topical Trust Flow på billedet herunder eller på listen over RD hos Ahrefs, hvor RD overvejende er IT-relaterede.
Jeg tror på, at Google før eller siden finder en måde at sortere skidt fra kanel – og den dag vil jeg helst ikke stå med en linkprofil bestående af forhenværende frisører og pladesmede, der helt mirakuløst skriver artikler om at købe domænenavne gennem min hjemmeside. Det ville ikke bare virke unaturligt, men komplet idiotisk. Det sætter jeg mine penge på, at Google tillægger endnu større betydning i fremtiden.
Essensen af denne artikel er metoden og tilgangen til projektet. Samme skabelon kan bruges i mange andre nicher. Nu er det op til dig at finde ud af hvilke og få succes med dit projekt!
CEO, Greendomsolutions.org
For 4 år siden havde jeg ikke en krone til mit navn. Jeg skyldte banken penge og havde en SU gæld på små 150,000 dkk. I dag er jeg millionær. I euro. Hvis du vil vide, hvordan det lod sig gøre, skal du følge med her på min blog, hvis formål er at inspirere dig til at opnå samme succes.
Jeg skriver om idégenerering, forretningsanalyse og vækststrategi - alle områder jeg har lært at mestre gennem min succes som online entreprenør. SEO er også en af mine store kompetencer, men i en tid (2020), hvor der er flere danske SEO eksperter end corona-smittede på verdensplan, vil jeg holde nallerne væk. For mange kokke fordærver maden.
Domæneguide.dk blev mit første succesfulde projekt i 2015. Samme år startede jeg danmarks største horoskop side, Horoskopnettet.dk - og herefter tog mit arbejde med content- og traffic marketing fart! Jeg er i dag aktiv i flere end 10 lande indenfor EU og har flere .com projekter på tegnebrættet, bl.a. Cremer.dk.
Jeg trives bedst på kanten til det kontroversielle og ser skoven for bare træer bedre end de fleste. Et af mine nyere projekter, Herpesfree.dk er et eksempel på dette. Men, horoskoper, herpes, domænenavne...? - Man kan fristes til at spørge, hvor den røde tråd ligger. Det lover jeg at forklare nærmere om her på IVÆKST.
Jeg forklarer om tilblivelsen af mine idéer og den metode, som jeg tager i brug, når idéen skal eksekveres. Det er jeg sikker på, at du kan blive inspireret af. Og hvem ved - måske du kan bruge min metode og strategiske tænkning på dit eget projekt og bruge din succes til at inspirere andre? Følg med her og lad det komme an på en prøve!