Bloggen

Affiliate marketing - "Overhalingsbanen"

I 2015 ville jeg starte mit første affiliate marketing projekt. Det skulle være noget, som aldrig gik af mode. Der skulle være en konstant efterspørgsel. Det skulle også være noget, som havde et stort økonomisk potentiale, men med minimal konkurrence. Det viste sig selvsagt at være umuligt at finde.

Alt fra a-kasser, lån og forsikring til webhosting og online spil var maxet ud med 117 hardcore marketeers, der lå og kæmpede om trafikken på Google. Skulle jeg alligevel kaste mig ind i kampen? Nej. Det ville blive en lang og træg vej til tops, når man er oppe imod dygtige, erfarne personer, der har et gennemgribende kendskab til online marketing. Der skulle al for meget til, før at jeg ville kunne cementere mig i nichen og få en bid af kagen.

Den alternative metode

Mit SEO game var på det tidspunkt ikke godt nok, så jeg var nødt til at finde en anden tilgang, hvis jeg skulle forfølge idéen. Og den fandt jeg. Jeg begyndte nemlig at tænke mere kreativt og se det hele ovenfra. Jeg forsøgte at sætte mig i brugernes sted og tænke som dem.

Jeg endte med at vælge ’webhosting’ som niche - for jeg fandt en tilgang, hvor jeg ikke skulle konkurrere med alle de andre. Jeg havde fundet overhalingsbanen. Bagdøren. Processen var simpel og startede med et spørgsmål:

- Hvad skal en person bruge, inden han eller hun skal bruge webhosting?

Svaret var indlysende; Et domænenavn. Personen ville også skulle bruge et CMS og en masse andet, men først efter webhosting var på plads. Domænenavnet er typisk allerede fundet, når der skal købes webhosting. Det er det første, man leder efter. Hvis jeg kunne få fat i alle de personer, før de aktivt begyndte at søge efter webhosting, kunne jeg interagere med dem, før mine konkurrenter fik chancen. Giver det mening?

Domæneguide.dk blev født

Jeg havde nu sikret mig, at konkurrencen på domæne-relaterede søgeord var mindre end dem for webhosting. Der var ikke rigtig andre konkurrenter end DK-Hostmaster og de største webhosting selskaber som One.com, Simply etc. Jeg vurderede at opgaven var til at magte og gik igang med projektet.

Indenfor et års tid lå jeg på side 1 med alle de saftige søgeord. Dog ikke på ord som ’webhosting' og 'webhotel’ - men det var ok. De ord kunne de andre ligge og slås om. Jeg var i stedet gået efter ’domæne, domænenavn, køb domænenavn’ etc. - og akkurat som forventet, konverterede min hjemmeside rigtig pænt fra starten af.

Andre vigtige elementer

Jeg har altid troet på begreberne ’relevans, frekvens og naturlighed’, når det kommer til SEO. Det kan man let se på f.eks. Majestic Topical Trust Flow på billedet herunder eller på listen over RD hos Ahrefs, hvor RD overvejende er IT-relaterede.

 

 

 

 

 

 

 

 

Jeg tror på, at Google før eller siden finder en måde at sortere skidt fra kanel – og den dag vil jeg helst ikke stå med en linkprofil bestående af forhenværende frisører og pladesmede, der helt mirakuløst skriver artikler om at købe domænenavne gennem min hjemmeside. Det ville ikke bare virke unaturligt, men komplet idiotisk. Det sætter jeg mine penge på, at Google tillægger endnu større betydning i fremtiden.

Essensen af denne artikel er metoden og tilgangen til projektet. Samme skabelon kan bruges i mange andre nicher. Nu er det op til dig at finde ud af hvilke og få succes med dit projekt!

Del indlægget med venner og kollegaer

Blog ekspert

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

Martin Jakobsen

CEO, Greendomsolutions.org

Metodik for idégenerering og eksekvering

Martin Jakobsen

CEO, Greendomsolutions.org

Hvad skal du være opmærksom på, når du skal købe et domænenavn?

Martin Jakobsen

CEO, Greendomsolutions.org

Her får du mine overvejelser omkring tilblivelsen af Cremer.dk.

x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
Tilmeld dig vores nyhedsbrev nu.
Du kan altid framelde dig med et enkelt klik.