Bloggen

Skal jeg fyre min medarbejder? Og hvordan?

Noget af det værste, du kan opleve som virksomhedsejer eller leder, er at afskedige medarbejdere. Du går ind og piller ved en central del i et menneskes liv – nemlig deres arbejde.

For nyligt var jeg tvunget til at gøre det igen i min egen virksomhed magtentoxperten.dk og hvor jeg dog hader det. Men hvordan ved man, at det er den rigtige beslutning, og hvad gør man, når beslutningen er truffet, og man skal sætte en dato for en fyring? Jeg vil i dette blogindlæg forklare, hvad der, ifølge min erfaring, virker bedst.

Hvordan ved man, om man skal fyre en medarbejder?
De afskedigelser, jeg har foretaget, har blandt andet været et resultat af, at medarbejderen ikke har været stabil nok eller ikke har været struktureret. Andre gange har indlæringsevnen haltet, eller der har været kommunikationsproblemer.

Disse problemer kan påvirke hele virksomheden, men alligevel er det svært at tage den endelige beslutning om en fyring. Ikke mindst i mindre iværksætterfirmaer, hvor ens kollegaer i høj grad også er blevet ens venner.

Hvis du er i tvivl, kan du spørge dig selv følgende:

• Ser du en fremtid i medarbejderen?
• Giver medarbejderen et positivt afkast i virksomheden?
• Har andre kollegaer nemt ved at arbejde med vedkommende?
• Er medarbejderen glad? Hvis ikke, kan du gøre noget? Mere ansvar og udfordring?

Giv en advarsel og aftal et opfølgningsmøde fire uger efter
Hvis du alvorligt overvejer at afskedige en medarbejde, skal vedkommende have at vide, at de er i ”farezonen” eller i hvert fald, at du forventer en fremgang over de næste par uger. Medarbejderen skal altid have chancen for at give den en skalle og modbevise din tvivl.

Det er godt, hvis du har konkrete opgaver, som du kan føre statistik på, så både du og medarbejderen har reelle forhold at snakke ud fra. Fx kan det være, at man forventer x mere omsætning fra y, eller at man skal kunne bestå en test eller vide nok om noget til at kunne gøre det selv. Der er mange måder at måle fremgang på.

Når beslutningen er truffet
Hvis de fire uger er gået, og du ikke har oplevet nævneværdige ændringer, er tiden kommet til fyring. Og hvordan gør man så det ”bedst”?

Rent lavpraktisk er det selvfølgelig vigtigt, at du gør det i et lokale, hvor I kun er jer to. Så kan I først snakke om, hvordan det går og vende de sidste fire uger.

Herefter bør du ret hurtigt komme lige til sagen og fortælle, at samarbejdet ophører.

Det varierer naturligvis meget, hvordan folk reagerer på sådan en besked. Hvis vedkommende har lugtet lunten, er chokket måske ikke helt ligeså stort. Lige meget hvad, er det dog vigtigt, at du giver en god begrundelse for din beslutning – samt naturligvis viser noget omsorg.

Der er ingen god timing for en fyring, og det er næsten altid ubehageligt. Hvis du gør det med omtanke og har givet medarbejderen en mulighed for forbedre sin indsats, har du dog gjort, hvad du kunne.

Del indlægget med venner og kollegaer

Blog ekspert

Serieiværksætter - Indehaver af Winkwink.dk, Winkwink.se, Lamourbox.dk og Magentoxperten.dk.

Driver i dag Magentoxperten.dk som er et af DK's førende webbureauer i Magento, Winkwink som er en af skandinaviens største sexshops som er i både Danmark og Sverige med henholdsvis Winkwink.dk og Winkwink.se. Dertil åbnede han i december 2017 L'AMOURBOX som er erotik på og romantiske overraskelser på abonnement.

Kristoffer Hjerrild har været iværksætter i snart 10 år og har siden 2009 arbejdet med webshops og Magento som i dag er et af verdens førende Ecommerce systemer der findes.

Sideløbende har Kristoffer været involveret i en række andre webshops og projekter både som ejer og konsulent. 

På IVÆKST Bloggen med brugbar og relevant viden om, hvordan om, hvordan man optimerer webshops. 

Læs mere af Kristoffer på hans egen blog her

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

Kristoffer Hjerrild

Serieiværksætter - Indehaver af Winkwink.dk, Winkwink.se, Lamourbox.dk og Magentoxperten.dk.

Som led I at jeg netop selv har lanceret mit eget abonnementskoncept L’AMOURBOX vil jeg her give dig et indblik i, hvorfor abonnementskoncepter er så populære og hvorfor din næste virksomhed meget vel kan være et abonnementskoncept.

Kristoffer Hjerrild

Serieiværksætter - Indehaver af Winkwink.dk, Winkwink.se, Lamourbox.dk og Magentoxperten.dk.

Udnyt de mange muligheder i Retargeting kampagner og sæt skub i omsætingen på din webshop.

Kristoffer Hjerrild

Serieiværksætter - Indehaver af Winkwink.dk, Winkwink.se, Lamourbox.dk og Magentoxperten.dk.

Et af de store problemer når man sælger de erotiske produkter fx vibratorer, som vi gør er, at man ikke bare kan kaste reklamer ud til højre og venstre. Det handler specielt for webshops, der sælger pikante produkter om at øge den gennemsnitlige ordrestørrelse.

Kristoffer Hjerrild

Serieiværksætter - Indehaver af Winkwink.dk, Winkwink.se, Lamourbox.dk og Magentoxperten.dk.

Kristoffer Hjerrild opfordrer dig til at se ud over din egen branches grænser, når du indgår i partnerskaber.

Serieiværksætter - Indehaver af Winkwink.dk, Winkwink.se, Lamourbox.dk og Magentoxperten.dk.

Driver i dag Magentoxperten.dk som er et af DK's førende webbureauer i Magento, Winkwink som er en af skandinaviens største sexshops som er i både Danmark og Sverige med henholdsvis Winkwink.dk og Winkwink.se. Dertil åbnede han i december 2017 L'AMOURBOX som er erotik på og romantiske overraskelser på abonnement.

Kristoffer Hjerrild har været iværksætter i snart 10 år og har siden 2009 arbejdet med webshops og Magento som i dag er et af verdens førende Ecommerce systemer der findes.

Sideløbende har Kristoffer været involveret i en række andre webshops og projekter både som ejer og konsulent. 

På IVÆKST Bloggen med brugbar og relevant viden om, hvordan om, hvordan man optimerer webshops. 

Læs mere af Kristoffer på hans egen blog her

x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
Tilmeld dig vores nyhedsbrev nu.
Du kan altid framelde dig med et enkelt klik.