Tag en dynamisk ung kvinde eller mand med en god idé, tilsæt en håndfuld markedsanalyser samt masser af vilje og hårdt arbejde - og vupti, så har du en succesfuld iværksætter.
Umiddelbart lyder opskriften enkel. Desværre er verden ikke altid så ligetil. Men pointen er, at du ikke behøver at være en genial opfinder for at blive iværksætter. Det handler snarere om at aflæse markedet og afprøve den gode idé frem for at vente på den unikke opfindelse.
Alligevel er det typiske svar kun sjældent iværksætter, når børn skal svare på, hvad de vil være, når de bliver store. Næppe overraskende. Vi danskere vokser op og lever i en lønmodtagerkultur. Skoleskemaet er stort set blottet for iværksætteri og indsatsen generelt mere fokuseret på innovation end på, om der var et marked for produktet.
Måske derfor er kun otte procent af de beskæftigede i dag selvstændige erhvervsdrivende. Men drømmen om at blive herre i eget hus spirer. Faktisk drømmer hver tredje ung i alderen 18-29 år om en tilværelse som selvstændig erhvervsdrivende. Unge er dermed de allermest iværksætterlystne i Danmark, viser en Ase-undersøgelse blandt godt 1.000 lønmodtagere.
Ideerne bobler, men desværre forbliver alt for mange muligheder uforløste. For få udlever deres potentiale som iværksættere, og lysten falder med alderen. Kun hver syvende overvejer at droppe den faste månedsløn og blive iværksætter. Danmark er det land i EU med færrest selvstændige blandt de beskæftigede. Kom vi blot op på EU-gennemsnittet som Holland og Irland, ville der være ekstra 165.000 selvstændige i Danmark.
Derfor gælder det om at knække koden til, hvordan unge inspireres til at tage springet og realisere iværksætterdrømmen. Jo flere unge, der tidligt ser iværksættervejen som en reel karrieremulighed, desto større er sandsynligheden for, at de sætter handling bag ordene, mens motivationen er i top.
Allerede i folkeskolen bør eleverne introduceres til selvstændighed. Både for at kunne navigere i eget liv – men også for at se det som en levevej. Tiltag som hilses velkomne af de unge potentielle iværksættere. Hver fjerde i aldersgruppen efterlyser direkte mere undervisning i iværksætteri på skoler og uddannelsessteder, viser Ases undersøgelse.
I Skive forsøgte det lokale erhvervs- og turistcenter i efteråret at gå utraditionelt til værks for at få gang i erhvervshjulene og friste unge til iværksætteri med satire. Kampagnen var udformet som et datingsite med videoer under bæltestedet med det entydige mål at friste unge til at dele deres iværksætterideer. ”Sanne vil gerne starte et danseteater. Eller en swingerklub. Er din idé bedre? Så del den med os,” lød opfordringen i kampagnen fra Skive Erhvervs- og Turistcenter.
Endnu er det for tidligt at konkludere på resultatet af kampagnen, men læren har været, at motivationen til at blive iværksætter leveres bedst af jævnaldrende, der selv har taget springet. En af dem er det 23-årige iværksætterikon Casper Blom, der den kommende måned rejser landet rundt og forsøger sammen med lokale unge iværksættere at inspirere de studerende på 30 gymnasier og tekniske skoler til at tage springet og blive selvstændige erhvervsdrivende. Selv startede Casper Blom sin første virksomhed som 12-årig med at sælge brugte golfbolde, nåede en millionomsætning som 18-årig og er i dag serieiværksætter.
Samtidig er det vigtigt at møde de unge dér, hvor de er. Det vil langt hen ad vejen sige på nettet. Derfor er Skive Kommune i gang med at udvikle et digitalt iværksætterunivers, hvor unge kan søge svar på en række af de spørgsmål, iværksættertilværelsen konfronterer dem med. Og så er målet i løbet af et par år at oprette et iværksætterhus for unge som supplement til byens nuværende iværksættermiljø, der omfatter idémagere i alle aldre. Et hus der matcher de unges behov – og som de selv skal være med til at indrette.
Initiativet fra Skive er blot ét af mange spændende tiltag, der dukker op landet over. Det er det forrygende ved iværksætteri. Det kan blomstre alle vegne og kræver kun lidt plads. Til gengæld fordrer det slid, ihærdighed og udholdenhed, før succes og den økonomiske gevinst indfinder sig. For den enkelte og for samfundet.
Go for it.
Administrerende direktør, Ase
Som a-kasse har Ase et særligt stærkt fokus på Danmarks selvstændige. Det er derfor, at de sidste år indgik i et partnerskab med IVÆKST. Her deler Ase blandt andet ud af deres ekspertviden via deres iværksætter-hotline, hvor selvstændige kan ringe ind og blive vejledt i stort og småt. Godt halvdelen af Ases 150.000 medlemmer er selvstændige.
Karsten Mølgaard Jensen er uddannet jurist fra Københavns Universitet og MBA fra AVT Business School. Han tiltrådte sin nuværende stilling i 2015, efter at have været en del af Ases ledelse i adskillige år.