Når en ny kunde træder ind ad din dør, har han eller hun i mange tilfælde foretaget en lokal smartphone søgning forinden. Din nye kunde har søgt på bestemte produkter eller serviceydelser, og tjekket hvilke virksomheder, der var i nærheden, og hvordan de blev bedømt. Og her skulle din virksomhed jo gerne poppe op på side et og se attraktiv ud.
En amerikansk undersøgelse fra 2016 har vist, at 76 % af dem, der foretager en lokal søgning på deres smartphone, vil besøge en lokal forretning inden 24 timer. Og 28 % af disse besøg vil resultere i et køb.
Jeg forventer, at det samme billede vil gøre sig gældende her i Danmark i 2017 – så der er ingen tid at spilde!
Men hvad er det lige, der er afgørende for hvilke virksomheder, der kommer frem i en lokal smartphone søgning?
Her er det vigtigt, at holde sig for øje, at folks søgninger indeholder en blanding af det, de har behov for (et produkt eller en serviceydelse), og en geografisk lokation.
Det kan godt være, at de ikke specifikt skriver den ønskede geografiske lokation i deres søgning. I så fald går Google bare ud fra, at søgeren ønsker at finde et godt match i nærheden. Og Google plejer jo at have ganske godt styr på, hvor vi befinder os!
Og her er så de fire lokale geografiske niveauer, du skal forholde dig til:
Der kan også være tale om navnet på det butikscenter, hvor du har til huse.
Det er ikke sikkert, at alle niveauer er relevante for dig, men det skal den nærmere analyse hjælpe dig med at pejle dig ind på.
Start med at spørge dine kunder! Spørg dem, om de fandt dig via Google søgning, og hvilke søgeord de benyttede. Eller spørg dem, hvad de ville søge på, hvis de skulle finde en virksomhed som din i nærheden. Her vil det komme frem hvilke geografiske lokaliteter, de benytter i den lokale søgning.
Langt de fleste succesfulde lokale virksomheder kører en AdWords kampagne i lokalområdet. Og AdWords er faktisk en af de vigtigste instrumenter til at forstå, hvordan folk søger lokalt.
Lav en annoncegruppe, hvor du sætter forskellige kombinationer af det, du har at tilbyde, op kombineret med forskellige lokale geografiske udtryk.
Når du sætter søgeordene op, så brug indstillingen ”bred match”. På den måde lader du AdWords selv pejle sig ind på, hvilke søgninger der er relevante.
Det kan fx være, at du har valgt søgeordet ’biler odense’. Google kan så godt finde ud af at vise dine annoncer, hvis der bliver søgt på ’biler skibhuskvarteret’.
De konkrete søgeord, som folk har benyttet, finder du under Søgeord > Søgetermer i din annoncegruppe. Det er under disse søgetermer du skal finde de geografiske betegnelser, folk benytter.
Når du har fået styr på geografiske lokationer, produkter og serviceydelser, skal du have det arbejdet ind i din hjemmeside. Sørg for, at både Google og de besøgende forstår, hvor du hører hjemme, og hvad du tilbyder. Og sørg for at gøre det klart helt ude fra forsiden.
Skriv om dine produkter og ekspertiseområder, og kombiner det med udtalelser fra kunder.
Sørg for, at du kommer helt frem på scenen med dig selv og dine medarbejdere. På den måde føler dine kommende kunder, at de er landet det rigtige sted, og vælger at tage kontakt med lige netop dig.
Når din hjemmeside er kommet i topform, skal du sørge for at få kontrol over de virksomhedsfortegnelser, som folk benytter.
Sørg for at komme ind på de gratis optegnelser, der kan give dig et gratis link, som fx Google My Business, Tripadvisor og Yelp. Men sørg også for korrekt registrering i DeGuleSider og Krak uanset om du betaler for et link eller ej – for Google læser alt!
Og husk selvfølgeligt også at blive oprettet med firmaside i Facebook, LinkedIn og Instagram, hvor du laver linksammenkobling med din hjemmeside.
Her skal du overalt sørge for, at dine kontaktoplysninger er korrekte, og at du bliver placeret i de rigtige geografiske og branchemæssige kategorier. Og sørg for at tjekke op med jævne mellemrum.
Hvis du sørger for at holde dine registreringer ved lige og krydre med nye opslag, som refererer til din geografi (regional, by, kvarter, gade) – ja, så har du rigtig gode chancer for at komme frem i kundernes lokale søgninger efter netop det, som du har at tilbyde.
Indehaver af Online WebDesign ApS
Karsten har siden 1996 hjulpet iværksættere til succes med webdesign og søgeoptimering.
Google Adsspiller en vigtig rolle i dette arbejde, da effektive kampagner kombineret med effektive hjemmesider er med til at få nystartede virksomheder godt fra start.
Karsten har siden 2012 undervist på IVÆKSTs AdWords kurser og har bred erfaring med opstart af egne virksomheder og driver i dag flere mindre virksomheder inden for IT, kunst og turisme: