Tags: Økonomi
Jeg har talt med flere virksomheder, der leverer diverse ydelser til store virksomheder. De siger, at det er direkte problematisk, at der går så lang tid, før de får deres penge, fordi de selv binder penge over for deres leverandører.
En virksomhedsleder fortalte mig fx, at betalingstiderne er blevet meget længere, end da hun startede virksomhed for 15 år siden. Og selvom hun gerne ville udvide sin forretning med kontorer i Sverige og Norge, forhindrer den manglende likviditet hendes virksomhed i yderligere ekspansion på trods af et ellers populært forretningskoncept med flere af Danmarks største virksomheder på kundelisten.
Hendes virksomhed bruger simpelthen for mange ressourcer på at få det finansielle til at hænge sammen.
Og hun er ikke alene. Mange andre små danske firmaer må vente længe på at få betalt deres regninger. Ifølge Experian går der typisk 52-76 dage. Nogle kunder venter endda 3-4 måneder med at betale for at kunne sikre sig ekstra renteindtægter af deres frie midler.
Ifølge en undersøgelse fra Mastercard og Basware opfatter fire ud af fem danske virksomheder det endda som naturligt at betale for sent!
Men trods alle disse udfordringer er der faktisk en række gode metoder, du kan bruge for at få dine penge hurtigt:
1. Renten er rekordlav for tiden. Det gør det mindre rentabelt for dine kunder at udskyde deres betalinger, fordi de ikke kan tjene særligt godt på at lade pengene stå i banken fremfor at give dem til dig inden for betalingsfristen. Så det kan du jo sige til dine kunder. Mange kunder hænger dog fast i den opfattelse, at det er bedre at betale sent end tidligt, ligesom mange har bøvlede betalingsprocesser, som de nødigt vil ændre på – medmindre de får noget ud af at ændre på deres proces. Det gør de i næste punkt.
2. Mange andre virksomheder er ligesom dig pressede på deres likviditet og skal trække på deres kassekredit i banken, hvis de skal betale tidligt. Her kan du som leverandør selv skubbe på og forkorte betalingstiden ved at tilbyde en kontantrabat på fx to procent for at betale to måneder hurtigere end normalt. Det giver din kunde en gevinst svarende til 12 procent årligt, hvilket er mere end de skal betale på deres kassekredit. Og meget mere end de kan tjene på at lade pengene stå i banken. Så sådan en aftale burde din kunde gladelig gå med til. Samtidig vænner du dine kunder til at betale tidligt.
3. Hvis din kunde stadig ikke er til at danse med, kan du få mellemfinansieret dit salg. Her kan en ”mellemmand” mod et mindre gebyr betale din faktura med det samme, så du hurtigt får pengene ind på din konto. Mellemmanden sørger for at inddrive betalingen hos din kunde efter fx en måned eller tre, alt efter hvad betalingsbetingelserne er. Hidtil har det været dyrt at bruge en mellemmand såsom din bank eller factoring-virksomheder. Men nye teknologiløsninger fra banker og nye fintech-virksomheder, hvor alting foregår digitalt uden så mange tunge manuelle arbejdsgange, gør det meget billigere for dig at få mellemfinansieret dine udeståender, så du hurtigere får kontanter ind på kontoen.
Nedenfor er du velkommen til at skrive om dine egne erfaringer med sene betalere eller kontakte mig direkte, hvis du vil drøfte emnet yderligere.
Du når forhåbentlig ikke dertil, hvor kunden helt undlader at betale – men oplever du problemer med netop dette, kan du læse vores tidligere indlæg om inkassohåndtering og dårligere betalere:
Country Manager, Basware
Henrik Stanley-Madsen er Country Manager for fintech-virksomheden Basware, som samarbejder med små og store virksomheder om at automatisere bogholderi, e-indkøb og e-fakturering ved hjælp af digital innovation. Henrik har både arbejdet i Danmark, Sydafrika og Mellemøsten og fokuserer i dag på at sikre digitale, papirfri og effektive processer for indkøb og økonomi i danske virksomheder.