Tags: Salg
Hvordan kan jeg sælge i gennem et nyhedsbrev? Hvordan får jeg min modtager til at kontakte mig? Eller besøge min hjemmeside? Hvordan laver jeg nyhedsbrev der virker?
Den væsentligste grunde til at sende nyhedsbreve til dine kontakter er, at du ønsker at opnå et eller andet.
Det kan være:
• Få flere besøg på dit website
• Få booket et møde
• Få solgt noget i din webshop
• Få besøg til dit åbent hus arrangement
• Få din virksomhed ”top-of-mind” hos modtageren
Eller noget helt andet.
Call To Action
Som udgangspunkt skal du for hvert enkelt nyhedsbrev have det, der kaldes en Call To Action. Det er her du definerer: ”Hvad vil jeg opnå?” - og så konstruerer du dit nyhedsbrev, så dine modtagere ikke er i tvivl om, hvad du ønsker, og hvad de skal gøre, når de læser dit nyhedsbrev.
Du kan i princippet have lige så mange CTA’er, som du ønsker i dit nyhedsbrev. Det er dog mest udbredt ved webshops, hvor de sender en mail med mange produkter og dermed mange ”små” CTA’er, der leder kunderne hen direkte på de produkter der highlightes.
Dog er modtagerens ”attention span”, eller ”opmærksomhedsvindue”, ganske begrænset. Det betyder, at du i langt de fleste tilfælde er bedre stillet ved at have en klar Call To Action. Eller en stor og nogle få mindre.
Du bør også gøre dig nogle overvejelser omkring dine mål med dit nyhedsbrev. Hvad er dine KPI’er? Er det en høj åbningsrate? Klikrate? Tilmeldinger? Sæt et mål, så har du hele tiden noget at vurdere udfra og justere efter.
Nederst i dette indlæg er der et godt bonus tip.
Statistik
I nyhedsbrevssystemer som AWeber, Globase og Bullsender er der statistisk moduller, der viser hvor mange der har åbnet dit nyhedsbrev, hvornår dit nyhedsbrev er åbnet, hvor mange kliks du har opnået, hvad der er klikket på, om det er åbnet på PC eller smartphone og en lang række andre ting.
Denne statistik giver et fantastik indblik i dine modtageres aktivitet. Du kan benytte statistikken til en lang række ting. En af de væsentligste er at forbedre dine resultater.
Drypkampagne
Du har nu besluttet dig for, hvad du vil opnå, du har lavet et nyhedsbrev og du har set din statistik.
En fantastik måde at bruge statistikken på og opnå dine mål er med drypkampagner eller automatiske mailflows. Automatiske mails generer 119% højere klikrater sammenlignet med enkelt mails. Jf. oplysninger fra Socialmouths.
I de fleste nyhedsbrevssystemer kan du opsætte en række mails, der automatisk trigges afhængigt af, hvad dine kontakter foretager sig eller ikke foretager sig.
Eksempler:
• Du kan opsætte et automatisk mailflow, så de der ikke har åbnet dit nyhedsbrev får tilsendt et nyt, eller
• Du kan sende et nyt nyhedsbrev til dem, der har åbnet dit nyhedsbrev, men ikke klikket på et link deri, eller
• Din modtager klikker på en skjorte og du sender 2 dage senere et nyhedsbrev kun med skjorter, eller
• Din kunde har noget i indkøbskurven på din webshop, men tjekker aldrig ud. Så kan du dagen efter sende hende en reminder, med de emner der var i indkøbskurven
Der er utalige muligheder med automatiserede mails baseret på dine modtageres handlinger og du kan sætte lige så mange mailflows op, som du synses.
Segmentering
Et anden væsentlig parameter, der kan forbedre dine resultater ganske betydeligt er at segmentere dine kontakter - og så lave nyhedsbreve til hvert enkelt segment. Sælger du eksempelvis sko eller tøj, vil det være oplagt at lave et nyhedsbrev til damerne og et til herrerne. Des mere målrettet dine nyhedsbreve er, des større chance er der for, at dine mål opnås og du kan se det direkte på bundlinjen. Relevans er nøglen og giver op til 18x bedre resultater end masse mails.
Læs også: Sådan opretter du et segment
Bonus tip:
Flere webshops inden for børnetøj er begyndt med en Call To Action, der går på, at de først trækker det beløb, du køber for på dit dankort næste gang der kommer børnepenge. Ganske smart. Så udryddes risikoen for at kunderne ”ikke har nogle penge” og kunderne opnår en flot kredit. For webshoppen udligner dette udsving i ordreflow.
Findes der tilsvarende muligheder inden for din branche?
Mordern Marketing Rådgiver - Dennis Kronborg Marketing Akademi
Dennis Kronborg rådgiver virksomheder omkring digital markedsføring. Han hjælper virksomheder med at forøge deres salg, forbedre konverteringer, drive trafik til virksomhedens webside og anden online tilstedeværelse. Han rådgiver om, hvordan nyhedsbreve kan bruges til at generere leads til salgsafdelingen, hvordan leads konverteres til kunder, om fastholdelse af kunder, om indholds optimering og om hvordan nyhedsbreve kan bruges til at sælge mere.
Dennis har arbejdet intensivt med online og offline markedsføring igennem en årrække. Du kan download hans kalender med 598 tips til din markedsføring her.
Dennis Kronborg på LinkedIn
Dennis Kronborg på Facebook