Tags: Salg
Der er mange udfordringer som iværksætter. Det kan være finansiering, kontrakter, personale, leverandører, produktudvikling, markedsføring, salg eller noget helt ottende.
Der er typisk to udfordringer, som kan aflive drømmen om egen virksomhed. Den ene er likviditet, og den anden er salg. Og de hænger begge sammen.
Alt starter med salg
For nogen er salg en livsstil. De lever og ånder salg og kan sælge sand i Sahara. Hvis du er en af dem, så behøver du ikke at læse videre.
Er du, som langt de fleste er, så er det at sælge, noget der skal (kan) læres.
Salgets faser
Salget kan opdeles i flere faser. Der er flere forskellige måder at opdele disse i. Her et eksempel på, hvordan din salgstragt kan se ud:
Figur 1: Salgstragt fra denniskronborg.dk
Det allerførste, du skal igennem, er at finde nogle kunder at sælge til. Dernæst skal disse kunder bearbejdes med information omkring dit produkt eller din serviceydelse. Dette efterfølges af kvalificering af de kundemener, der har vist så stor interesse, at du kan foretage et salg
Der findes en del værktøjer, som kan hjælpe dig igennem disse faser og sikre dig et kontinuerligt salg. Det mest effektive er e-mail markedsføring.
Hvorfor e-mail markedsføring?
Hvis vi kigger mod USA, så siger erfaringerne, at e-mail markedsføring typisk giver en Return On Investment på op mod 44 kr. pr. krone brugt. Din Return On Investment er det beløb, du kan få retur, hver gang du bruger 1 kr.
Så e-mail markedsføring er billigt at bruge. Og ret nemt. Der findes flere forskellige platforme. Du kender måske MailChimp, som er verdens største udbyder for e-mail marketing. Bullsender er det danske alternativ. Her tilbydes dansk brugergrænseflade og dansk support.
E-mail markedsføring er effektivt. Det hænger sammen med, at alle dine potentielle kunder har en e-mail adresse, og de er vandt til at bruge den til at kommunikere igennem. De er sikkert tilmeldt andre nyhedsbreve, de har formentligt foretaget adskillige køb på nettet, og de er vant til at finde informationer online.
Hvor starter jeg?
Du skal starte med at opsætte en tilmeldelsesformular på din hjemmeside. På den måde får du mulighed for at ”fange” de besøgende, der kommer forbi siden. Det er nemlig sådan, at op imod 70% af dine besøgende kun kommer forbi din side én gang.
En tilmeldelsesformular er et godt sted at fange din websides besøgende, så du kan sende dem mere information og dermed få dem til at komme tilbage.
Du skal altså skaffe nogen at skrive til. Med en kontaktliste (dine leads) er dit næste skridt at begynde at bearbejde dine kunder med interessante nyhedsbreve.
Tilmeldelsesformularen
Der findes mange forskellige typer af formularer. Og det er muligt at opsætte formularen på mange forskellige måder.
Her mit forslag til to typer af formularer, du bør have på din hjemmeside.
Den passive formular
Denne er en formular, der er ”indbygget” i dit design på hjemmesiden. Den kan være placeret i menulinjen, øverst på siden eller nederst på siden. Denne kan typisk installeres ved at få noget kode fra dit nyhedsbrevssystem og så indsætte det på din hjemmeside. De fleste systemer har udførlige guides til, hvordan du opsætter disse.
Figur 2: Eksempel på passiv tilmeldingsformular i footeren
Den aggressive formular
Denne formular vil give dig op til 6-7 gange så mange tilmeldinger, som den passive formular. Det afhænger lidt af, hvilken type du vælger, og hvordan du opsætter denne.
Figur 3: Pop-Up
Den mest populære aggressive formular er at benytte en Pop-Up tilmeldingsformular. De er super effektive og kan booste dine tilmeldinger særdeles meget.
Download guide: Pop-Up tilmeldingsformular
Du vil opleve, at din passive formular ikke skaber nok konverteringer, og derfor bør du også benytte en aggressiv. Du kan dog ikke nøjes med en aggressiv, da der er mulighed for, at de bliver blokeret af AdBlockers.
Med en kombination af både en passiv og aggressiv tilmeldingsformular på din hjemmeside er du godt i gang med at få flere leads.
Mordern Marketing Rådgiver - Dennis Kronborg Marketing Akademi
Dennis Kronborg rådgiver virksomheder omkring digital markedsføring. Han hjælper virksomheder med at forøge deres salg, forbedre konverteringer, drive trafik til virksomhedens webside og anden online tilstedeværelse. Han rådgiver om, hvordan nyhedsbreve kan bruges til at generere leads til salgsafdelingen, hvordan leads konverteres til kunder, om fastholdelse af kunder, om indholds optimering og om hvordan nyhedsbreve kan bruges til at sælge mere.
Dennis har arbejdet intensivt med online og offline markedsføring igennem en årrække. Du kan download hans kalender med 598 tips til din markedsføring her.
Dennis Kronborg på LinkedIn
Dennis Kronborg på Facebook