Spring over køen til vores gratis kurser. Tilmeld vores nyhedsbrev nu:
Gratis viden, kurser og webinarer inden for online markedsføring og drift af små virksomheder

Bloggen

Hvor ofte skal jeg sende mit nyhedsbrev? Prøv et GRATIS planlægningsværktøj

Skal jeg sende en gang om måneden? Når jeg har tid? Til sommer og jul? Ugentligt? Hvornår på ugen skal jeg sende? Er det bedre at sende om morgenen eller aftenen?

Som ny udi nyhedsbrevsmarkedsføring kan det være svært at vurdere, hvor ofte du skal sende dit nyhedsbrev.

Lad mig først sige, at der er ingen ”gylden regel”. Det der fungerer godt for én virksomhed, fungerer muligvis ikke for en anden.

Nederst i dette indlæg får du i øvrigt en gratis skabelon, som du kan planlægge dit nyhedsbrevsflow efter.

Her er der dog nogle tips baseret på egne og kollegaers erfaringer.

1. Åbninger
Du vil opleve, at langt over 80% af dine nyhedsbrevsåbninger sker samme dag, som du har udsendt dit nyhedsbrev. Lidt afhængigt af hvor stor din kontaktliste er, vil resten (stort set) blive åbnet inden for de første 2-3 dage fra udsendelsen.

Det kan du bruge til at vurdere om én gang i kvartalet er nok for dig? Eller om du skal prøve at lave en oftere frekvens af udsendelser.

Der er også forskel på, om du henvender dig til B2B segmentet eller det er B2C.

2. B2B
Tilhører du første gruppe, skal du måske ikke overbebyrde dine modtagere. Her kan én gang månedligt være et godt sted at starte. Du bør sætte dig ind i modtagerens sted. Hvis det var dig, hvornår vil du foretrække at få mail? Fredag eftermiddag kl. 14? Næh, den vil helt sikkert ikke blive åbnet. Hvornår kan du forvente, at dine modtagere er ved deres mail, og ikke har alt muligt andet i indbakken?

I nyhedsbrevsystemer som Bullsender, MailChimp og Ubivox, kan du lave det der kaldes en splittest. Her kan du planlægge, at dit nyhedsbrev ”test”-afsendes på forskellige tidspunkter til en lille del af dine kontakter. Eksempelvis kan du sætte en afsendelse til kl. 8.00 og en til kl. 12.00. Du kan teste på en række parametre - åbningsrate, klikrate, emne eller andet. Tester du eksempelvis din nyhedsbrevafsendelse på flest åbninger, vil det nyhedsbrev, der får flest åbninger automatisk blive sendt til hele din kontaktliste.

På den måde kan du hele tiden optimere, hvor mange af dine kontakter ser dit budskab.

3. B2C
Er du i B2C markedet, så skal du tænke i en noget højere frekvens.

Jeg hører dig allerede nu sige: ”Jamen, jeg kan ikke finde på noget at skrive om hver uge?”

Helt OK. Du skal skabe et flow, der passer til dig. Som iværksætter er der mange andre bolde i luften.

Måske du bør overveje at lave dine nyhedsmails korte og så sætte frekvensen op, i stedet for at lave en laaang mail, som du kun sender én gang om måneden? Du kan også variere dit budskab, så du styrker dit brand. Nogle gange kan det være en fordel at tænke i, at ikke alle mails man sender skal være salgsmails.

Tip til webshops:
Lav en fødselsdagsmail, der automatisk sendes til fødselarer på din kontaktliste! Erfaringerne viser, at fødselsdagsmails typisk har en åbningsrate, der er 30% højere end almindelige mails og giver 60% flere kliks. Og dermed mere salg, eller trafik til din hjemmeside.

4. Planlæg dine nyhedsbreve
Det er altid en god idé at planlægge dine nyhedsbrevsudsendelser. For at hjælpe dig godt i gang kan du her downloade en planlægningsskabelon. Skabelonen skaber overblik og du kan skrive alle dine gode ideer til nyhedsbreve ned i et samlet værktøj. Desuden kan du planlægge hvilken dag / uge / måned der skal sendes, hvad dit nyhedsbrev skal omhandle, hvad du ønsker modtageren skal foretage sig samt skrive nogle mål op, som du ønsker at opnå med dit nyhedsbrev.

Download GRATIS planlægnings kalender her. 

I næste blog indlæg kan du læse om: Sådan sælger du mere med nyhedsbreve.

Del indlægget med venner og kollegaer

Blog ekspert

Mordern Marketing Rådgiver - Dennis Kronborg Marketing Akademi

Dennis Kronborg rådgiver virksomheder omkring digital markedsføring. Han hjælper virksomheder med at forøge deres salg, forbedre konverteringer, drive trafik til virksomhedens webside og anden online tilstedeværelse. Han rådgiver om, hvordan nyhedsbreve kan bruges til at generere leads til salgsafdelingen, hvordan leads konverteres til kunder, om fastholdelse af kunder, om indholds optimering og om hvordan nyhedsbreve kan bruges til at sælge mere.

Dennis har arbejdet intensivt med online og offline markedsføring igennem en årrække. Du kan download hans kalender med 598 tips til din markedsføring her.

Dennis Kronborg på LinkedIn
Dennis Kronborg på Facebook

 

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

Dennis Kronborg
Mordern Marketing Rådgiver - Dennis Kronborg Marketing Akademi
Tags: Salg

Dennis Kronborg, som er ekspert i digital markedsføring, deler her sin viden om salg, leads og e-mail markedsføring.

Dennis Kronborg
Mordern Marketing Rådgiver - Dennis Kronborg Marketing Akademi
Tags: Salg

Hvad er dit call-to-action med dine nyhedsbreve? Være klar på din hensigt med din direkte marketing. Jo mere specifikt dit nyhedsbrev er, des større udbytte får du. 

Dennis Kronborg
Mordern Marketing Rådgiver - Dennis Kronborg Marketing Akademi
Tags: Administration

Emailmarketing giver dig en perlerække af muligheder du ikke kan opnå, hvis du bruger de sociale medier. Hør om mulighederne her. 

Mordern Marketing Rådgiver - Dennis Kronborg Marketing Akademi

Dennis Kronborg rådgiver virksomheder omkring digital markedsføring. Han hjælper virksomheder med at forøge deres salg, forbedre konverteringer, drive trafik til virksomhedens webside og anden online tilstedeværelse. Han rådgiver om, hvordan nyhedsbreve kan bruges til at generere leads til salgsafdelingen, hvordan leads konverteres til kunder, om fastholdelse af kunder, om indholds optimering og om hvordan nyhedsbreve kan bruges til at sælge mere.

Dennis har arbejdet intensivt med online og offline markedsføring igennem en årrække. Du kan download hans kalender med 598 tips til din markedsføring her.

Dennis Kronborg på LinkedIn
Dennis Kronborg på Facebook

 

HOLD DIG OPDATERET MED NYT FRA IVÆKST

GÅ ALDRIG MERE GLIP AF DET BEDSTE TIL DIN VIRKSOMHED

I ET STOLT SAMARBEJDE MED

Endnu ikke bruger på IVÆKST? Opret dig her