Salg i vækstvirksomheden
Salg er grundstenen i enhver forretning. Det er altafgørende for en virksomheds evne til at overleve, at ledelsen formår at skabe en god salgskultur. IVÆKST Tema sætter fokus på vækstvirksomhedens behov på salgsområdet.
Når din forretning går så godt, at du ikke selv kan stå for al salg og kundekontakt, må du afgive kontrol for at sikre den fremtidige vækst. Det kan være både angstprovokerende og uoverskueligt at skulle sætte andre ind i, hvad det kræver at sælge dit produkt og håndtere dine kunder. En lang række spørgsmål melder sig:
- Hvordan får jeg andre til at sælge for mig?
- Hvad skal jeg gå efter, når jeg ansætter sælgere?
- Hvad kræver det at give andre indblik i min forretning?
- Hvilke risici er der forbundet med det?
- Hvordan skaber jeg en bæredygtig salgskultur i min virksomhed?
- Hvor kan jeg hente hjælpe til at skabe gode sælgere?
- Er jeg overhovedet klar til at afgive kontrollen over salgsområdet?
IVÆKST Tema leverer en række bud på, hvordan man forøger sit salg gennem motivation, systematisering og målrettethed - samt ikke mindst ved at uddelegere ansvaret. Vi berører tre hovedområder:
-
Forudsætninger for mere salg
Hvad det kræver at udvide virksomhedens salgsområde? Der er en række mentale og praktiske forudsætninger, der skal være på plads, før det vil lykkes med succes. Her kan du læse om uddelegering, motivation som forudsætning for salg, dokumentation, CRM og målgruppehåndtering
-
Find en sælger
Her behandler vi de mange ting, der er forbundet med at rekruttere og ansætte en sælger, samt hvad det kræver at blive en god sælger, og hvordan man som leder fastholder den gode sælger.
-
Skab en salgskultur
Salgsområdet er forbundet med mange negative værdier, som tit gør det svært at opnå succes. Her er en række artikler om, hvordan man kan vende de dårlige erfaringer og skabe en positiv salgsindstilling. Vi præsenterer også nogle metoder, der kan hjælpe den mindre virksomhed godt på vej mod vækst.
Salg - Forudsætninger for mere salg
Mentale forudsætninger
Du skal selv være positivt indstillet på at uddelegere dit salgsområde til andre, før det overhovedet kan lade sig gøre. For at lykkes med uddelegering, kræver det, at man gør det på de rette vilkår.
Hvis du skal motivere andre til at sælge for dig, må du først have fundet din egen salgsmotivation. Få tips til, hvordan du opnår det, og hvordan du kan motivere andre.
Når dine mentale forudsætninger for mere salg er på plads, kan du fokusere på de praktiske. Der er en masse formelle og operative ting, du skal tage stilling til, før du kan overlade dit salgsområde til andre.
Sæt hovedet i system
Du kender dine egne strategier, metoder og rutiner, men kan du forklare dem for én, der gerne vil bruge dem? Dokumentation er et vigtigt redskab til at gøre dine forretningsgange tilgængelige for andre, og dermed få tingene gjort på den måde, du ønsker det.
Lav optegnelser over din salgsproces. Find ud af, hvad der danner grundlag for dit salg, skriv det ned: Hvordan præsenterer du din virksomhed? Hvilken slags kunder er vigtige? Hvordan beskriver du dine produkter? Hvor meget går du ned i pris? Hvilke kvaliteter forbinder du med din virksomhed og dine produkter? Osv.
Overvej, hvordan du administrerer og kontakter dine kunder, brug evt. eksisterende systemer og metoder til at konkretisere dine egne strategier.
Giv andre adgang
Når du har gjort dig klart, hvordan du selv sælger dine varer eller ydelser, og sat det hele i system, er du klar til at give andre adgang til dit salgsområde. Jo flere ting, du selv er bevidst om, hvordan du gør, desto flere ting vil dine fremtidige ansatte gøre på den måde, du ønsker dem gjort.
Inden du afslører alle dine hemmeligheder, er det dog klogt, først at overveje, om du har sikret din forretning tilstrækkeligt. Sørg for, at det juridiske, såsom konkurrenceklausuler, ophavsrettigheder og patenter, er i orden, før du overdrager ansvaret for dit salg til andre.
-
Uddelegering og tillid
Gode råd til når du uddelegerer arbejdsopgaver til dine medarbejdere.
-
Salgsmotivation
Her er en række teknikker til at finde din salgsmotivation eller lære andre at sælge
-
Direct mail tjekliste
Tjekliste med ting, du skal overveje, inden du går i gang med at sende markedsføringsmaterialeud til dine kunder.
-
Marketingproces for B2B-udbydere
En marketingplan kan være udformet efter mange forskellige modeller. Her er i korte træk en beskrivelse af en model, som kan gøre marketingprocessen for B2B-udbydere meget enkel.
-
Markedsføring som investering
Marketingaktiviteter er en investering, som skal føre til salg. Få gode råd om, hvordan du undgår at spilde dine penge.
-
Kunderelationssystemer - CRM
Effektiv håndtering af kunderelationer er nøglen til overskud. Her kan du læse CRM og de værktøjer, der gør dig i stand til at bevare og udbygge gode kunderelationer.
-
Kunde og konkurrenceklausuler
Undgå at ansatte kopierer kundedatabaser og koncepter og bruger dem hos en ny arbejdsgiver eller starter en konkurrerende virksomhed.
-
Immaterielle rettigheder
Få eneret til at udnytte dine frembringelser kommercielt. Det kan være opfindelser af teknisk eller industriel karakter, computerprogrammer, design, brugsgenstande, kunstneriske værker (musik, maleri, teaterstykker m.m.) osv.
Find en sælger - vækst, salgssucces og øget omsætning med den rigtige sælger
Hvordan finder man den rigtige sælger til sin virksomhed? Hvad skal man gå efter? Hvilken slags kontrakt skal man skrive? Hvad skal man tage højde for? Hvordan bliver man en god sælger eller gør andre gode? Hvordan motiverer man sine sælgere og skaber en attraktiv arbejdsplads? Hvilke incitamenter kan man bruge? Og hvordan fastholder man gode sælgere? Find svar, bud og gode råd her.
-
Kontrakt på en sælger
Tips og retningslinjer til ansættelseskontrakten, når du skal finde og skrive kontrakt med en sælger
-
Køb en sælger
Hvad gør man, når kunderne udebliver, salget er stagnerende, faldende eller ikke eksisterende? En effektiv salgsfunktion kan betyde forskellen på om, man lever eller dør i konkurrencen. En løsning kan være at købe hjælp til salget
-
Bliv sælger med succes
Erhvervspsykolog Thomas Bon har undersøgt, hvad der gør rigtig gode sælgere rigtig gode. Brug dine dårlige oplevelser med salg og afvisninger til at lære af andres succeshistorier og finde ud af, hvad du selv kan gøre bedre
-
Skab en attraktiv virksomhedskultur
En god sælger er sin vægt værd i guld, og den rigtige sælger kan være med til at vende økonomisk nedgang til fremgang. Her får du en række råd til, hvordan du skaber et miljø, som de gode sælgere har lyst til at arbejde i
-
Giv medarbejderne incitamenter
Frynsegoder og bonusordninger kan skabe et bedre arbejdsmiljø og trofaste medarbejdere
-
Salgsmotivation
Her er en række teknikker til at finde din salgsmotivation eller lære andre at sælge
-
Fasthold salgstalenter
Hvad kan du tilbyde, som konkurrenterne ikke kan? Eller hvordan forhindrer du dine ansatte i at løbe med dine kunder og starte egen forretning? Få råd til, hvordan du motiverer gode sælgere til at være loyale over for din virksomhed
Skab en salgskultur - Salgsmotivation og markedsføring
Salgsområdet er forbundet med mange negative værdier, som tit gør det svært at opnå succes. Her finder du en række artikler om, hvordan man kan vende de dårlige erfaringer og skabe en positiv salgsindstilling. Vi præsenterer også nogle metoder, der kan hjælpe den mindre virksomhed godt på vej mod vækst.
-
Tabu og angst
Det er svært at sælge, og mange oplever angst, når de skal tage den første kontakt. Det er tabubelagt at sælge, man har mange fordomme om sælgere. Få hjælp til at slippe fri af fordommene ved selv at finde motivationen og gribe salget konstruktivt an.
-
Opbyg det rigtige salgsteam
Når din virksomhed vokser, og du skal afgive nogle arbejdsområder, kommer den store udfordring, rekrutteringen er. Det er ikke lige meget, hvilke sælgere du ansætter, eller hvilken salgskultur din virksomhed får. Få gode råd til processen her.
-
Profitabel vækst
DanmarksStatistik anslår, at omkring 50 % af alle nystartede virksomheder efter blot 4 år er gået konkurs eller på anden vis er blevet afsluttet. Årsagerne er utallige, men de skal typisk findes i det, man kalder manglende profitabel vækst. Læs om profitabel vækst, og hvordan du skaber det her.
-
Lær af de bedste: Salgssucces 1
Karsten Wirnfeldt, salgschef hos Post Danmark, blev årets salgsleder 2007. Hvad skaber efter hans mening gode sælgere og god salgskultur?
-
Lær af de bedste: Salgssucces 2
Erhvervspsykolog Thomas Bon har interviewet Michael Thystrup. Som Salgsdirektør i SAS Institute modtog han Sales Excellence prisen som Årets Salgsleder 2006.
-
Lær af de bedste: Årets salgsleder 2008
Årets Sales Excellence vinder 2008 blev Lars Folkmann, Kommerciel Direktør i ISS A/S, Danmarks næststørste virksomhed.
-
Markedsføring uden ret mange penge
Gæsteindlæg af marketingchef i PA Consulting Group Henrik Ørholst om sin bog "Markedsføring næsten uden budget", som hjælper mindre virksomheder med at målrette et begrænset markedsføringsbudget og bruge kommunikation som et vigtigt redskab.