Hvad kan vi hjælpe med?

Uddelegering og tillid - ledelsessucces og virksomhedsvækst

Du er din egen begrænsning

Din første store udfordring, når du ønsker at udvide dit salg og dermed skabe vækst i virksomheden, er at uddelegere ansvar. Din største forhindring for at opnå den vækst, du ønsker, er dig selv. Det er svært at uddelegere. Det kræver overvindelse og en tillid, som tager tid at opbygge. Før du når der til, må du igennem en mental omstilling. Først herefter har du forudsætninger for at overdrage salget til andre.

Uddelegering kræver tillid, fra begge sider, og først når den er etableret, vil dine medarbejdere føle sig trygge og kompetente nok til at tage ejerskab for opgaverne. Det er afgørende for, om uddelegeringen lykkes: Hvis ikke medarbejderne betros det fulde ansvar, er du ringere stillet, end hvis du stadig selv gjorde alt arbejdet.

Kunsten at have tillid

En del af ledelsesdisciplinen er at få opgaver løst gennem andre. Men hvad ligger der egentlig i begrebet uddelegering? Nogle ordbøger definerer uddelegering som "at betro en anden noget", hvilket meget godt fortæller, hvad uddelegering handler om: Tillid og lederens gode relationer til sine medarbejdere. Først når man har opnået tillid, kan man nemlig være en god leder - frem for f.eks. at være en administrator eller endnu værre: En diktator.

Kunsten at uddelegere må endelig ikke forveksles med at slippe af med det arbejde, man ikke selv gider eller har tid til at tage sig af. Det skal naturligvis gå hånd i hånd med medarbejdernes kompetencer og præferencer og dermed give dem en følelse af mere indflydelse og ansvar. Når en leder fejler med sin uddelegering, skyldes det ofte:

  • At medarbejderne reelt ikke har fået bemyndigelse og informationer til at tage de beslutninger, der kræves for at løse opgaven
  • At medarbejderne ikke har nok selvtillid til at træffe beslutninger
  • At medarbejderne er bange for at fejle og blive kritiseret 

Angsten for at fejle resulterer i, at medarbejderne hele tiden at delegerer tilbage til lederen for at undgå at træffe forkerte beslutninger, hvilket i sidste ende giver lederen mere arbejde. Lederen skal stole på, at medarbejderne kan løse opgaven, og sikre, at medarbejderne stoler på, at lederen vil dem det bedste.

Salg er afgørende for din virksomheds vækst og overlevelse, og når virksomheden vokser, får du brug for at betro dine medarbejdere ansvaret for salget. Derfor er evnen til at uddelegere den første og vigtigste lederegenskab, du skal tilegne dig.

TEMA: Mangel på arbejdskraft
Salg

x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
Tilmeld dig vores nyhedsbrev nu.
Du kan altid framelde dig med et enkelt klik.