En explainer-video er ikke bare en reklamevideo for jeres produkt. Det er en unik chance for at overbevise folk om, at I har den rette løsning på deres problemer, udfordringer eller behov. Samtidig får I et værktøj til at holde folk på siden og skabe en bedre relation med nye besøgende. Er budskabet klart, situationen i videoen genkendelig og får de besøgende ny viden og indsigt? Så er I godt på vej til at have skabt et værktøj, der kan få stor betydning for den fremtidige udvikling af jeres firma.
Uanset hvilket produkt eller tjeneste, jeres explainer-video handler om, er det vigtigt, at den bliver mere end bare et pitch. Den skal sætte produktet og anvendelsen af det i perspektiv, så dem der ser videoen, kan danne sig deres egen mening om det – og hvordan det passer ind i deres hverdag.
Samtidig skal explainer-videoen ikke bare være en fortælling, men også give folk indblik i jeres forretningsmål, den måde I arbejder og tænker på og på hvilken måde, I kan løse deres problemer og udfordringer i hverdagen. Den skal også signalere, at I forstår jeres kunders behov, samtidig med at den skal være underholdende uden på nogen måde at virke malplaceret eller sende et forkert budskab til dem, der ser den.
Det hele skal koges ned til 60 sekunder med flotte animationer, god underlægningsmusik og en behagelig fortæller stemme. Det sker ikke uden det rigtige forarbejde. Det har vi samlet lidt inspiration til i denne artikel.
1. Hvordan fanger du deres opmærksomhed?
Selv om en explainer-video sjældent varer mere end 60 sekunder, kan de fleste mennesker kun koncentrere i 8. Så du skal helst fange folks opmærksomhed hurtigt, for at være sikker på, at de bliver hængende. Skal explainer-videoen samtidig bruges som reklame på YouTube, har du faktisk kun 5 sekunder til at fange deres opmærksomhed – så derfor skal det gå stærkt med at få sat scenen rigtigt fra starten af.
Heldigvis viser statistikken dog, at folk generelt har meget større tålmodighed, når det drejer sig om video frem for tekst. Oftest vil folks nysgerrighed være nok til at fastholde dem, hvis hovedpersonens problemstilling i videoen virker relevant for dem.
Du kan dog forstærke interessen ved at præsentere overraskende eller interessante fakta for brugerne meget hurtigt i videoen. Overraskende anvendelser af jeres produkt eller tjeneste, interessante statistikker eller et interessant dilemma kan virkelig vække folks interesse.
Tænk over:
1. Ligger vi inde med en relevant eller overraskende statistik, der kan fange folks opmærksomhed?
2. Kan vi vise en overraskende brug af vores produkter, som folk ikke havde forventet?
3. Hvordan kan vi forklare vores produkt eller tjeneste på en nemmere og smartere måde end konkurrenterne?
2. Hvad holder dem vågne om natten?
For at skabe den mest interessante vinkel på historien i jeres explainer-video, kan det være en god ide at høre kunder og kundeemner om, hvad det største problem eller de største udfordringer er, som de ser jeres produkt eller tjeneste kan løse for dem.
Det er ikke sikkert, at jeres rundspørge bringer nye ting på banen. Omvendt kan I også komme ud for, at rundspørget viser, at der ikke er nogen af kunderne, der kender jeres produkt godt nok eller at de helt har overset en særlig killer-feature, som I har indbygget i produktet. Det er også en måde at få inspiration til jeres explainer-video på.
Tænk over:
1. Hvilke demografiske egenskaber hos målgruppen kan vi spille på?
2. Hvad får folk til at begynde at interessere sig for vores produkter og tjenester?
3. Hvor passer vores produkter og tjenester ind i vores kunders liv?
3. Styrk budskabet
Det er vigtigt, at I hele tiden har øje for helhedsindtrykket af jeres explainer-video. Den skal helst falde naturligt ind på jeres hjemmeside, ligne jeres eksisterende grafiske design og anvende den samme ordlyd, som folk ellers møder, når de læser eller hører noget fra jer. Tænk også over om den grafiske stil, I vælger til explainer-videoen er velegnet til at kommunikere det budskab og de pointer, I har.
Tænk endvidere over, hvordan jeres konkurrenter kommunikerer og hvordan jeres explainer-video vil tage sig ud, sammenlignet med hvad der er normalt inden for jeres branche. Husk også på at holde en passende tone og pas på med humor eller antydninger, der måske kan misforstås. Der ikke langt fra et godt grin til en shitstorm på de sociale medier.
Tænk over:
1. Hvordan vil målgruppen forstå ordlyden af jeres budskab – og kan de misforstå den?
2. Hvilken grafisk stilart vil engagere målgruppen – og hvilken vil ikke?
3. Hvilken type vil være velegnet til at spille hovedrollen og hvilken stemme skal han eller hun have?
4. Hvordan skal explainer-videoen markedsføres?
Når I en dag står med den færdige explainer-video, hvordan skal den så markedsføres – og hvordan skal den indgå i markedsføringen af jer? For den skal ikke bare kunne ses på jeres hjemmeside. Den skal ud og tiltrække kunder på de platforme, hvor folk oftest ser video. F.eks. YouTube der som bekendt er verdens næststørste søgemaskine – hvor alle svarene gives som videoer.
Den egner sig også fantastisk til en post på Facebook. Så er den nem at dele for folk. På Facebook starter tilmed afspilningen af videoen, så snart folk ruller ned over siden. Men husk på at dem der tjekker Facebook på telefonen, ikke hører lyden fra videoen. Derfor er det vigtigt, at der er noget grafisk, som fanger folks opmærksomhed inden for ganske få sekunder.
Husk også på at Google måler relevansen af jeres website efter, hvor længe folk bliver på siden. En god placering af videoen over folden på siden vil fastholde folk længere tid på jeres hjemmeside. Dermed er videoen med til at forbedre jeres placeringer i søgeresultaterne. Det skaber endnu mere trafik til siden og endnu flere folk, der bliver hængende for at se på videoen – som igen skaber….
Flere relevante besøgende giver et større salg og dermed en endnu bedre ROI af videoen.
Tænk over:
1. Hvordan kan vi anvende videoen til at gå viralt på de sociale medier?
2. Hvilke websites, hvilke video-platforme og hvile sociale medier anvender vores målgruppe?
3. Hvad kan vi ellers gøre for at holde på folk, når de kommer ind og ser vores explainer-video?
Virksomhedsejer og udlandsdansker
Kristian Ole Rørbye er iværksætter med fokus på online marketing. I 2009 valgte han at slå sig ned i Thailand, nærmerere betegnet Chiang Mai.
Herfra driver han virksomheden Move Marketing Co., Ltd. der hovedsageligt sælger SEO i form af linkbuilding til danske forhandlere samt slutkunder. Især vores gratis SEO analyse værktøj er meget populært.
2013 var året, hvor forretningen blev udvidet med produktion af animationsvideoer. Her har behovet været stort, hvilket har resulteret i, at Kristian sammen med hans partner Dennis Kjærgaard stiftede et nyt firma til selve animationsvideo-delen. Her sidder de i dag 10 fuldtidsansatte.
Ved siden af virksomhederne drives der nogle forskellige projekter: Husmagasinet.dk, PSgamer.dk, VPNservice.dk, Måltiden.dk, Stopsnorken.nu, SEOrap.dk, Afbetalt.dk, Kviklån.nu, Lånon.dk, Boernepenge.dk, Gaveideer, Sammenlign-nu.dk, Mobilafbetaling.dk, Oppustelige.dk, Matkasse., Holdningskorrigerende.dk, FishingKris.com