Tags: Google AdWords, IT, Salg
Har du en webshop, så bør du have fokus på Google Product Listing Ads (PLA)!
PLA er en ny AdWords annonceringstype, som viser forskellige webshops produkter ude i søgeresultaterne på Google. Visningen indeholder billeder og priser m.m. og placeringen er øverst til højre, lige over de almindelige AdWords annoncer i sidebaren. Klikkes der på et produkt, så henvises kunden til produktet på den webshop, som ligger bag den pågældende annonce - se eksemplet nederst.
Teknik og opsætning med PLA
Du skal være opmærksom på at der kan være visse tekniske udfordringer med opsætningen. Google PLA kræver at din webshop kan lave et såkaldt XML produktfeed, som er en fil der indeholder oplysninger om dine produkter. Det smarte ved den løsning er at din Google AdWords PLA annoncering dermed altid er opdateret med dine aktuelle produkter på shoppen – uden yderligere vedligeholdelse (udsolgte varer frasorteres automatisk, priser opdateres automatisk, osv).
Google PLA for begyndere
Dog kan det også lade sig gøre at annoncere med Google PLA via et regneark, som indeholder dine produktoplysninger. Dette er en mere simpel løsning, men den giver ikke mulighed for automatisk opdatering af dine produkter.
Forbrugernes adfærd på Google
I løbet af 2014 vil vi formentlig opleve at Google PLA vil tage andele fra de forskellige prissammenlignings websites, der fungerer efter samme princip som Google PLA (altså lister produkter fra forskellige annoncører).
Kom ind i PLA kampen!
Er du webshopejer, så vil jeg absolut råde dig til at have et vågent øje på PLA allerede i starten af 2014, så konkurrenterne ikke overhaler dig indenom! Held og lykke derude i søgeresultaterne...
Onlinemarketingchef og partner hos Søgemedier A/S
Tobias er onlinemarketingchef hos Søgemedier og var i 2009 med til at starte online afdelingen op hos Søgemedier. Han er i dag medejer af virksomheden.
Udover at være leder i SEO- og hjemmesideproduktion, sidder han til dagligt også med forretningsudvikling inden for online markedsføring.
Tobias afholder jævnligt kundeseminarer hos Søgemedier og underviser derudover i online markedsføring for diverse brancheforeninger rundt omkring i Danmark, samt på workshops for bl.a. Ivækst.
Mød Tobias på Google+, klik her.